IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как протича електрификацията сред германските автомобилни концерни?

Volkswagen изостава по разнообразие на електрическата гама от Mercedes, докато BMW планира да стане лидер в премиум сегмента

21:15 | 28.09.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Едва ли минава месец без премиерата на нов електрически автомобил. Според актуален списък на Германския автомобилен клуб (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club – ADAC) клиентите в Германия вече могат да избират между 97 серии и 230 модела на мерки от Aiways до Volvo. Всички германски автопроизводители са в разгара на трансформацията, като тяхната електрическа гама продължава да расте, пише Automobilwoche.

Интересно е обаче, че Volkswagen не е лидер сред германските концерни по отношение на налагането на електрическите модели.

В момента Mercedes има най-обширно портфолио от изцяло електрически модели. С EQA, EQB, EQC, EQV, EQS, EQE, EQS SUV и електрическия Smart Fortwo, компанията предлага осем модела в страната. В допълнение към EQE SUV, който ще дебютира в Париж след малко повече от две седмици, EQT и Smart #1 ще go последват по-късно тази година.

Във всеки сегмент на клиентите се предлага поне по един изцяло електрически модел, споделя говорител на Mercedes.

Въпреки че предлагането е голямо, делът на електромобилите от общите продажби на компанията все още изостава. През първата половина на 2022 г. той все още е по-малко от 5% за Mercedes, или 45 400 броя - в сравнение с общия обем на продажби от почти един милион автомобила.

Новите платформи на Mercedes

Делът на електромобилите вероятно ще се увеличи с по-бърз темп след пазарната реализация на още модели от семейството EQ. Очаква се и електрически модел на Maybach с платформата EVA2. Mercedes представи предварителен преглед върху този автомобил по време на изложението в Мюнхен миналата година. Освен това се планира още един модел, но той е изцяло съобразен с китайския пазар.

През 2024 г. G-Class също трябва да се появи с чисто електрическо решение и да завърши първата вълна на групата от електромобили преди новите платформи MMA, за компактните модели, и MB.EA, за по-големите серии като C или E-Class, да бъдат пуснати на пазара.

Най-късно дотогава терминът EQ за електрическите версии ще бъде остарял.

Ранната преднина на BMW

С i3, представен през 2013 г., BMW се счита за пионер в електромобилността в продължение на много години. Но на компанията й отне известно време да добави нови модели към портфолиото си. SUV-ът iX1 се очаква да дебютира на пазара през следващите дни като наследник на i3.

През първата половина на 2022 г. BMW Group удвои продажбите на изцяло електрически превозни средства до 75 890 броя, което съответства на 6,5-процентен дял от общите продажби.

i7 допълва гамата на BMW

В края на годината балансът при продажбите трябва да изглежда по различен начин, тъй като много модели все още набират преднина, като например iX3 и iX. В гамата на BMW има и два седана: i4 - спортно купе с мощност до 400 kW и пробег от над 500 километра - и i7, който допълва портфолиото на BMW в луксозния сегмент.

Най-голямата стъпка към електрическата мобилност за мюнхенската компания ще бъде Neue Klasse от 2025 г., който ще излезе на пазара в категориите SUV и седан.

Отговорът на Audi

Третият по големина премиум автомобилен концерн в Германия, Audi, също е сред първенците при елкетромобилите. През 2018 г. компанията показа e-tron SUV като оттогава продължава да разширява гамата си. В момента Audi предлага Q4 e-tron, който се фокусира върху широк кръг от клиенти. Над него е e-tron, който също се предлага като Sportback и в много различни версии.

Почти една четвърт от продажбите на Audi вече представляват електрически автомобили - през първата половина на годината компанията продаде 50 000 изцяло електрически коли, или 23% от общите ѝ продажби. Най-популярният електрически модел е e-tron с 24 700 продажби, следван от Q4 e-tron с 18 200 продажби.

Портфолиото на марката с четирите пръстена се допълва от супер спортната кола e-tron GT, която е базирана на същата платформа като Porsche Taycan. Първият електрически A6, който трябва да бъде пуснат на пазара през 2024 г. както като седан, така и като версия Avant, се очаква с нетърпение.

Дори след напускането на главния изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Дийс групата запазва поставените от него амбициозни цели до 2025 г. – изпреварване на Tesla при глобалните продажби на електромобили. Наследникът на Дийс Оливер Блуме сигнализира, че иска да продължи този курс: „Ние ще запазим сегашния темп и, където е възможно, ще го увеличим“.

ID Buzz се радва на голямо търсене

Към момента марката VW предлага следните електрически модели - Stromer ID 3, ID 4 и ID 5, както и E-Up, който редовно се разпродава поради голямото търсене. За разлика от моделите от семейството ID, Е-Up представлява преработена конвенционална версия. Освен това компанията представи ID Buzz, чийто доставки ще започнат през октомври.

През първата половина на 2022 г. VW вече успя значително да увеличи продажбите на своите електрически модели. Докато общите продажби на марката се сринаха с почти една четвърт поради липса на полупроводници и кабели, броят на електрическите модели се увеличи с 25 на сто.

Въпреки това по-голямата част от продажбите на марката все още представляват коли с двигатели с вътрешно горене.

Porsche атакува с Macan

Определено премиум марката на VW Porsche е феномен сред брандовете на групата. Строго погледнато, концернът предлага само един електрически модел - Taycan и неговия наследник, Taycan Cross Tourismo. Но те се продават толкова до ре, че делът на електромобилите от общите продажби на Porsche е по-висок от този на Mercedes, BMW или VW. През първото полугодие компанията продаде 18 877 броя Taycan, което се равнява на 13% от общите продажби в размер на 145 860 автомобила.

Този брой вероятно ще се увеличи значително с представянето на изцяло електрическия Macan. Защото със SUV-а Porsche ще предостави на пазара електрическа версия на един от най-продаваните си конвенционални модели през 2024 г.

Seat отстъпва на Cupra

Испанското дъщерно дружество на VW Seat оставя електрификацията до голяма степен на линията Cupra, която испанците искат да превърнат изцяло електрическа марка. Born, първоначално планиран за Seat, който споделя технологията и платформата с VW ID.3, в крайна сметка се появи под знака на Cupra. Вторият електрически модел на испанците, Tavascan, също е планиран да се продава като Cupra през 2024 г., както и малкия Urban Rebel година по-късно.

Самият Seat, от друга страна, има само един електрически модел в гамата си: колата Mii, чието производство впоследствие беше преустановено.

Слабото електрическо портфолио се отразява на продажбите: Seat и Cupra заедно отчитат само 8 300 продажби от общо 236 000 доставки. Делът на електромобилите е едва 3,5%.

Още три модела от Skoda

Засега дъщерната компания Skoda има само един електрически модел в своята гама: Enyaq iV. Този модел обаче е изключително успешен: 22 200 продажби през първото полугодие.

Във VW Group Skoda играе специална роля: за разлика от дъщерните компании Cupra и Audi, чехите не разполагат с ID клонинг, който се изгражда от VW в Цвикау, а разполагат със собствено производство на модела в основния завод в Млада Болеслав.

До края на 2026 г. Skoda планира да пусне още три електрически модела: компактния електрически SUV El-Roq, аналог на Cupra Urban Rebel и VW ID.1, както и нов модел, който може да замени Octavia през 2026 г.

Последна актуализация: 21:16 | 28.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Alex Silver
преди 1 месец
Страхотно! Ликвидират си електроенергийната система, ама разчитат на електромобили. И с какво ще вървят тия талиги, ако токът е кът? С дърва не става. Объркани глави. Да се оправят, да не са малки?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още