Vivacom се похвали с нов ръст на общите си приходи. За 2016 г. те достигат 875 млн. лева, което представлява 3,2 ръст на годишна база преди консолидацията на НУРТС. След консолидацията ръстът е 2,5%. Това обаче представлява забавяне на нарастването, след като през 2015 г. то бе 5,2% спрямо 2014 г.
Спадът на EBITDA е с 6,4% до 311 млн. лв. до маржин от 35,5%. Компанията отчита загуба от 19,6 млн. лв. в сравнение с нетна печалба от 15 млн. лв. предходната година. Това се обяснява с амортизации, обезценки и подмяна на оборудване, както и с „изгорели“ депозити във фалиралата КТБ.
От общите пригоди 58% се падат на мобилното поделение, 16% - на фиксирани гласови услуги, 11% - на фиксиран интернет, 7% - на платена телевизия, 5% - на други фиксирани услуги, а още 3% - на НУРТС.
Компанията продължава да увеличава пазарния си дял по приходи от мобилни услуги, като той достига 28% към края на 2016 г., поясни Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на телекома.
Към края на 2016 г., клиентите на мобилни услуги са 3,133 млн., което е 3,6% ръст на годишна база. 87% от клиентите на мобилни услуги са на срочен абонаментен план, поясни Добрев.
Той направи и разбивка на мобилните приходи – 32% от тях се дължат на мобилния интернет, докато през 2015 г. този дял е бил 27%. Добрев отдава ръста на развитието на 4G мрежата.
Vivacom има 437 000 абонати на фиксиран интернет за 2016 г. докато година по-рано са били 390 000. 51% от тях ползват оптичната мрежа, което е със 7 процентни пункта повече спрямо 2015 г. 42% от всички 410 000 абонати на платена телевизия ползват IPTV.
По думите на Добрев над 80% от приходите на мобилния бизнес в момента идват от месечните такси. Преди около 5 години този дял е бил около 30%.
Налице е и скок на трафика на данни, който е насърчил общите приходи за годината.
„Средната сметка на клиент на месец е колкото цената на две кутии цигари – около 10 лв.“, поясни още Добрев.
През 2016 г. Vivacom е инвестирала 200 млн. лева в страната. Това е повече от общата сума, която са инвестирали
останалите два оператора, твърди изпълнителният директор на концерна. 60% от сумата са вложени в разширяване на 4G мрежата, като покритието ѝ е 86,75% от населението в над 650 населени места.
По думите на Добрев и тази година Vivacom ще инвестира основно в мобилен интернет, след като през предходите години инвестициите бяха предимно в оптичната мрежа. Планираните инвестиции за 2017 г. са между 180 и 190 млн. лева. Като цяло има 22,8% на инвестициите като дял от общите приходи през 2016 г. спрямо 18,7% за 2015 г.
През 2016 г. 71% от общите инвестиции са били насочени в развитие на мрежата, а 6% - за лицензи. „През 2017 г. Vivacom ще инвестира активно в покритието на 4Г мрежата и оптичната инфраструктура.
През първото тримесечие на 2017 г. е било извършено обратно изкупуване на акции, „като по този начин дадохме на акционерите това, което искат“. В случая става дума за сума от 30 млн. евро.
Добрев коментира и отпадането на роуминга. „Роуминг регулацията на годишна база ще ни донесе загуба от 9 млн. лева. За пазара това означава загуба за около 30 млн. лева“.
Според мениджъра в България има много добра развита инфраструктура. Средното 4G прикритие в ЕС е 80%, а в България е по-високо, поясни той.
По думите му нивото на електронни услуги от държавата е ниско, като се харчат много пари, но не за софтуер, а
основно за дублиране на инвестициите, които прави частният сектор в инфраструктура. Добрев смята, че ще е по-ефективно държавата да ползва наличната инфраструктура при конкурентен режим между тези, които я предлагат.
Като най-голямо предизвикателство пред развитието на телекомуникационния сектор в България Атанас Добрев посочи кражбата на интелектуална собственост. Той коментира и сивия сектор в разпространението на фиксиран интернет и телевизия. Добрев се позова на изследване на E&Y, според което България има 616 864 необявени абонати на кабелни оператори за 2015 г. това се равнява на 25% от всички абонати, или 150 млн. лева загуба за индустрията за година. Според Добрев трябва да се вземат следните мерки – на първо място да се провеждат регулярни национално представителни проучвания за установяване на реалния брой абонати на телевизия и интернет на различните доставчици. Необходима е и проверка от други източници, както и налагането на строги наказателни мерки при установяване на размивания между обявени и реални абонати. От компанията настояват за система на мониторинг на съдържанието, която да работи непрестанно и да бъде призната като достатъчно доказателство за налагане на административни наказания и мерки.
Още технологични новини вижте в материала на Bloomberg TV Bulgaria!


41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста