IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Инвеститорите се обръщат към по-опростените концепции за автономни технологии

Нуждата от по-малки инвестиции кара поддръжниците на сектора да изоставят до голяма степен развитието на технологията при леките коли, където фирмите все още изгарят пари

18:51 | 05.02.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Разработването на напълно автономни превозни средства, които могат да пътуват навсякъде, се оказа по-трудно и по-скъпо от очакваното начинание, но инвеститорите продължават да финансират стартъп компании, които са фокусирани върху по-прости решения за роботизирани коли, далеч от пешеходци и други превозни средства, управлявани от „непредсказуеми“ хора, пише Ройтерс.

Британската софтуерна компания Oxbotica, шведската Einride, американската Outrider и британският доставчик Aurrigo International Plc са сред редицата компании, които привличат инвеститорски интерес с по-фокусирани подходи, насочени към по-малки, по-прости клиентски сегменти - от минни превозни средства до трактори или мотокари.

След като видяха как фирмите за „роботаксита“ похарчиха милиарди долари за технология, която все още може да се окаже далеч от търговска реализация, инвеститорите сега търсят стартъпи, които изгарят по-малко пари и за предпочитане вече генерират приходи, коментира Каспер Сейдж, управляващ партньор във фонда за рисков капитал BMW AG, BMW iVentures.

„Пълната автономия във всякакъв вид среда е на години от търговското приложение, ако не на десетилетия“, изтъква Сейдж, добавяйки: „Трябва да намерим бизнес приложение, което работи“.

Първоначалните обещания, направени от компаниите за роботаксита пред операторите на автомобилни паркове до началото на 2020 г., не се сбъднаха.

Когато Ford Motor Co и Volkswagen AG прекратиха работата на звеното Argo AI през ноември, главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли каза, че до намирането на печеливш бизнес с роботиксита остават много години. Конкурентът на Ford General Motors Co. изгори близо 2 млрд. долара миналата година за своето подразделение за роботаксита Cruise и заяви, че очаква да похарчи още повече през 2023 г.

Проблемът е, че създаването на автомобили-роботи, които могат да се движат по пътищата по-безопасно, отколкото, ако са управлявани от хората, е изключително трудно. Това е така, защото автономните системи все още нямат способността на хората да предсказват и оценяват бързо риска, особено когато се натъкнат на неочаквани инциденти.

Когато стана ясно, че ерата на роботиксита е все още далеч в бъдещето, инвеститорите през 2021 г. вместо това се насочиха към компании за автономни камиони, които обещаха по-бърз път до пазара чрез автономен превоз на товари - с аргумента, че ще бъде по-лесно да се разработят такива превозни средства, тъй като те ще се движат единствено по основните пътища, където няма пешеходци.

Но тези стартъпи също се борят да постигнат рентабилност, тъй като робот, който кара бързо, все още не може да се справи с човешкия мозък.

Заложи на елементарното

Изправени пред дългосрочната главоблъсканица - че хората и роботите не могат да съжителстват добре - инвеститорите се върнаха към първоначалната концепция, насочвайки се към по-малко сложни, по-малко парично интензивни форми на автономност с по-ясен път към изплащане на вложенията, работещи на по-ниски скорости при по-облекчен трафик.

BMW iVentures също инвестира във фирмата за автономни технологии Kodiak Robotics, за която управляващият партньор Сейдж каза, че е възприела по-прост подход към области като картографиране.

През октомври Kodiak си осигури договор за 50 млн. долара за разработване на автономни превозни средства за американската армия.

„Помага ни фактът, че не харчим много пари“, призна изпълнителният директор на Kodiak Дон Бърнет.

Общите рискови инвестиции в компании за автономни технологии през четвъртото тримесечие са се сринали с 47% до 1,4 млрд. долара спрямо същия период на 2021 г., изтъква старши анализаторът на PitchBook Джонатан Геркинк.

Но 500 млн. долара от тях са били насочени към Einride, която иска да пусне самоуправляващи се камиони по пътищата, но се фокусира първо върху логистичните и производствени центрове на клиенти като GE Appliances, звено на китайски производител на домакински уреди Haier.

„Изместването на инвестициите ... към офроуд/по-структурирани среди е логично предвид липсата на напредък при леките автомобили и свързаните с тях големи капиталови инвестиции“, коментира Асад Хюсеин, партньор в частната инвестиционна компания Mobility Impact Partners.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:51 | 05.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още