IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Луксозните марки ще трябва да работят повече, за да продават скъпите си стоки

2017 г. ще донесе растеж, но той няма да има много общо с този от миналото

17:19 | 21.01.17 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Миналата година беше лоша за много компании, които продаваха скъпи модни продукти, чанти и бижута. За първи път след финансовата криза през 2008 г. световният пазар на лускозни стоки не успя да нарасне, оставайки на ниво от 249 млрд. евро (258 млрд. долара), пише Quartz.

Добрата новина е, че през 2017 г. ще видим завръщане към растежа. Това сочи доклад от 28 декември на компанията Bain & Company, макар че според нея нещата няма да са същите като през годините на бума - между 2010 и 2015 г., когато световните продажби на такива стоки скочиха с 45%, благодарение на апетита на китайските потребителите на висок клас продукти.

Забавянето на китайската икономика и антикорупционната политика на правителството, заедно със сътресенията в САЩ около президентските избори и тези в Европа заради Brexit и терористичните атаки, доведоха до “новото нормално” - нисък едноцифрен растеж на сектора и ожесточена конкуренция. Според Bain през следващите години ще видим “ясни победители и губещи” от тази ситуация. Кои ще са те ще се реши от това кои марки ще се адаптират и ще отговорят най-добре на предизвикателствата.

Китай е центърът на тази промяна. Днес китайските потребители са отговорни за около 30% от всички продажби на луксозни стоки. Въпреки че Bain прогнозира, че китайският пазар ще се върне към добрите резултати след сътресенията през 2016 г., той едва ли ще се насочи към предишния темп на растеж.

“Очакваме около 30 млн. нови клиенти през следващите пет години, които ще дойдат от китайската средна класа”, коментира Клаудия Д’Априцио, партньор в Bain и водещ анализатор на луксозния сектор. “Но това е нищо в сравнение с миналите големи вълни от потребители, навлизащи на пазара. Това ново нормално ще означава предимно опити за органичен растеж в същата потребителска група, а компаниите ще са по-иновативни по отношение на продуктите си, по-иновавитни в комуникацията”.

Exane BNP Paribas коментира същото през декември.

“Пикът на най-голямата вълна на потребители от Китай, от която се възползва пазарът на луксозни стоки, е зад нас”, писаха анализаторите. “Марките се нуждаят от нова парадигма, различна от отварянето на нови магазини в Китай и от свалянето на цените”.

В момента няма нов Китай, който да помогне, поне засега. Следващият голям пазар на луксозни стоки вероятно е Африка, най-вече страни като Конго, Андола и Южна Африка. Но Д’Априцио оценява, че този сценарий няма да се развие в близките 7 до 10 години, което означава, че през този период ще има само умерен растеж. В доклада си Bain посочва, че очакваният годишен темп на растеж ще е между 3 и 4% до 2020 г. От компанията допълват, че това е доста по-бавен темп на експанзия от този, който видяхме между средата на 90-те и 2005 г.

В рамките на този нов период се очаква повече потребители да започнат да пазаруват  в родните си страни. Миналата година покупките на вътрешните пазари са надминали туристическите покупки с 5 процентни пункта. Това беше първият път, в който видяхме подобно нещо от 2001 г. насам. Същевременно дигиталните продажби продължават да растат. Миналата година те представляваха 8% от индустрията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:21 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още