IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Какъв е потенциалът на българския пазар на нови автомобили?

Водещи у нас остават бюджетни марки, каза автомобилният журналист Денислав Стоянов

18:55 | 24.01.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

През 2024 г. в България са продадени над 49 хил. нови автомобила, което представлява годишен ръст от 16%. Въпреки това потенциалът на продажбите на нови автомобили може да върви нагоре. Това каза автомобилният журналист Денислав Стоянов в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.

Потенциалът на България е за продажби между 80 и 100 хил. нови автомобила и се надяваме в следващите години трендът да не се променя, посочи той.

По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) България е втора по ръст на продажби на нови автомобили в ЕС през 2024 г. Водещи на българския пазар остават бюджетни марки, но има и размествания. За първи път Skoda заема първото място, измествайки Toyota, която остава на второ място, следвана от Dacia. В топ 10 има и премиум марки – на десета позиция застава BMW, която в последните години измества Mercedes от най-желания бранд премиум автомобили.

„Определено имаме разместване. То показва един практичен избор, защото Skoda, Toyota и Dacia са автомобили, които дават най-високо качество за цената си“, коментира Стоянов.

Отчита се и тенденция потребителите да се ориентират към покупка на нов автомобил, макар в повечето случаи да е на изплащане, каза още той.

По думите му в България още дълги години автомобилите с двигатели с вътрешно горене ще бъдат доминиращи. Тенденцията отреди 1-2 години със силно търсене на Tesla вече намалява. 

Денислав Стоянов коментира, че тяхното използване не е толкова разпространено у нас поради характеристиките на жилищния фонд и това, че повечето хора живеят в жилищни кооперации. Въпреки това той заяви, че държавите в Европа искат да подпомогнат подмяната на автопарка и е редно да се осигурят стимули за покупката на електромобили и особено за хибридите, за които в момента у нас няма облекчения.

Според журналиста приближава моментът за електромобил, произведен в Европа, който да струва по-малко от 20 хил. евро. Понастоящем най-достъпният електромобил е Dacia Spring с цена от 46 хил. лв., защото е произведен в Китай и е обложен с мито. „Европа прие тези мита и именно поради тях Dacia Spring стана от 39 на 46 хил. лв. Ако отпаднат митата, електрическите автомобили, произвеждани в Китай, ще бъдат по-достъпни от другите европейски марки“, каза той.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:55 | 24.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още