Европейската комисия (ЕК) е отхвърлила предложението на Пекин внесените от Китай електрически превозни средства да се продават на минимална цена от 30 000 евро - решение, за което правителството на азиатската страна се надяваше да предотврати налагането на наказателните мита на Европейския съюз (ЕС), съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с преговорите.
От Брюксел обявиха, че изпълнителната власт на блока е отхвърлила офертите за минимални цени от производителите на електромобили в Китай преди месец като част от антисубсидийното разследване, което предизвика най-големия търговски спор между Пекин и ЕС от десетилетие.
Електрическите автомобили се предлагат в САЩ и Европа на средна цена от по-малко от половината на тази в Китай, показват данни на консултантската фирма JATO Dynamics относно пазара през 2023 г.
Производителите на автомобили в страната се възползват от редица предимства при разходите - от местен достъп до суровини и батерии до големи субсидии, предоставени от Пекин.
Средната цена на дребно на електрическа кола в Китай е била около 32 хил. евро през първата половина на 2023 г., включително модели като Seagull на BYD, които се продават за под 10 хил. евро.
За разлика от това, средната цена на дребно на електрически автомобил в Европа е 66 хил. евро, изчислява JATO. По-голяма част от евтините модели в процес на разработка – които се очаква да струват около 20 хил. евро – ще се появят на пазара най-рано през 2025 г., като Volkswagen се е насочил към автомобил за 20 хил. евро през 2027 г.
Отхвърляйки китайското предложение, Брюксел посочва, че не става въпрос само за цените, които производителите на автомобили предлагат за произведените в Китай електромобили, а и за субсидиите, които са получили за производството им и премахването на въздействието на подобна помощ.
Брюксел отказа да предостави подробности относно офертите, при които производителите на електромобили в Китай се ангажират да спазват определени ценови прагове, за да избегнат наводняването на европейския пазар с евтини превозни средства, с които, според блока, местните компании не могат да се конкурират.
Китайски производители на автомобили като SAIC и BYD предлагат електромобили на цени малко над 30 хил. евро в Европа, въпреки че в Китай тези модели струват значително по-малко, подчертавайки тяхната гъвкавост.
Очаква се Seagull на BYD, модел, който трябва да се появи в Европа през следващата година, да се предлага на цена малко под 20 хил. евро – праг, който европейските концерни все още не могат да приближат.
Времето за сделка изтича
Времето за избягване на митата чрез сделка е ограничено, като миналата седмица ЕК каза, че ще наложи мита до 45% върху електромобилите, произведени в Китай, от 31 октомври за пет години, освен ако двете страни не се споразумеят за план Б.
Във вторник Китай наложи временни антидъмпингови мерки върху вноса на бренди от ЕС, засягайки френски марки, включително Hennessy и Remy Martin, дни след като блокът гласува в подкрепа на митата върху електромобилите.
Министерството на търговията на Китай заяви, че търси да договори алтернатива на митата, която ще включва някаква форма на „ангажимент за гъвкаво ценообразуване“. То обаче не предостави подробности по темата.
ЕК обяви от своя страна, че е готова да преразгледа други ценови ангажименти, включващи минимални цени и квоти за внос, докато преговорите продължават.
Като решение на спора се разглежда и индивидуално изчислена минимална цена за всеки производител на автомобили и евентуално за конкретен модел, в зависимост от размера на автомобила и неговия пробег, разкриват източниците.
Те добавят, че минимални ценови нива от 35 до 40 хил. евро биха послужили като по-добър критерий за преговорите.
преди 4 седмици На ви СС, на ви капитализъм. Уж сте свободни, но не сте, уж работите за много пари. Но вечно не ви стигат, за това което искате. Китайците ще намерят начин, както японците, във ФАЩ през 70- години на 20 век. Ще продължават да произвеждат качество, на реална цена. И угоените евреи ще фалират, или ще намалят печалбата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар