IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо пазаруването ни кара да се чувстваме щастливи?

Хората пазаруват, защото са тъжни или пък поради чувство за вина или несигурност, показва изследване

11:33 | 01.12.13 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Дори и музиката в магазините може подсъзнателно да ни припомни какво ни липсва<em>. Снимка: Getty Images News</em></p>

Дори и музиката в магазините може подсъзнателно да ни припомни какво ни липсва. Снимка: Getty Images News

Всеки елемент на съвременния луксозен магазин е създаден така, че да прелъсти купувача - от осветлението, цветовете и музиката до внимателния подбор на т. нар. "олтари" за продуктите, чиято цел е да привличат посетителите все по-навътре, пише Bloomberg.

Нови маркетингови изследвания хвърлят повече светлина върху нещо, което търговците знаят отдавна: начинът, по който пазаруваме, е също толкова свързан с душевното ни състояние, колкото и с материалните ни нужди. Хората пазаруват, защото са тъжни или пък поради чувство за вина или несигурност. На фона на множеството трикове, които използват търговците, за да ни настроят за харчене, купувачите, неосъзнаващи слабите си емоционални места, могат в един момент да съжаляват за коледните си покупки и да се окажат затънали в дългове.

"Има пряка връзка между липсата на самочувствие и марките, които купувате", твърди маркетинговият консултант Мартин Линдстром. "Колкото по-ниско самочувствие имате, с толкова повече марки се обгръщате".

Да вземем размерите. Онези, които следят модата, отдавна са забелязали как мерките се променят с времето. Може години наред да сте носили 8-и размер и след това изведнъж да се поберете в 6-и. Твърде вероятно е да не сте отслабнали. Просто производителите се опитват да ласкаят клиентите си - жест, който според маркетинговите изследвания кара хората да харчат повече.

Какво се случва в обратния случай, когато купувачите пробват своя размер и разбират, че е твърде малък? Самочувствието им пада и, както може да се предположи, не искат да купят избраните дрехи. В същото време обаче се впускат да купуват други стоки без размери - например шалове, бижута или часовници, с които да се почувстват привлекателни.

Няма доказателства, че търговците нарочно измъчват купувачите с размери, които изведнъж се оказват твърде малки. И все пак те си имат своите коварни номера, с които играят с егото на клиентите. Огледалните повърхности са ключов елемент от дизайна на много магазини в наши дни, твърди Пако Андърхил, президент на консултантската компания Envirosell. Тези огледала ни припомнят как ни виждат останалите - причината зад голяма част от решенията, които вземаме при пазаруване.

Дори и музиката в магазините може подсъзнателно да ни припомни какво ни липсва. В началото на зимния сезон в много магазини звучи коледна музика. Причината: "Jingle Bells" и коледните песнички предизвикват по-емоционална реакция, като ни напомнят за детството. Без да искаме, ние сравняваме това идеализирано минало с изпълненото със стрес настояще. Мислим дали децата ни живеят достатъчно добре.  Тревожим се, че те нямат прекрасните празници, на които сме се радвали ние. "Чувстваме се виновни", обяснява Линдстром. И като че ли с вълшебна пръчка, портфейлите ни се отварят малко по-широко.

Има начини потребителите да се изолират от въздействието на маркетинговата машина. Можете да слушате собствената си музика на слушалки. Освен това е важно човек да не пазарува, когато е уморен или гладен.

Добри съвети, но има ли начин да използваме свойствата на коледното пазаруване да променя настроените ни за своя собствена полза? Според ново изследване това е напълно възможно. Въпреки че различни проучвания отдавна са доказали, че тъгата може да накара човек да харчи повече, това не винаги е лошо, смята преподавателят по бизнес от университета в Мичиган Скот Рик. Посещението в мола наистина подобрява настроените на тъжните купувачи. Предоставяйки ни възможност да направим избор и да се почувстваме така, сякаш контролираме ситуацията, пазаруването има свойството да разведрява.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:11 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още