Училищата, които придобият статут на иновативни, ще имат повече свобода в избора на програми. Те ще могат да прилагат специфични педагогически методи, учебни планове и програми, да въвеждат нови или синтезирани учебни предмети. Това съобщи днес в Министерството на образованието и науката Наталия Михалевска при представянето на проекта на държавния стандарт за институциите в средното образование, предаде БТА.
Всички държавни, общински и частни училища, както и Американският колеж в София, ще могат да кандидатстват, за да бъдат определени като иновативни. Проектите трябва да са за иновации, в които ще се отразява спецификата на учебното заведение.
Основната цел на иновативните училища е да подобят качеството на образованието, като разработват и въвеждат иновативни елементи в организацията или в съдържанието на обучението, използват нови методи на преподаване или разработват по нов начин учебно съдържание. Иновациите в образованието могат да се прилагат за част от учениците в училището - за паралелка, но и за всички негови ученици, обясни Михалевска.
Тя каза, че за иновативните училища ще бъде създадена комисия към министъра на образованието, в която ще влизат психолози, социолози, педагогически специалисти и учени, но "без чиновници от министерствата". Комисията ще разглежда постъпилите в МОН училищни проекти за иновации и ще предлага всяка година проект на Списък на иновативните училища.
Училищните иновативни проекти ще се разработват за срок от четири години.
Предвидено е иновативните училища да могат да имат 38 учебни седмици, а не 36 седмици, какъвто е максимумът в другите училища или в тях да се учи по-дълго време.
В иновативните училища 30% от учебното съдържание ще може да бъде преструктурирано, за да могат да бъдат въвеждани т. нар. синтезирани учебни предмети, а например "Българското възраждане" може да бъде отделен учебен предмет.
Освен това неспециализираните училища могат да бъдат обявени за училища с национално значение. Това е нова визия за средното ни образование, каза Михалевска. Тя обясни, че според държавния образователен стандарт училище с национално значение ще е това, което дългосрочно изпълнява национална задача, възложена със заповед на министъра на образованието, както и училищата, в които се обучават ученици от много области.
Национална задача е тази, чието изпълнение е с трайно значение за обществено-икономическия живот в поне 15 области в страната и за нея е осигурено финансиране от държавния бюджет. От сегашните национални училища с такъв статут ще останат тези, които са към Министерството на културата, а от училищата с държавно и с общинско финансиране ще се направи преглед кои да останат национални, заявиха от МОН.
Училищата ще се обявяват за национални за срок от четири години, като ще има и процедура за отнемането им на този статут, ако не се изпълняват държавните образователни стандарти или имат други нарушения. Училищата, обявявани за национални, с акт на Министерския съвет, могат да включат това наименование в името си, обясни Лазар Додев от МОН.
Той съобщи, че се предвижда с акт на МС да се въведе статут на защитени и на средищни детски градини.
От 1 август т. г. държавните професионални гимназии, които сега се финансират от агроминистерството, ще станат общински професионални гимназии. Тогава влиза в сила новият Закон за предучилищното и училищното образование.
В новия държавен стандарт за информацията и документите ще бъде създадена възможност в електронно лично образователно дело на всяко дете или ученик да се отразява цялата информация за обучението. Това съобщи Грета Ганчева - директор на дирекция "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН.
В бележниците графата за забележки вече ще се нарича "отзиви и информация" за ученика.
*Новината е допълнена в 16.26 ч.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
преди 9 години Искам да дам на Кунева един съвет. Последния випуск, който учИ по свестна програма, започна училище през 1980та и завърши някъде около 1992ра. След него се почнаха рИформитИ и така до пълна победа на неграмотността. То не беха 6 годишни то не беха целодневни обучения, то не беха външни оценявания то не беше чудо. Питам сина ми що не го сметнеш тва по Питагоровата теорема? Той не я знае. Щото в 7ми клас още не я учили по програма. WTF? Гледам, и не вярвам на ушите си.Та Кукувице, *** в библиотеката и изкопай учебниците и програмата от 1980та и давай по нея че вече се не трае. Еднинствено Родинознанието и ролята на КПСС и БКП може да я пренапишете отговор Сигнализирай за неуместен коментар