Изборът на име за нов автомобил е важен за бъдещия успех на превозното средство. От почти 300 модела леки коли, продавани в САЩ, приблизително една четвърто носят имена, които съществуват от над 20 години, дори когато цялостният дизайн на превозното средство няма нищо общо със своя оригинал, пише Bloomberg.
Porsche 911 е представен за първи път през 1965 г., една година, след като Toyota Motor Corp. представя първия модел Corolla. Дебютирайки на пазара през далечната 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел, чието име е запазено до днес.
През последните няколко години изборът на име засили своето значение сред автомобилните производители, които се надпреварват да електрифицират своята продуктова гама и да представят нови модели с темпове, невиждани от десетилетия.
Електрическите модели предлагат по-чиста и по-тиха опция за транспорт и един ден ще бъдат по-евтини от конвенционалните автомобили. Тези предимства се използват от екипите по брандиране, за да привлекат клиентите с интересни имена.
Но за момента изглежда, че те се сблъскват с проблем.
Например, Toyota, която е най-големият автопроизводител в света по пазарен дял, работи върху превозни средства с батерии от края на 90-те години на миналия век, като през 2022 г. представи и първия си изцяло електрически модел за масовия пазар. Името му е bZ4X. Но какво всъщност значат тези символи? Според компанията bZ е съкращение от beyond zero, като това се отнася за факта, че моделът не отделя емисии по време на работа. Числото 4 е препратка към задвижването на всички колена на автомобила. Последната буква – X – се отнася до формата на превозното средство – в случая кросоувър.
За да не остане по-назад, японският конкурент Honda Motor Co. обяви, че неговият втори електромобил ще се казва e:Ny1.
На шофьорите на Jaguar може да им бъде простено, ако смятат, че E-PACE е електрическата опция на стандартния модел, въпреки че този автомобил всъщност разполага с двигател с вътрешно горене. Изцяло електрическата версия се нарича I-PACE.
И никой не би могъл да обвини фен на Volkswagen, че е объркал електрическия SUV ID.4 с преработения ван на компанията ID.Buzz.
Според Дейвид Пласек, основател на фирмата Lexicon Branding, която помогна на Lucid Group Inc., Subaru Outback и Honda Ridgeline да наименуват своите модели, едно хубаво име трябва да отговаря на три условия: да бъде запомнящо се, заслужаващо внимание и да е отличително в рамките на своята категория.
Моделите, запазили най-дълго време своето име. Източник: Bloomberg
Много от имената на електромобилите се провалят тук. Те или се придържат твърде много към традицията, или се стремят да се дистанцират достатъчно от нея, с което губят шанса да бъдат запомнени.
Никой не казва, че измислянето на име за автомобил е лесно или че неуспехът тук е характерен само за електромобилите. Името на автомобилите може да има по-малко значение за потребителите от тяхната цена, от гамата или от съответните характеристики. Но като упражнение по маркетинг, множеството невзрачни и трудни за произнасяне имена на електрически модели представляват една пропусната възможност.
Компанията може и да не е успяла да изпише думата SEXY със своите четири модела, както беше планирано – Model E е търговска марка на Ford – но опитът на компанията също беше толкова запомнящ се, тъй като внесе известна доза свежест в индустрията.
В някои случаи днешните имена на електромобилите подчертават липсата на връзка между развойните центрове и екипите за продуктово планиране. Почти всеки производител си е поставил амбициозен график за пълна електрификация на своите продукти, но това вероятно е останало пренебрегнато от хората, които са кръстили модели като Kia EV6 или GMC Hummer EV.
Има и имена, които се обвързват с определени букви, към които се добавят други в зависимост от версията на модела. Audi пусна своя електрически флагман с името e-tron – разумен ход, поне до момента, в който вече има много електромобили с това има плюс някоя и друга буква след него, като e-tron GT.
Mercedes предприе подобен ход. Електрическите модели на компанията включват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. Междувременно Mercedes планира подобен подход и за AMG. Никой не иска да кара азбучна салата.
Звеното на Volvo Polestar Automotive Holding възприема подхода на iPhone: първият му модел се нарича „1“. Сега се появи и „2“, като пазарът очаква и „3“.
Най-добрите електромобилни имена вероятно не са акроними или смесица от букви – те са свежи и забави за произнасяне. General Motors Co. пое по този път със своите Chevrolet Bolt и Cadillac Lyric . Ioniq на Hyundai също в клуба на забавните. Тук са още Air на Lucid и Ocean на Fisker. Може да добавим и Subaru Solterra и Nissan Ariya.
Ще има повече възможности за подобряване на текущия списък от имена: Само през следващата година на пазара в САЩ ще дебютират над 30 изцяло нови електромобила, изчислява BloombergNEF.
преди 10 месеца До: cyclop ... карал съм чисто нова малолитражка от магазина , с всички асистенти + еко режим в градско без климатик , трицилиндровия двигател , гасне по светофари , пали сама , тя даваше около 6/100 , но няма толкова голям резервоар ... :))) ... извънградско даваше около 4-5/100 ... но сърце не ти дава да я караш извънградско в еко режим ... в момента същият модел но електрически , същите километри пробег на месец - 50лв ток , с бензин беше 200лв на месец ... тва е реалността ... па ти си чети отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop ... не е истина смешен ... верно немаш кола ... имам над 1млн км зад гърбът си ... ти-извънградско-нямаш-у-нас-къде-да-караш повече от стотина километра , имаш изпреварвания , имаш намаляни за ремонти , имаш изкачване, имаш спускане на по-ниска предавка , имаш градско като влезеш ... пpocто не караш коли ... :))) ... само бърбориш ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: zelka007 40 литра при 5/100 - 800 Километра. + 80 л при 5.5/100 - 1400 километра? И при пробег по изчисления 2400 км с едно зареждане, едва минаваш 1000...? Или всъщност ти харчи 14 бензин и 17 газ, ама като типичен безкритичен, немислещ ваксимозък вярваш на някакви абсолютно несъответни и несъвпадащи с реалността "данни"? Без да обърнеш внимание какво се случва в действителност? Ясно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Бъдещето със сигурност са електричните, но си мисля че все още сме много далеч. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop ... ти НИКОГА не си карал 12 часа на ден , тва залагам 100 рубли ... !! ... а па по една седмица да въртиш по 12 часа на ден па хептем ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop ... пъпеш ... :))) ... що се пънете с глyпави безyмни опорки ... ?! първата ми тойота корола мисля че беше около 40л резервоара , бех и сложил 80л газова бутилка . догоре газова бутилка , догоре резервоар . София - Бургас - бръмчене по южното - Бургас - София . с клuзма правеше 1000км . най-ефективният двигател за годините си беше , поддържана в ТМ ауто , извънградско 5,5 на газ и 5 на бензин без да отваряш всичките клапани и само с двама човека ... тва само да го пробвам съм правил отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop ... ако имаш някви специални нужди, или ходиш по гори, планини и тнт екзотики... Това вече е друга тема, сега се покриват масовите нужди! Това което си изброил в началото (коментар 1) се покрива на 100% и е по ефективно и сега, така че не хейти! Другото с времето си.... не може десерта, преди супата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: cyclop Но за едно си прав..хората наистина търсят по качественото и името няма значение. Примерно следващия модел на Тесла ако ще и да е казва "косматгааз", пак ще се продава защото "Функционалността на автомобила е от 100 пъти по-голямо значение за хората с нормален интелект.".. Чак като излязат още 5-6 преизводителя с такава функционалност, тогава може да мислим за по хубаво име, дизайн, некоя екстричка и за маркетинг кампании! .. Към момента качеството продава. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: khao уф, забравих, че с телевизора не може да се спори. Последен път ти отговарям, телевизор. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: khao Нямам против! Като станат по-добри, ще си купя и аз! В момента са много по-неефективни, с абсурдни проблеми, неизползваеми в куп реални ситуации, значително по-скъпи. Особено през зимата са потенциално смъртоносен капан, поне за моите нужди отговор Сигнализирай за неуместен коментар