IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Някои големи градове в света намалиха автомобилното движение, какво се случи след това

Общо 35 града са се ангажирали да въведат "зони с нулеви емисии", където колите на дизел и бензин ще бъдат забранени

21:06 | 18.04.25 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Градове по целия свят, които се опитват да ограничат автомобилното движение, са изправени пред възражения, а именно, че мерките ще ограничат личната свобода, струват твърде много, унищожават търговията или имат пренебрежими последици за качеството на въздуха, пише Bloomberg.

Сега излизат първи данни от тези експерименти в Ню Йорк, Лондон и Париж. Те предлагат известна представа дали намаляването на ограниченията на скоростта, таксуването на автомобилите за влизане в градския център и наказването на шофьорите на най-замърсяващите коли може да намалят задръстванията и да подобрят качеството на въздуха без да причинят твърде големи затруднения.

Поуките са полезни, тъй като градовете, където проблемите с трафика и лошото качество на въздуха често са по-остри в сравнение с не толкова урбанизираните райони, често предприемат по-бързи действия в ограничаването на емисиите от автомобиите, отколкото страните или щатите. В Европа градовете изпреварват законите и националните регулации, за да намалят движението на автомобили, пише институтът Transport & Environment. Общо 35 града са се ангажирали да въведат „зони с нулеви емисии“, където колите на дизел и бензин ще бъдат забранени.

Но първите резултати от някои градове показват, че намаляването на трафика не е достатъчно. Да вземам за пример Осло, който беше пионер в намаляването на ограниченията за скоростта, зоните без автомобили и подобренията на градския транспорт, придвижването пеша и с колело. Повсеместното възприемане на електромобилите от Норвегия също помогна за намаляване на смога. Но градът все още страда от високи нива на замърсяване с фини прахови частици от износване на гуми, печки на дърва и прах от чакъла и солта по заледените пътища.

Макар че ограничаването на колите, използващи изкопаеми горива, няма да реши тези проблеми, има данни, че то помага за изчистването на въздуха, а носи и други ползи.

Bloomberg  обобщава какво могат да научат ръководителите и жителите на градовете от други градове, които са възприели мерките по-рано.

Движение на автомобили и на пешеходци на Бруклинския мост в Ню Йорк. Снимка: Michael Nagle/Bloomberg Движение на автомобили и на пешеходци на Бруклинския мост в Ню Йорк. Снимка: Michael Nagle/Bloomberg

Ню Йорк

На 5 януари градът въведе такса за колите до 9 долара на ден за влизане в някои части на Манхатън. Данни за времето за пътуване от първите три месеца на действие на платената зона показват, че времето за придвижване по някои от най-натоварените пътища е намаляло, особено на мостове и в тунели, които свързват Манхатън с Ню Джърси, Бруклин и Куинс.

Средно време за пътуване през деня според данни за трафика от Google Maps. Графика: Bloomberg LP Средно време за пътуване през деня според данни за трафика от Google Maps. Графика: Bloomberg LP

Сайт, управляван от братята студенти Джошуа и Бенджамин Мошес, проследява времето за пътуване въз основа на данни за трафика на Google Maps по редица пътища, засегнати от таксуването на задръстванията в Ню Йорк, откакто политиката беше въведена през януари. Те установили, че времето за пътуване е намаляло и през уикендите, докато по другите пътища от една част на Манхатън към друга почти няма промяна. Това означава, че хората избират да вземат градски транспорт или намаляват не толкова спешните пътувания, допълват те.

В Бостън и Чикаго, които Мошес използват като контролни градове, нивата на трафика не са се променили значително. Отделен преглед, публикуван през януари от доставчика на данни за трафика Inrix, потвърждават закюченията, а анализ на Bloomberg, публикуван приблизително по същото време, установи по-малко частни автомобили и таксита на пътя.

Париж

Кметът Ан Идалго въведе ограничение на скоростта от 50 км/ч за външния ринг на града през октомври въпреки противопоставянето от транспортния министър на Франция и консервативните опоненти.

Доклад от службата за градоустройство на френската столица показва, че новите, по-ниски ограничения на скоростта, въведени на 1 октомври миналата година, вече имат известни положителни последици. През следващите пет месеца качеството на въздуха се е подобрило с 12%, а инцидентите на пътя са намалели със 17% спрямо същия период на предходната година. Има и признаци за облекчаване на задръстванията.

Задръстванията в Париж са намалели след промените в ограниченията на скоростта. Графика: Bloomberg LP Задръстванията в Париж са намалели след промените в ограниченията на скоростта. Графика: Bloomberg LP

Идалго, която заяви, че няма да се бори за преизбиране следващата година, не е приключила с плановете си да намали автомобилния трафик и да насърчава ходенето пеша и карането на колело в Париж. Наред с налагането на по-високи такси за паркиране за джиповете местните власти са запазили едно платно от основната магистрала, опасваща града, за градски транспорт и споделено пътуване. Кметството забрани също моторизирания транзитен трафик от центъра на града през ноември. Местни работници, жители и таксита могат да карат в тази зона, но всеки, който преминава, за да отиде другаде, ще бъде глобяван със 135 евро, след като мярката започне да се прилага.

Камера за наблюдение в новоразширената зона за ултраниски емисии в Лондон. Снимка: Chris J. Ratcliffe/Bloomberg Камера за наблюдение в новоразширената зона за ултраниски емисии в Лондон. Снимка: Chris J. Ratcliffe/Bloomberg

Лондон

Зоната с ултраниски емисии в града съществува от над пет години. Ограниченията, които налагат дневна такса за шофиране на стари коли на бензин и дизел, първоначално обхващаха малка част от градския център. Впоследствие тя беше разширена, за да обхваща площ от почти 1550 кв. км, което я превръща в най-голямата в света. Лондон има отделна платена зона за задръствания, което означава, че почти всеки, който шофира в центъра на града, трябва да плаща от 2003 г. насам. Електромобилите са освободени до декември тази година.

Когато кметът на Лондон Садик Хан обяви разширението през 2022 г., решението беше прието с предупреждения, че магазините на търговските улици ще западнат, а дребният бизнес няма да оцелее.

ULEZ, както накратно е известна зоната, се превърна в спорна тема на местните избори и противничката на Хан от дясната Консервативна партия я превърна в централна част от предизборната си програма пред избирателите на местните избори миналата година. Хан спечели.

През март кметството публикува данни, според които ULEZ е имала положително въздействие върху качеството на въздуха и в същото време почти не е нарушила дейността на магазините в покрайнините на Лондон, район, който беше включен в зоната едва през август 2023 г. Промяната е намалила емисиите от азотен оксид, замърсителите на въздуха, свързани с белодробни проблеми, астма и възпаления, с между 33% и 39%, докато посещаемостта и разходите в магазините не са намалели, сочат данни на Mastercard.

Замърсяването на въздуха е намаляло в Лондон след въвеждането на зоната с ултраниски емисии. Графика: Bloomberg LP Замърсяването на въздуха е намаляло в Лондон след въвеждането на зоната с ултраниски емисии. Графика: Bloomberg LP

Почти 97% от колите, шофирани в зоната, сега отговарят на стандартите за емисиите, сочи докладът. Микробусите, които е много по-вероятно да бъдат засегнати от промените, правят промяната по-бавно, но над 90% вече отговарят на изискванията спрямо едва 12% през 2017 г. преди въвеждането на зоната.

„Сега всички в столицата дишат по-чист въздух благодарение на ULEZ“, казва Кристина Калдерато, директор на стратегиите в Transport for London, в коментар за доклада.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:32 | 18.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Автомобили виж още

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 5
cyclop
преди 3 седмици
Какви мъдри копи-пест "статии" да очакваме в непосредствено бъдеще от звездния отбор "създатели"? Чубалигава, създаваш ли вече писанийце "някои градове предлагат смлени бръмбари за социално слабите, какво се случи след това"? Чубалигава, ти ще ядеш ли пюрето от ларви, ще притежаваш ли нищо и ще бъдеш ли щастлива с това? За децата си - това ли планираш и в градежа на това ли участваш? СЕРИОЗНО?? За няколко цента повече? Дали няма да е по-достойно и по-устойчиво да се наемеш за касиерка?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още