IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Луксът на новото време

Символите на статуса не са това, което бяха, сега на почит не е показността, а невзрачността

10:45 | 29.05.16 г. 14
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Писателят Макс Фриш го каза още през 1966 г. „Ако срещнете човек по бански и нямате никакви познания за него, по какво ще разпознаете богаташа?“. Това е един от въпросите в известната му книга "Въпросник". В нея легендарният автор призовава хората да се занимават по-често с големите теми на живота. Отговорите той остави на читателите си.

Наистина материалните, видими стоки ни помагаха в продължение на много време да завършваме представите си за нашите събеседници и спътници. Ако срещахме всички наши събратя само по бански или бикини, трудно ще разграничаваме топ мениджърите от пощальона, от домакинята или от държавния глава, пише в свой анализ германското икономическо списание WirtschatsWoche.

Затова и класическите символи на властта в Западния свят доскоро бяха предимно скъпи и лъскави вещи. До средата на деветдесетте години топ мениджърите и супер богатите проявяваха традиционна показност за своя просперитет чрез едни и същи символи на статут.

Самозабравилите се се познаваха чрез коланите Hermès, юпитата – с техните часовници Rolex. Марките подаряваха идентичност, подреждаха собственика в определена група и показаха почти до стотинка колко точно би могъл да плати той за външния си вид.

Но днес нещата не са толкова прости. Онова, което преди десет години можеше да представлява принадлежност към определена група, днес вече не е валидно, или може да доведе някого до заблуда. Йерархиите вече са по-плоски. Признаците за това колко власт притежава даден индивид, са по-трудни за разгадаване.

Ето защо едва ли някой портиер в луксозен хотел ще изхвърли някой гост от фоайето, само защото той се мотае в дънки и маратонки. Кой знае дали зад небрежното облекло и лежерния външен вид не се крие някой милиардер от стартъп от  Силициевата долина.

Иначе казано – днес визуално е трудно да различим стажантите от изпълнителния директор, най-малко от финансовата криза насам типичните символи на властта се гледат накриво. Дори при традиционните индустрии.

Така например главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Цетче наскоро се отказа да носи вратовръзка по време на годишната конференция и отпразнува по време на най-важното официално събитие на годината новата идентичност на мениджърските етажи. И шефът на Allianz Оливер Бете  се присъедини към конференцията на икономическия Handelsblatt обут с червени маратонки.

Но защо отличителните знаци на статуса изведнъж станаха толкова недолюбвани? И защо класическите символи на статуса загубиха своето значение? 

Вече е по-важно да можеш да впечатляваш в рамките на своята определена група. Да парадираш с богатството си стана проява на вулгарност и лош вкус. Изследователят на света на заможните Томас Друйен смята, че „по-показни са богатите с активи в ниския едноцифрен милионен сегмент“.  С други думи – колкото по-успешен и заможен е човек, толкова по-маловажни за него са класическите символи на статута. Днес хората, които могат да си го позволят, залагат просто на един фин ушит костюм и добри обувки, отколкото на големи лога и лъскави аксесоари.

В допълнение - страхът от разрухата на имиджа от прекомерно изтъкване, е силен най-вече в Германия. Докато днес само топ играчите от Бундеслигата и известните милиардери от Кьолн – семейство Гайс залагат на шумни Ferrari-та и марково поло с огромни емблеми, то интелигентните богаташи предпочитат да бъда подценявани.

Непарадирането с онова, което лесно биха могли да си позволят, се превърна може би в най-големия символ на статута: преценката като собствена стойност. Кой е по-добре облечен вече не играе толкова важна роля.

Добър пример за това е италианската модна марка Bottega Veneta. Преди малко повече от десет години новият главен дизайнер премахна всички лога. Така дрехите могат да се идентифицират почти само от онези, които могат да си позволят да платят поне 3000 евро за една чанта.

Тенденцията към визуално подценяване дори си има име: Stealth Wealth, което може да бъде преведено по-свободно с „прикрито богатство“.  Скъпите, често ръчно изработени, но пуристки луксозни стоки, които не могат да бъдат разпознати лесно или никак като такива. Точно за това става дума – колкото по-богат е някой, толкова по-невидимо е това отвън.

Не на последно място това е факт, защото грешно ползваните символи на лукса понякога нанасят вреда, вместо да помогнат. Когато преди десет години Клаус Клайнфелд бе представен като новия главен изпълнителен директор на Siemens, прес отделът на компанията нареди на официалната снимка неговият часовник Rolex да бъде ретуширан от китката му.

Един часовник показва не само времето. Според PR-ите той създава неволно имиджа на напорист кариерист, който счита за нужно да демонстрира визуално своята мощ. А това е едно недобро начало за човек, заемащ лидерска позиция в толкова богат на традиции германски концерн.

Новото „подценяване“ надделява и в професионалния живот. „Класическите символи на статуса на бейбибумърите и  т. нар. Generation X губят значение", казва Янина Кугел, ръководител на поделението за човешки ресурси на Siemens, който има 330 000 служтели. Тя е наясно, че имащото афинитет към технологиите и свободолюбиво поколение на 18- до 34-годишните видимият престиж вече не е толкова важен.

По-важни за него са балансът между работата и свободното време и фокусът  върху устойчивостта. Най-голямата им материална награда, а с това и ултимативният професионален лукс е независимостта. Скъпите символи на статуса за тях вече не са мерилото на професионален успех – също както не са и броят на бизнес пътувания в бизнес класата. Важното е стойността на качеството на живот.

Дори и служебните коли вече не са безспорен символ на статуса. Това се доказва и от успеха на Uber, DriveNow и други модели за споделяне на пътванията. В някои компании на почит са картите за жп транспорт – като вътрешнофирмена компенсация. Който харчи десетки хиляди евро за лъскави коли, които също така замърсяват и околната среда, не е задължително добре платен, но е излишно показен.

Броят на дните, в които може да работи дистанционно от вкъщи, е по-добър показател за професионалния успех, отколкото наличието на Porsche 911.

И когато преди една година германско проучване анкетира 2000 лица на възраст между 18 и 29 години за мнението им какво се възприема като символ на статуса, 9 от 10-те най-често назовавани неща, са нематериални. На първо място с 90% от отговорите е „време за себе си“. Следващият най-чест отговор е „безсрочен трудов договор“ и „да имам деца“.

Сякаш най-накрая хората започват да осмислят, че най-ценните неща в живота не може да се купят с пари. Или с кредитна карта.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:02 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

12
rate up comment 2 rate down comment 1
ceneto
преди 7 години
накрая, като дойде другата крайност ще стане като в Златният телец на Илф и Петров, милионерите ще живеят трудно , няма да могат да си харчат парите свободно :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 1
hex
преди 7 години
Германците са друга бира, ама айде. Стелт уелтито като се запознава си казва цялото име. Веднага се сещаш, че идва от известен, могъщ род. Дава ти да му викаш на малко име и е приветлив с теб само на масовки. Дори да успееш да си купиш имот в квартала му не значи, че ще те покани в клуба си. Ако щеш и 10 успешни стартъпа регистрирай пак си оставаш случайна звезда на небосклона. Не бъркайте Зукърбъргър с Игнат Канев (дълбоки уважения и към двамата)! А цялата показност се излага на голф-терена- там няма никой с по-евтино облекло и оборудване от 10 бона. Е, да, отива с ненатрапваща се кола от премиум сегмента, ама това е камуфлаж за балъци. Да отдъхваш на яхта през лятната си почивка вместо на хотел едва ли е от скромност. Да живееш в затворен комплекс или къщата ти да е на километър от шосето едва ли е заради проблеми с белите дробове. За какво ти е кола, ако живееш в Южен Парк (не софийския), доставят ти продуктите, които готвачката сготвя, и сегуейя те откарва навсякъде в района?!.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 25 rate down comment 3
honaniga
преди 7 години
Ние не се вместваме в тези разбиранияПри нас все още се кланяме на гъзаритеVIPАко може парцалките да са с етикетите на показ. Колата да е с четири еднакви номера. Да се възхищаваме на богопомазанитеНеспирно да цъкаме:"Къ'в беше, къ'в стана"Напредничава народопсихология за идеала на българина-Душко Добродушко
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 9 rate down comment 1
IQ96
преди 7 години
интересува ме как стои въпросът с голф-а, играта голф?...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 26 rate down comment 1
dr.5rov
преди 7 години
Имах възможността да наблюдавам такова поведение при белгийци. Съответно можех да усетя и старателно прикритото им снисходително отношение като към недоразвити и по-примитивни същества по отношение на нашите тумбалаци с лъкавите им коли.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 13 rate down comment 1
simbad12
преди 7 години
Интересен материал, много.. накара ме да се замисля..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 15
Alee
преди 7 години
Stealth Wealth, което може да бъде преведено по-свободно с местен стандарт. Предлагам да си оправите превода и да не пишете ей така както ви дойде в статиите си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 26 rate down comment 2
ceneto
преди 7 години
инересни неща, дано и тука се наложи тая "нова мода"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 18 rate down comment 1
bgMan
преди 7 години
Чудесен материал.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 30 rate down comment 1
georgi_shum
преди 7 години
Страхотна статия, браво Бойчо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още