Романсът между Илон Мъск и президента на САЩ Доналд Тръмп приключи в труден момент за Tesla. Производителят на електрически превозни средства загуби около 150 млрд. долара пазарна стойност само в рамките на един ден в началото на юни - най-големият спад на оценката на концерна в неговата история - след като Мъск и Тръмп започнаха словесна война, пише Wall Street Journal.
Продажбите на Tesla намаляват от началото на годината. Митата, наложени от Белия дом, междувременно влошават положението на концерна, тъй като нарушават доставките на ключови компоненти. Планираният данъчен закон на Тръмп пък би сложил край на данъчните облекчения за купувачите на електрически превозни средства. А пикапът Cybertruck, който Tesla разработваше в продължение на години, се оказа разочарование.
Мъск заложи на мащабна рекламна кампания за Cybertruck, заявявайки пред инвеститорите, че това ще бъде „най-добрият продукт на Tesla“.
Ръбатият пикап от неръждаема стомана трябваше да генерира нови продажби за Tesla, като демонстрира нови технологии и отключи доходоносния пазар на пикапи за компанията.
Вместо това, Cybertruck се превърна в синоним на поляризиращото участие на Мъск в политиката. А репутацията на превозното средство беше опетнена сред феновете на Tesla след поредица от сервизни акции.
В САЩ компанията продаде по-малко от 40 хил. броя Cybertruck през 2024 г. – значително под крайната цел на Мъск за 250 хил. продажби годишно.
През първото тримесечие на 2025 г. Tesla продаде около 7100 пикапа в САЩ, става ясно от данни S&P Global Mobility. Електрическият пикап на Ford, F-150 Lightning, го надмина по продажби.
В опит да увеличи продажбите, Tesla пусна на пазара по-евтини версии на пикапа и започна да предлага на купувачите стимули като безлихвен лизинг и безплатни функции.
Още с пазарния си дебют пикапът се сблъска с проблеми с качеството, които хвърлиха сянка върху цената му от 100 хил. долара. В социалните платформи потребителите съобщаваха за напукани предни стъкла и петна от ръжда. През първата година Tesla извърши седем сервизни акции, за да отстрани опасни дефекти.
Някои от проблемите с качеството са били известни и документирани вътрешно, преди пикапът да бъде пуснат в продажба, включително проблемите с педала на газта и чистачките на предното стъкло, които по-късно са довели до сервизни акции, разкриват бивши служители, работили по Cybertruck. Но от ръководството на Tesla е имало натиск пикапът да бъде пуснат на пазара бързо.
„Илон Мъск ще ви каже, че най-голямата професионална грешка бяха вратите тип „сокол“, като тези на Model X“, коментира Дейвид Фик, собственик на електромобил Tesla, който се сдобива със своя Cybertruck през март. Той говори за сложния дизайн на вратата, която се отваря нагоре. „Вярвам, че Cybertruck ще се превърне в още по-голям корпоративен провал“, добавя той.
Пенсионираният банкер от Бойнтън Бийч, Флорида, избира да изчака повече от година, за да купи своя Cybertruck, надявайки се, че много от най-големите проблеми ще бъдат идентифицирани. „Те правят много авангардни неща, като се втурват на пазара, а след това се оказваш бета тестер“, изтъква Фик.
Той плаща около 72 хил. долара за колата, плюс 7 300 долара за тониране на прозорците и персонализирано фолио за външните панели.
„През годините съм се сблъскал с много сервизни акции на Tesla“, признава Фик, който добавя, че колите си заслужават труда. „Осемдесет процента бяха поправени чрез актуализации на [софтуера], но сега се занимаваме с физически неща“.
Мъск представи прототипа на Cybertruck през 2019 г. По това време той каза, че ще колата струва 39 900 долара, с пробег до 800 км - амбициозна комбинация, която би била непосилна за всеки производител на електрически превозни средства.
Работата по превозното средство се забави с няколко години, като инженерните и производствените екипи имаха само няколко месеца, за да направят финалните тестове, преди пикапите да отидат при клиентите, разкриват бивши служители, цитирани от WSJ.
Мъск се опита да смекчи очакванията относно това колко бързо Tesla може да увеличи производството, предвид уникалния дизайн на пикапа. „Винаги има известен шанс Cybertruck да се провали, защото е толкова различен от всичко останало“, написа той през юли 2021 г.
Бивши служители изтъкват, че са приемали публикациите в социалните платформи на Мъск като заповеди, но инженерният проект се оказал труден. До 2022 г. станало ясно, че Cybertruck няма да може да отговори на всички критерии на Мъск, така че инженерите се отказали от по-ранния дизайн и започнали отначало – разработвайки по-малка кола.
След около година и половина тестове Tesla достави първите бройки на Cybertruck на около десетина клиенти в края на ноември 2023 г. Ранната версия на пикапа започваше на цена от 100 хил. долара и имаше приблизителен пробег от 500 км.
Два месеца по-късно Tesla започна първата си сервизна акция на превозното средство: актуализация на софтуера, която изискваше от компанията да увеличи размера на шрифта на предупредителната система, използвана в целия ѝ автопарк. Това беше първата от трите сервизни акции с Cybertruck, които Tesla предприе чрез безжични актуализации на софтуера.
Проблемите с Cybertruck не можеха да бъдат решени само с актуализации на софтуера. През април 2024 г. Tesla изтегли продукти от пазара заради педала на газта. Компанията получи известие от клиент, който се е оплакал, че педалът на газта е заял.
Вътрешно разследване установи, че проблемът е резултат от „неодобрена промяна“, при която служители на Tesla са използвали сапун като лубрикант, за да закрепят една определена част към механизма на педала.
Tesla също така имаше проблеми с голямото предно стъкло на Cybertruck, което се напуква още при транспортирането към монтажния завод в Остин, Тексас от доставчик в Мексико.
През март Tesla изтегли от пазара повечето произведени от нея пикапи Cybertruck – над 46 хил. броя. Проблемът се дължеше на лепило, което се оказа, че губи качествата си при екстремни метеорологични условия, причинявайки разместване на външните облицовъчни панели.
В крайна сметка редица потребители вече обмислят смяна на превозното средство на фона на множеството проблеми. Остава въпросът как Cybertruck се вписва в историята на Tesla и как би подкрепил нейното развитие.