По думите му, в Централна и Западна Европа пътническият транспорт се използва от всички, защото е удобен, бърз и безопасен. Той направи сравнение с железопътната инфраструктура на България, която е още в миналия век.
„При липсата на сигнализация, лошо управление и едно системно нехайство от транспортното министерство – без сериозна политика за развитие на транспорта – се случват жп катастрофи“, коментира той вчерашната тежка катастрофа между два товарни влака със загинали и пострадали.
Д-р Грозданов напомни, че от началото на 2024 г. това е третата тежка катастрофа с железопътен транспорт, която взема жертви и то в идентични случаи.
Експертът посочи, че в товарния жп транспорт има частни превозвачи, но настоява да се помисли за навлизането на частен оператор в пътническия транспорт, за да има реална конкуренция. Що се отнася до Зелената сделка, която засяга и транспорта, той отчете, че това е прекалено амбициозен проект, чиято цел е да се постигне забавяне на замърсяването на околната среда.
Според него Европейският съюз (ЕС) обаче изостава технологично спрямо основните си конкуренти в света – САЩ и Китай, и това забавя Зелената сделка. „За да увеличим употребата на електромобили, Европа се нуждае от чипове и нови технологии, но те идват основно от азиатския регион, а технологичните постижения се правят в САЩ. Много са важни батериите за електромобилността, но и там водещ е Китай, който разработва евтино производство“, обясни той.
По думите му, в САЩ не обръщат такова внимание на екологията, „макар и Байдън да опита да направи стъпки в тази посока“. „Тръмп вярва, че светът има нужда от допълнителна индустриализация. Разбира се, ще видим дали обещанията му ще се сбъднат. Не бива да забравяме, че Мъск има интерес развитието на електрическата мобилност да продължи“, очерта нагласите за развитието на икономиката на САЩ д-р Грозданов.
Той отчете, че един китайски електромобил може да има от 30% до 40% по-ниска цена от европейските. "Митата не са гаранция, че производството на Европа ще стане по-добро“, предположи експертът. Той се надява промишлеността в Западна Европа да не се забавя, защото това ще засегне пряко България. „Забавянето обаче по-скоро ще е временно и Европа ще преодолее кризата“, прогнозира д-р Грозданов.
Той съобщи и за друга тенденция в световната икономика – Китай се стреми към създаване на заводи в цяла Европа, като по този начин продуктите вече ще са произведени в Стария континент. „По-интересно е, че част от желаните дестинациите, които страната обмисля, са Северна Македония, Албания и Сърбия. Крайно време е Брюксел да се събуди и да види, че Европа вече не е континент, който може да влияе на световните процеси“, настоява д-р Грозданов.
Каква ще ролята на зелените политики в търговските войни? Ще се отрази ли завръщането на Тръмп в Белия дом на екологичните световни амбиции? Настъпва ли криза в европейската автомобилна индустрия? Ефективни ли са мерки, като ниска емисионна зона в София, за постигане на по-чисти градове? Започнаха ли геополитическите дебати заради китайските фабрики в Европа?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.
преди 3 седмици Екипът ни работи върху авангардна концепция за въвеждане в България на технологията Свръхзвуков (1,200км/ч) Водороден "Летящ Влак" - flytrain.alle.bg и изграждане на нейна база на Национална Мрежа от мостов тип MAGLEV-трасета изток-запад и север-юг, изградени от свръхздрави, свръхлеки и евтини БФК-модули, термоизолирани с ZrO2. От същия материал ще са изградени и модулите на Совалките, както и допълнителните реактивни турбодвигатели, захранвани с втечнен при -178 гр.С оксиводород (MOH Gas). отговор Сигнализирай за неуместен коментар