Twitter – под новото си име X – се превърна в хаотичен лабиринт, където се струпват радикализирани ботове, изображения, генерирани от изкуствен интелект (AI), и море от дийпфейкове (фалшиви видеоклипове). Facebook продължава да пълни своя бездънен резервоар от псевдовдъхновяващи картинки, подсилени от AI, за да хипнотизира своята аудитория от „лелки“. Instagram, TikTok и YouTube сърфират върху вълната на все по-химерични и абсурдни видеа, родени в прегрели екоцидни центрове за данни... Дали не преживяваме смъртта на социалните мрежи?
Наскоро Meta и OpenAI обявиха нови социални платформи, пълни с кратки видеоклипове, генерирани от изкуствен интелект. Технологичните компании се опитват да убедят света, че обществото копнее за това машинно съдържание. Но докато рекламите говорят за „революция“, интернет започва да прилича на сметище от шум, фалшификации и безсмислие — и хората бавно се отдръпват.
Според анализ, публикуван във Financial Times, обхващащ 250 хил. души от 50 държави, използването на социалните медии постоянно намалява. Пикът е бил през 2022 г. – оттогава времето, което хората прекарват в тях, спада с близо 10%. В развитите страни потребителите над 16 години прекарват средно по 2 часа и 20 минути дневно в социалните мрежи — и тази цифра продължава да се топи. Най-осезаем е спадът сред младите: тийнейджърите и хората в началото на двайсетте вече търсят другаде своето дигитално присъствие.
Причината? Социалните мрежи отдавна престанаха да бъдат социални. Те се превърнаха в инструменти за пасивно превъртане – между скуката и тревожността. Истинските разговори и връзки са заменени от „doomscrolling“ – отчаяното търсене на смисъл в безкрайния поток от нищо.
От 2014 г. насам делът на хората, които казват, че използват социалните мрежи, за да поддържат връзка с приятели, да се изразяват или да срещат нови хора, е намалял с повече от една четвърт. За сметка на това расте броят на тези, които просто отварят приложенията „по навик“ – за да убият време.
Писателят и технологичен критик Кори Доктороу нарича тази епоха „оскверняването на платформите“ – фазата, в която мрежите вече не се стремят да свързват хора, а да изсмукват вниманието им.
„Много от тези приложения вече не са истински социални – те просто оптимизират времето пред екрана, използвайки всички възможни средства, за да ни задържат още секунди и минути“, пише журналистът Джон Бърн-Мърдок.
Едно изключение обаче нарушава тази тенденция – Северна Америка. Там потреблението на социални мрежи, особено онези, в които процъфтява крайнодесният дискурс, продължава да расте. Възходът на Доналд Тръмп и сянката на Илон Мъск върху дигиталния пейзаж поддържат интереса жив. През 2024 г. потреблението в САЩ вече е с 15% по-високо, отколкото в Европа.
(БГНЕС)


Украйна си подсигурява газ през Гърция
Какво ще бъде времето в понеделник?
Министър обясни призините за назначението на Румен Спецов
Наталия Киселова: Бюджетът балансира влизането ни в еврозоната с реално повишаване на доходи
Треньорът на Турция поздрави България за играта
Тръмп разпали скандала с Епстийн. Сега падна в собствения си капан
Конфликтът в Nexperia: Автомобилните производители искат доставки "без Китай"
Какво се случва с "Лукойл" в Румъния
Бърнс: Президентът правилно забрани на Nvidia и други да изнасят модерни чипове за Китай
Бърнс: Има примирие в търговската война, но тя ще продължи и през 2026г
Кога по-гъстото масло е опасно за автомобила
Най-доброто BMW M? Тествахме четири от най-бързите баварци в Серес
BYD изпревари Volkswagen – ето колко печелят производителите от всяка кола
Най-добрите бензинови двигатели на последното десетилетие
Следващата Mazda3 може дори да не е Mazda
Папата вече има тениска на Ню Йорк Никс с номер 14
Младеж е паднал от 100-метров мост край Клисура
След санкциите на САЩ: каква ще е съдбата на рафинериите на "Лукойл" на Балканите
Близо 10% годишна инфлация в Румъния
Франция тества ядрена ракета от изтребител Rafale
преди 1 месец До: фейк, извинен си... ти си безплатен, нали? от полезните... :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: khaho, Ок, извинявам се! От една филийка, стана филийка и 1/3. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: фейк, поправка.... ЕВРОцент! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: долните двама, Ииии? Заработвате ли? Пост--> цент? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Добро ... прегрели екоцидни центрове за данни ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец очаквано... Dead Internet theory! :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар