Годишните автомобилни изложения в Китай се превърнаха в най-голямата световна витрина за възхода на все по-евтини, високотехнологични електрически превозни средства, предлагани от китайските марки на най-големия автомобилен пазар в света.
Но автомобилното изложение в Шанхай беше открито в сряда на фона на несигурността в цялата индустрия за това как търговската война между САЩ и Китай може да подкопае търсенето и да преобърне веригите на доставки, пише Ройтерс.
Автопроизводителите трябва да се справят и с ограничителните мерки на китайското правителство, обявени миналата седмица, върху маркетинга при системите за интелигентно шофиране, които много представители на индустрията разглеждат като следващото технологично бойно поле.
„В Китай електрификацията беше първата фаза“ от развитието на местната индустрия, посочва Бо Ю, експерт за китайския пазар в консултантската фирма Jato Dynamics. „Сега всичко е свързано с това, което наричаме „интелигентност“, добавя той.
Компаниите от сектора бяха принудени да се обърнат към посланието „Безопасността на първо място“ на изложението, след като регулаторите забраниха някои термини, включително „интелигентно шофиране“ и „автономно управление“. Правилата бяха въведени след фатален инцидент с автомобил на Xiaomi през март, оборудван със система за подпомагане на водача.
Решението на президента на САЩ Доналд Тръмп да наложи 145% мито върху китайския внос и ответните мита на Пекин понижиха прогнозите за глобалния икономически растеж, докато производителите на автомобили и доставчиците се сблъскват с нови рискове. Китайските концерни също така са изправени пред мита в Европейския съюз (ЕС).
Докато се откриваше изложението в Шанхай, коалиция от групи от автомобилната индустрия в САЩ изпрати писмо до Тръмп, настояващо за отмяна на 25% мита върху вноса на авточасти, предупреждавайки за покачване на цените на автомобилите и спад в продажбите.
Моделът на Xpeng AeroHT Ground Mother Ship. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg
Търсенето на автомобили в Китай остава стабилно от началото на годината въпреки търговската война. Продажбите до края на март растат с 12,5%, като увеличението е водено от доброто представяне на BYD и Geely.
Има обаче признаци на проблеми. Китайските автомобили вече бяха по същество забранени на американския пазар преди последната вълна от мита на Тръмп. Но китайската индустрия може да пострада допълнително от по-слабото търсене, ако икономиката на страната продължи да се колебае, а натискът от Вашингтон принуди други търговски партньори на САЩ да ограничат търговията с Китай.
Интелигентно шофиране
Китайските производители на автомобили, водени от BYD, доскоро рекламираха своята технология за асистирано шофиране, предлагайки я на по-ниска цена - или безплатно - за да спечелят предимство на конкурентния пазар.
Xpeng, който вече предлага управлявана от изкуствен интелект технология за асистирано шофиране, заяви на изложението в Шанхай, че ще стартира „обучителен лагер“ за шофьори за безопасно използване на нейните системи.
„Ще наблегнем на границите на възможностите на функциите за подпомагане на водача, за да гарантираме безопасността“, заяви изпълнителният директор на Xpeng Хъ Сяопин, цитиран от Ройтерс.
Електрическият автомобил на Xiaomi SU7 Ultra. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg
Основателят на Xpeng посочи по време на пресконференция в Хонконг миналата седмица, че може да са нужни десетина години или повече преди индустрията да разработи напълно автономни коли.
BYD наскоро разтърси индустрията, като предложи своята технология за асистирано шофиране „Божие око“ като стандартно оборудване. Но компанията пропусна да спомене технологията в кулоарите на изложението в Шанхай, където представи някои модели, включително Seal 06 и Sealion 06.
Лей Джун, изпълнителният директор на Xiaomi, отсъстваше при откриването на тазгодишното шоу в Шанхай. Компанията показа само своите налични в продажба автомобили SU7 и SU7 Ultra. Много анализатори очакваха Xiaomi да представи своя дългоочакван електрически SUV YU7, който ще си съперничи с Tesla Model Y.
Говорител на Xiaomi заяви, че Лей няма да присъства на изложението в Шанхай, позовавайки се натоварения му график.
China Speed
Свръхконкурентният пазар на Китай оставя все по-малко пространство за развитие на чуждестранните марки. Продажбите на Honda и Nissan, например, са намалели съответно с 34% и 28% през първото тримесечие.
„Тревожното нещо на това изложение е огромното количество технология и съдържание, което се предоставя на клиентите на толкова ниска цена“, коментира Мат Нуун, мениджър по дизайна в Buick, част от General Motors. „Китайските производители на автомобили вече предлагат интелигентно шофиране при базови превозни средства. Как се правят пари от това?! Правите ли пари от това?“, пита Нуун.
Моделът на Leapmotor B01. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg
Volkswagen, някога най-продаваната марка леки автомобили в Китай, отбеляза спад на продажбите с 6% през първото тримесечие. Под електронен банер с мотото CHINA SPEED германският автомобилен производител представи първия от петте нови модела, включително един на марката Audi.
Cadillac на General Motors представи изцяло електрическа гама от модели - Lyriq, Optiq, Vistiq и Escalade IQ.
„Това показва, че GM приема Cadillac като най-силния си залог за завръщане в Китай“, коментира Ту Ле, основател на консултантската фирма Sino Auto Insights.
Но марката вероятно ще трябва да продава моделите в Китай на по-ниски цени, отколкото в САЩ, добавя той.
BMW и Honda обявиха, че ще интегрират технологии с изкуствен интелект, разработени от китайския стартъп DeepSeek, в своите модели.
Чуждестранните марки са изправени пред сериозно предизвикателство да се опитат да настигнат своите китайски конкуренти, посочва Андрю Фелоус от консултантската фирма Star. „Западните производители проспаха времето през пандемията, докато китайците оглавиха електрическата революция“, добавя той.