Всяко „нещо“ идва отнякъде. Дали говорим за iPhone или за батерия, дори най-сложните технологични устройства са изградени от суровини, които идват от мина, ферма, кладенец или гора някъде по света, коментира VisualCapitalist.
Интересно е да се проучи произходът на най-важните суровини в света, тъй като производството на определени материали е много по-концентрирано на определени места от други.
Петролът, например, се извлича от много страни по света, защото се образува при сравнително универсални обстоятелства. Петролът представлява и гигантски пазар и стратегически ресурс, затова някои страни са готови да го произвеждат дори на загуба.
Трите най-големи страни производителки на петрол в света са САЩ, Саудитска Арабия и Русия, но те държат само 38% от целия пазар.
Разликите с пазара на някои основни метали, като желязо или олово, са ясни. Китай употребява зашеметяващ обем суровини, за да захранва заводите си и затова се опитва да произвежда колкото се може по-голяма част от тях.
Само Китай произвежда 45% от световното желязо и 52% от оловото. Австралия също намира начин да се възползва от това: страната е вторият по големина производител на всяка от тези суровини и доставя по-голяма част от тях на китайските си търговски партньори. Общо две трети от световното желязо и олово идва от тези две страни, което прави производството им изключително концентрирано.
Но дори това бледнее в сравнение с пазара на платина, чието производство е силно концентрирано само в няколко страни. Южна Африка добива 71% от платината в света, а Русия и Зимбабве общо допринасят за още 19%. Това означава, че една на всеки 10 тройунции платина идва от страна извън тези три източника.
Още графики можете да разгледате тук



Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025