IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В. Петканчин: Най-важна е мотивацията да се работи с душа и сърце за кауза

Финансовото образование е гаранция за избягване на много погрешни и разочароващи финансови решения в личния живот, твърди оперативният директор на JA България

12:11 | 03.05.15 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
В. Петканчин: Най-важна е мотивацията да се работи с душа и сърце за кауза

Вера Петканчин е  директор "Оперативни дейности" във Фондация Джуниър Ачийвмънт България -  най-голямата организация с идеална цел, която работи в областта на икономическото образование. С нея разговаряме за нуждата от икономическо и финансово образование, за допълните квалификации и за мотивацията.

Вашата организация обучава ли новите си кадри на нови умения и колко време изисква този процес?

Този процес изисква различно време в зависимост от това какви умения е нужно да се развият. Обикновено периодът на обучение изисква между 1 и 3 месеца, в които динамиката на случващото се при нас като дейности и проекти много „ударно“ запраща новобранците в центъра на събитията, където най-бързо се учи.

Как оценявате подготовката на новопостъпващите кадри в компанията/организацията ви?

Като цяло оценяваме, че тя е на много високо ниво. Обикновено постъпващите при нас нови служители са мотивирани хора, които сами си поставят висока летва, следват целите си и ги постигат, имат силен интерес към собственото си развитие и добре развити умения, придобити или в България, или в чужбина. 

Нуждаят ли се от  допълнително обучение новопостъпващите  кадри - малко-много или изцяло?

Отговорът на въпроса отново е зависи – на каква възраст са, дали са имали предишен професионален опит, в каква сфера. Това, което забелязваме е, че наскоро завършили студенти без опит имат нужда от повече първоначално обучение, което едва ли е изненадващо.

Всяка организация/компания трябва да е готова да положи усилия това обучение да протече по максимално ефективен и удовлетворяващ начин, за да може възможно най-бързо младият служител да развие талантите си. Досега в моя опит в тази организация не е имало случай, в който да е необходимо новопостъпил служител да бъде обучаван изцяло, защото на първо място той не би следвало да е бил одобрен на позицията, ако не е показал уменията, които има.

Подкрепяте  ли допълнителната квалификация  на персонала си или разчитате  сами да си го осигуряват?

Въпреки че сме малка организация, а обикновено при тях бюджетите за допълнителна квалификация на персонала са ограничени, правим всичко възможно периодично да отделяме ресурс, който да бъде инвестиран в обучения, защото знаем от друга страна колко осезаеми могат да бъдат резултатите от тези инвестиции.

Насърчаваме всички членове на екипа да бъдат активни и сами да идентифицират възможности за обучение, които смятат за полезни и релевантни за подобряване на работата, която вършат в организацията, като техните предложения се обсъждат от ръководството и се взема решение дали да бъде посетено съответното обучение.

Имаме практика и на вътрешноорганизационни обучения, по време на които служители с опит в по-специализирана сфера (напр. дизайн) предават основни познания и умения на своите колеги, които да им бъдат полезни в ежедневната работа.

Как виждате  развитието на електронното образование  в светлината на навлизането  на новите технологии във всички  сфери на икономическия живот?

То става все по-важно и ще става все по-предпочитано, защото е по-компактно откъм време и също така дава възможност човек да се обучава без да се откъсва от работната, семейната и приятелската среда и мястото, където живее. От друга страна има доста предизвикателства през онлайн обучението – как да бъде направено достатъчно атрактивно така че да осигури мотивираното участие на обучаваните, а и нека не забравяме, че живият контакт между хората все още е предпочитан и незаменим начин на пълноценно общуване за много поколения, така че със сигурност успешните форми на обучение в бъдеще според мен ще включват успешното съчетание между електронно обучение и обучение лице в лице.

Каква онлайн  образователна платформа използва  вашата организация или вие  лично /или сте ползвали/?

Част от служителите ни използват Coursera за самообучение. Също така благодарение на съдействието на Manpower Bulgaria можем да използваме глобалната платформа за обучения на Manpower, която включва над 20000 онлайн курса по най-различни теми – те са достъпни за нашите служители, както и като награда за изявени наши ученици от състезания, които организираме. В своята работа сме използвали и платформи за създаване на онлайн образователно съдържание като напр. www.udemy.com, където е достъпна в електронен формат нашата програма „Учебна компания“.

Трябва ли да се заложат задължителни часове в средното образование и още курсове по икономика във ВУЗ?

Джуниър Ачийвмънт България работи от години в посока на това в училище да се изучава по-сериозно предприемачество – както като отделен предмет, така и интегрирано в рамките на други предмети в задължителната програма, защото това е комплексна компетентност, която включва не само познание за икономиката, но и умения знанията да се прилагат на практика, в реални ситуации, когато хората трябва да вземат реални решения с реални последици. Отделно смятам, че е добре да останат и допълнителните свободноизбираеми и извънкласни форми, в които се изучава предприемачество и икономика, защото в тях могат да се включат тези, които искат да разширят знанията си и освен това те дават поле за експеримент и изява на иновативни учители.

Кое е по-важно  за вашата организация при  избор на персонал - IT или икономически  познания?

Ако трябва да съм откровена, но не знам дали това е политически коректен отговор – най-важно за нас е на първо място мотивацията на човек да работи с душа и сърце за кауза, защото това, което ние правим, е кауза, ние не просто предлагаме един продукт или една услуга, а се борим за промяната в мисленето на цели поколения, както и за промяна в начина, по който се преподава в училище, като се опитваме да осигурим реална връзка със света извън училище.

На първо място е тази чиста и истинска мотивация, а на следващо място бих поставила изградена култура на писане, оформяне на текстове, комуникация, защото веднага си личи, когато човек няма тези умения, а те отнемат време, за да се развият. Смятам, че ИТ и икономическите познания могат да се придобият много по-лесно, включително и чрез самообучение, но най-важното е човек да е мотивиран и когато установи липса на познания, които са му нужни в работата, да потърси начин да се развива.

Има ли нужда  от финансовото образование в  България? Защо?

Безспорно има нужда, защото финансите са една от областите, която касае всеки нас в личния и ежедневния живот, а не само финансистите като професионалисти. В такъв смисъл финансовите познания и умения за управление на личните финанси са едно от ключовите умения за справяне в света извън училище, а ние искаме точно това – образователната система да бъде в състояние да подготвя младите хора за онова, което ги чака след завършването.

Финансовото образование е гаранция и за избягване на много погрешни и разочароващи финансови решения в личния живот, които, на пръв поглед безобидни, всъщност могат да доведат до свиване на възможностите за реализация на хората, завъртане в един магически лош кръг и много често и до социална изолация и невъзможност за реализация на потенциала.

Медийна група Bulgaria ON AIR, финансовият сайт Investor.bg и Bloomberg TV оргнизират конференция от поредицата Образование и бизнес на 11 май 2015 в София на тема: Финансово образование за устойчива икономика. Допълнителна информация за лекторите, програмата и регистрацията за събитието ще намерите в специалния сайт - http://edu-business.info/.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:54 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още