IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Световните продажби на електромобили растат с близо 30% през април

ЕС и Китай записват стабилен растеж, докато продажбите в САЩ се свиват

07:56 | 15.05.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Международните продажби на изцяло електрически (BEV) и плъгин хибридни превозни средства са се увеличили с 29% през април в сравнение със същия месец на предходната година, показват данни на консултантската фирма Rho Motion.

Броят на продадените електрически превозни средства достига 1,5 млн. през април, което представлява 12% спад спрямо март.

Междувременно, в периода от януари до края на април в световен мащаб са продадени 5,6 млн. електрически превозни средства - скок от 29% на годишна база, съобщава Euronews.

„Текущите преговори за митата са във фокуса на индустрията, като производителите в Китай и Европейския съюз (ЕС) продължават да се представят добре и да увеличават пазарния си дял“, коментира Чарлз Лестър, съавтор на проучването.

Според него ЕС е основен фактор при продажбите на електрически превозни средства от началото на годината, като целите за емисиите стимулират индустрията в прехода ѝ към цялостна електрификация.

През първите четири месеца продажбите в Европа са се увеличили с 25% на годишна база, докато тези в Китай бележат ръст от 35%. Търсенето в Северна Америка се увеличава с 5%, докато продажбите в останалата част от света се повишават с 37%.

Само през април Европа отбеляза ръст от 35%, Китай - 32%, докато продажбите в Северна Америка се свиват с 5,6%. В останалата част на света регистрациите през април се увеличават с 51%.

Политиката ще определи лидерите при електромобилите

„Въвеждането на електрически превозни средства се ускорява, но политиката, а не технологиите, ще реши кой ще води и кой ще изостава“, коментира Крисчън Бранд, почетен професор по транспорт, енергетика и изменение на климата в Оксфордския университет.

САЩ са „възпрепятствани от политическите несигурности и потенциалното въвеждане на мита при администрацията на президента (Доналд) Тръмп, което би могло да намали доверието на инвеститорите и да забави растежа на пазара“, изтъква Бранд.

По време на мандата си, бившият президент на САЩ Байдън въведе редица данъчни облекчения за проекти за чиста електроенергия, което означава, че американците в момента могат да поискат данъчно облекчение до 7500 долара за покупка на електрически превозни средства, отговарящи на условията.

Тези зелени стимули скоро може да бъдат отменени, тъй като републиканците се стремят да финансират друг вид данъчни облекчения.

Проектозакон, публикуван по-рано тази седмица, предлага да се премахне схемата за данъчно облекчение от 7500 долара до края на 2026 г. В допълнение към това, само производители, които са продали по-малко от 200 000 електрически превозни средства до края на 2025 г., ще имат право на такъв стимул през 2026 г. Проектозаконът предвижда и премахване на данъчните стимули за търговски и употребявани електрически превозни средства.

Китайското правителство, от друга страна, се стреми да увеличи продажбите на електрически превозни средства, за да подкрепи бавно растящата икономика, все още притисната от кризата на пазара на недвижими имоти, геополитическото напрежение и слабото потребителско и бизнес доверие. Купувачите, които заменят стар автомобил за нов електрически или хибриден автомобил, ще получат субсидия от 20 000 юана (2471 евро).

Търговски неволи

Митата на американския президент Тръмп върху вноса на автомобили и авточасти, определени на 25%, също създават главоболие на автомобилните производители в САЩ, дори след като бяха предложени отстъпки. В края на април Тръмп подписа изпълнителна заповед за предотвратяване на „натрупването на мита“, което означава, че фирмите, които плащат такси върху вноса на автомобили и авточасти, няма да трябва да плащат други мита, като налозите върху стоманата и алуминия.

За производителите на автомобили с глобални вериги на доставка, митата вероятно ще ударят тяхната рентабилност, пряко и косвено. Трябва да се вземат предвид първоначалните разходи за налозите, но също така и намаленият потребителски апетит в САЩ.

Вашингтон наскоро сключи търговско споразумение с Обединеното кралство и Китай, като се очакват в скоро време подобни сделки с Южна Корея, Япония и ЕС. Ако бъде постигнат подобен напредък, това би могло да осигури допълнителен тласък на индустрията за електрически превозни средства.

Промяна в индустрията

За професор Кристиан Бранд обаче преходът към електрически превозни средства все още е „постепенна еволюция, а не бърза революция“.

„Преходът към електрически превозни средства не е просто промяна на задвижващите системи; става въпрос за преконфигуриране на цели вериги на създаване на стойност, сектора за поддръжка и ремонт, сектора за презареждане/зареждане с гориво и т.н.“, подчертава той. „За да остане конкурентоспособен на този трансформиращ се пазар, бизнесът трябва да се ориентира в сложен пейзаж от променящи се регулации, предизвикателства пред веригата на доставки и променящи се очаквания на потребителите“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:57 | 15.05.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още