През 2024 г. в България са продадени над 49 хил. нови автомобила, което представлява годишен ръст от 16%. Въпреки това потенциалът на продажбите на нови автомобили може да върви нагоре. Това каза автомобилният журналист Денислав Стоянов в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Потенциалът на България е за продажби между 80 и 100 хил. нови автомобила и се надяваме в следващите години трендът да не се променя, посочи той.
По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) България е втора по ръст на продажби на нови автомобили в ЕС през 2024 г. Водещи на българския пазар остават бюджетни марки, но има и размествания. За първи път Skoda заема първото място, измествайки Toyota, която остава на второ място, следвана от Dacia. В топ 10 има и премиум марки – на десета позиция застава BMW, която в последните години измества Mercedes от най-желания бранд премиум автомобили.
„Определено имаме разместване. То показва един практичен избор, защото Skoda, Toyota и Dacia са автомобили, които дават най-високо качество за цената си“, коментира Стоянов.
Отчита се и тенденция потребителите да се ориентират към покупка на нов автомобил, макар в повечето случаи да е на изплащане, каза още той.
По думите му в България още дълги години автомобилите с двигатели с вътрешно горене ще бъдат доминиращи. Тенденцията отреди 1-2 години със силно търсене на Tesla вече намалява.
Денислав Стоянов коментира, че тяхното използване не е толкова разпространено у нас поради характеристиките на жилищния фонд и това, че повечето хора живеят в жилищни кооперации. Въпреки това той заяви, че държавите в Европа искат да подпомогнат подмяната на автопарка и е редно да се осигурят стимули за покупката на електромобили и особено за хибридите, за които в момента у нас няма облекчения.
Според журналиста приближава моментът за електромобил, произведен в Европа, който да струва по-малко от 20 хил. евро. Понастоящем най-достъпният електромобил е Dacia Spring с цена от 46 хил. лв., защото е произведен в Китай и е обложен с мито. „Европа прие тези мита и именно поради тях Dacia Spring стана от 39 на 46 хил. лв. Ако отпаднат митата, електрическите автомобили, произвеждани в Китай, ще бъдат по-достъпни от другите европейски марки“, каза той.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.