През май главният финансов директор на Volkswagen AG Арно Антлиц предупреди, че най-големият производител на леки автомобили в Европа разполага с около две или три години, за да се подготви за жестоката конкуренция извън региона, главно от Китай.
Миналата седмица Антлиц съкрати времето за подготовка с една година, създавайки трусове в международния автомобилен сектор, след като Volkswagen предупреди, че възнамерява да затвори някои германски фабрики – мярка, към която групата не е прибягвала в цялата си история, пише Ройтерс.
Въпреки че много от предизвикателствата пред Volkswagen - от по-слабото му представяне на китайския пазар до по-бавното от очакваното преминаване към електрически превозни средства, измъчват компанията от известно време, две скорошни събития влошиха нещата за германската група.
Първото е свързано с опасенията, че азиатските конкуренти, включително BYD, Chery и Leapmotor, може да ускорят плановете за изграждане на производствен капацитет в Европа, ако Брюксел премине към постоянни мита върху вноса на изградени в Китай електромобили.
Второто се отнася до скорошното намаляване на цените от страна на марката Volkswagen, за да може компанията да се противопостави на по-силната конкуренция - ход, който според синдикалния лидер Даниела Кавало е струвал на групата стотици милиони евро.
Отстъпките не само се оказаха по-високи от първоначално очакваните, но убедиха ръководството, че високата база на разходите в Германия застрашава способността на Volkswagen да се конкурира с по-пъргавите конкуренти.
„Това е един от най-големите производители на автомобили в света, който не генерира голяма възвръщаемост от целия този мащаб“, изтъква Коул Смийд, главен изпълнителен директор на акционера на Volkswagen Smead Capital Management.
В допълнение към разходите за преструктуриране, ценовите отстъпки подкопаха усилията на едноименната марка да намали разходите с повече от 10 млрд. евро до 2026 г. В резултат на това маржът на печалбата на бранда се срина до 0,9% през второто тримесечие от над 4% през първото.
За сравнение маржовете на Renault и Stellantis, другите големи европейски производители на автомобили, са съответно 8,1% и 10% през първата половина на годината.
Намалените маржове на Volkswagen - във време, когато китайските конкуренти увеличават вноса за Европа - породиха страхове какво може да се случи, когато последните започнат да произвеждат своите евтини модели в региона.
Все пак производителите на автомобили - включително китайските - се състезават за по-малък лъвски пай: европейският автомобилен пазар е с 13%, или с два милиона автомобила, по-малък, отколкото преди пандемията oт Covid-19, изтъква финансовият директор на Volkswagen Антлиц.
Позовавайки се на многобройните предизвикателства, анализаторът на DZ Bank Майкъл Пунцет казва, че очаква Volkswagen отново да намали целта си за груповия марж за цялата година, когато публикува финансовите си резултати за третото тримесечие.
Какво се надява да постигне Volkswagen. Графика: Ройтерс
Проблем с контрола на разходите
Тъй като търсенето намалява, продажбата на автомобили за масовия пазар се превърна в битка за това кой може да ги произвежда на най-ниска цена.
Антлиц посочи миналата седмица, че марката Volkswagen - която представлява повече от половината от производството на групата за миналата година - харчи повече пари, отколкото печели от известно време, добавяйки, че компанията няма да постигне успех, ако тази тенденция продължи.
Паричният поток на Volkswagen, ключов показател за рентабилността, стана отрицателен през първата половина на 2024 г. до минус 100 млн. евро, спрямо положителните 2,5 млрд. евро за същия период на миналата година.
Продажбите на нови автомобили в Европа спадат. Графика: Ройтерс
Жестоката конкуренция не е проблем само в Европа
Генерирането на пари в Китай, най-големият пазар на Volkswagen, са намалели почти наполовина през последното десетилетие до 2,6 млрд. евро през 2023 г. Очаква се те да нараснат до около 3 млрд. евро до 2030 г.
Друг голям проблем са разходите за енергия и труд в Германия, които са сред най-високите в Европа и също се превърнаха в основно главоболие за химическия и стоманодобивния сектор на страната.
„Новата по-евтина конкуренция, по-високите цени на енергията и високите разходи за труд са в съответствие с мрачната перспектива, особено за европейските марки за масовия пазар“, предупреждават анализатори на Citi.
преди 3 седмици Санкциите работят, скъпи енергоносители, инфлация заради войната, скъпа работна ръка....амии да Китай ще се възползва от това. Нокия, VW май и други производства следват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Интересното е, че за първата половина на 2024, в Европа под марката VW са продадени 706К автомобила, а под марката Шкода 376К автомобила. В класацията за 2014 фигурира само VW с продадени 824К автомобила. Срещнах още един коментар, че VW имат капацитет глобално за 14М автомобила на година, а за миналата година са произвели само 9М автомобила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: evlogi Колкото и да са били високи преди, сметките за газ нараснаха в пъти около началото на историята с Украйна и след това. И ако правилно разбирам, още не са се върнали на нивата от преди това. Мои познати се оплакваха как са получили уведомление за трикратно увеличение на цената на газта за домакинството. С електричеството също имаше едни 50% ръст - ако правилно помня. Нафтата на бензиностанциите от 1,20 евро за литър отиде на 1,65-1,85 евро за литър и си стои там вече почти 3 години. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Ханс повече от 80 години беше лидер не само в Европа но и на Световният пазар като един от най големите производители. Но това е вече история голям проблем са разходите за енергия и труд в Германия, които са сред най-високите в Европа и също се превърнаха в основно главоболие за химическия и стоманодобивния сектор на страната. Милиони емигранти които бяха приети , застаряване на нацията, и като добавим и Немската електроника която никога не е била качествена и силната Китайска конкуренция на ко отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Значи, построили са десетки хиляди фабрики и искат да ги натоварят ефективно до над 85%, но не им се получава. Всички големи им обясняват, че трябва да спрат с това нещо, защото срутват къщичката, и трябва да започнат или да оптимизират за по-малък промишлен капацитет, или ще ги ограничат от всичко и навсякъде. Те изнасят техните си вътрешни проблеми със заплащането проблеми на света. В индикаторът дето ще приложа с линк, онова всичкото НАД 75% от поднебесният е СВРЪХКАПАЦИТЕТ и руши нашият! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Случващото се в VW не е някакъв изолиран случай, а част от глобална картинка. Да, има нюанси, да, има гъдел заради някакви по-тесни връзки с блатните, но нищо извън общото. В световен мащаб тече намаляване на използваемият промишлен капацитет. Кратко лирическо отклонение за иначе сведущите по всичко съфорумци. Едно съоръжение/машина е проектирано да изработва 100 автомобила на ден, когато ги произвежда, работи на 100%, когато са 75, е на 75%. Та, в Поднебесната са изградили СВРЪХКАПАЦИТЕТ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици До: baba_meca Високите разходи за енергия в Германия бяха факт далеч преди ситуацията с Украйна, и далеч преди да бъдат наложени каквито и да било ограничения на Русия.Нямат почти нищо общо с това.Почти изцяло са резултат от сбърканата енергийна политика и зеленият екстремизъм.И между друготоо, шо се отнася до автомобилното производство.я Русия китайският внос вече е на път да го унищожи.Въпреки евтината руска енергия.Нещата са далеч по -сложни, отколкото в главите ви на копейкаджиите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Много трудно ще им е да проведат нужните реформи, при положение, че 20% от акциите са собственост на провинция Долна Саксония, и 40% от местата в борда на директорите са на въпросната провинция и синдикатите. Желая късмет на всеки бизнес, в който синдикатите и държавата имат подобно силно влияние.Определено ще им е нужен отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици "Друг голям проблем са разходите за енергия и труд в Германия, които са сред най-високите в Европа и също се превърнаха в основно главоболие за химическия и стоманодобивния сектор на страната."Не са само Volkswagen а също и химическия и стоманодобивния сектор. Те нали въведоха санкции към Русия, а Китай във същотото време започна да купува суровини от Русия в по-големи обеми. Ето го резултата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици Поскъпващите суровини в Германия водят до нарастващи проблеми на пройзводителите. А това, че ключовата автомобилна индустрия вече изнемогва ще срине на вълни свързаните индустрии (от почти всички сфери на пройзводството - доставчици на части, услуги, електроники, химия, ...). Да живее управлението на Шолц и Фондер - да живее карбоновия отпечатък - по-важен от хляба на хората! отговор Сигнализирай за неуместен коментар