Китайски компании инвестират масово в Унгария. В етап на планиране е фабрика за китайски електрически автомобили, а през тази година в Дебрецен ще влезе в експлоатация най-голямата фабрика за батерии в Европа – проект на стойност 7 млрд. евро на Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големия производител на електромобилни батерии в света по пазарен дял, пише Euronews.
И докато привържениците на такива гигафабрики изтъкват икономическия растеж и създаването на работни места като съпровождащи инвестиционния процес плюсове, критиците предупреждават за рисковете за околната среда, борбата за субсидии и нарастващата зависимост на Унгария от Китай и Русия.
В момента подобни заводи за батерии се изграждат в цяла Европа, не само в Унгария. CATL вече разполага с фабрика за батерии в Европейския съюз (ЕС), и то в Германия. По-големият завод в Унгария ще бъде вторият на китайската компания в рамките на блока.
Първоначалната позиция е ясна: За да спрат изменението на климата, учените са съгласни, че не бива да се изгарят повече изкопаеми горива. Бъдещето принадлежи на електрическата кола. Причината е, че въглеродният диоксид от изгорелите газове на конвенционалните превозни средства с дизелови или бензинови двигатели засилва парниковия ефект: Земята се нагрява - следователно, считано от 2035 г., новите автомобили с двигатели с вътрешно горене вероятно няма да бъдат достъпни за потребители и бизнес на пазара на ЕС, въпреки че индустриалното лоби все още се опитва да препъне политическите усилия при тази цел.
Понастоящем световният пазар на батерии за електрически автомобили е доминиран от Китай. За да намалят зависимостта от внос от азиатската икономика, държавите членки на ЕС се стремят да разширят масово производството на батерии на европейска територия. До 2030 г. Европа по план може да разполага с производствен капацитет от 1,7 тераватчаса.
По-специално Унгария се стреми да привлече производители на батерии – и според експертни оценки плаща над 2 млрд. евро преки и непреки субсидии за това. Южнокорейските производители на батерии вече работят в Унгария.
Сега последната постила червения килим и за Китай. Китайски електрически автомобили и китайски батерии скоро ще се произвеждат в страната. Геополитически това може да бъде рискована стратегия, смята Андреа Елтето от Будапещенския институт за световна икономика към Унгарската академия на науките.
„Цялата тази индустрия (за батерии) ще изисква една четвърт от общото потребление на електроенергия в Унгария“, предупреждава тя. Уловката: Унгария все още получава петрол и природен газ от Русия.
Тъй като сега влизат в експлоатация допълнителни енергоемки линии за производство на батерии, общите енергийни нужди на Унгария нарастват. По отношение на китайската CATL и нейната гигафабрика близо до Дебрецен, това представлява годишен производствен капацитет от поне 100 гигаватчаса.
Елтето предупреждава: „Унгария изпада в многостранна зависимост, тъй като е зависима от Русия за енергия, а сега с тези китайски фабрики става зависима и от Китай. Унгарското правителство иска да бъде нещо като глобален играч в тази геополитическа игра, но за Унгария това не означава по-голяма независимост, напротив, означава още по-голяма зависимост“, изтъква тя.
преди 1 седмица ЕС => дгд отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица Температурата се покачва понеже се увеличава СО2. Това е лошо. Ще забраним ДВГ и ще ползваме електрички. Това е добре. Производството на батерии е замърсяващо което е лошо. Изнасяме го в Китай - добре. Китайците забогатяват - лошо. Каним ги да инвестират в Европа - добре. Строят завод в Унгария -лошо. Имат и други заводи в Европа - добре. Унгарците ще ползват енергия с източник Русия - лошо, много лошо, направо зависимост. Това накратко е статията. Ами определете се какво искате да правите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: Tikva007 никога не е познавал, не позна и сега! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: pinoccio: До тук позна на 50%. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: Tikva007 ооо, дърт пергишшш, къде се изгуби... форума загуби чара си, без бътер пръча! Пинко (заместника ти) е гола вода, опита се на няколко пъти, но е твърде тъъъп и ограничен... лесна мишена и бързо стана за смях! :):):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица До: Tikva007 Сега ще довтасат двамата oлигoфрeни и ще ти обяснят как стоят нещата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица *Китайски фабрики в Европа предизвикват геополитически дебати* - А преди години американските и европейски фабрики в Китай не предизвикваха никакви дебати. Предизвикваха само рръгане с лакти кой да е по-напред. *. . . критиците предупреждават за рисковете за околната среда* - Критиците не помнят, че времето, когато въздухът в Западна Европа отново взе да става за дишане и в реките се появи риба, съвпада с времето, когато китайските реки смениха цвета си и Китай се скри под индустриален смог. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 седмица За да спрат изменението на климата, учените са съгласни, че не бива да се изгарят повече изкопаеми горива. === Кис, кис. И кои са тия учЕни? И на чия финансова верижка са? След като вече открито се признава, че Протоколът от Киото не почива на научна база, колко струва фъфленето на тия храненици? СО2 като причина няма никаква връзка с промяната на климата. А "зеленият хайвер" си е прекрасно скъпо удоволствие, особено за продаващите го. За много стотици милиарди иде реч. Ей така, от въздуха. отговор Сигнализирай за неуместен коментар