В продължение на десетилетия Германия е икономическият двигател на Европа, като изтегля региона от една криза след друга. Но тази устойчивост се разпада и това крие опасности за целия континент.
Десетилетията на погрешна енергийна политика, краят на производството на автомобилите с двигатели с вътрешно горене и бавният преход към нови технологии се смесват, за да създадат най-сериозната заплаха за просперитета на страната от обединението ѝ насам. Но за разлика от 1990 г. политическата класа няма лидерството, за да се справи със структурните проблеми, които са в основата на конкурентоспособността на страната, пише в свой анализ Bloomberg.
„Ние бяхме наивни като общество, защото всичко изглежда наред", заяви главният изпълнителен директор на BASF SE Мартин Брудермюлер пред Bloomberg. „Тези проблеми, които имаме в Германия, се натрупват. Предстои ни период на промени; не знам дали всички осъзнават това“.
Макар че в миналото Берлин е показвал умение да преодолява кризи, сега въпросът е дали може да следва устойчива стратегия. Перспективата изглежда доста далечна. Временната коалиция на канцлера Олаф Шолц се върна към дребнави борби за всичко - от дълга и разходите до термопомпите и ограниченията на скоростта, веднага щом рисковете от недостиг на енергия поотшумяха.
Предупредителните сигнали обаче стават все по-трудни за пренебрегване. Въпреки че през януари Шолц заяви пред Bloomberg, че Германия ще преживее енергийните затруднения на Русия без рецесия през тази година, данните, публикувани в четвъртък, показват, че икономиката всъщност се свива от октомври насам и е нараснала само два пъти през последните пет тримесечия.
Икономистите смятат, че растежът на Германия ще изостава от този на останалата част от региона през следващите години, а Международният валутен фонд е на мнение, че Германия ще бъде най-слабо представящата се икономика в Г-7 през тази година. Въпреки това Шолц отново звучи оптимистично.
„Перспективите пред германската икономика са много добри", заяви той пред репортери в Берлин след последните икономически данни. Чрез отключване на пазарните сили и намаляване на бюрокрацията „ние решаваме предизвикателствата, пред които сме изправени“.
Рискът е последните данни да не са единичен случай, а знак за предстоящи събития.
Германия се оказва неподготвена за устойчиво задоволяване на енергийните нужди на индустриалната си база, прекалено зависима от старата техника и лишена от политическа и търговска гъвкавост, за да се насочи към по-бързо развиващите се сектори. Множеството структурни предизвикателства свидетелстват за студено пробуждане за центъра на европейската власт, който е свикнал с непрекъснатото благоденствие.
За нейно щастие индустриални гиганти като Volkswagen AG, Siemens AG и Bayer AG са заобиколени от хиляди по-малки Mittelstand компании (малки и средни компании), а консервативните разходни навици на страната я поставят в по-силна фискална позиция от нейните конкуренти, за да подкрепи предстоящата трансформация. Но тя не разполага с много време за губене.
BYD наскоро изпревари VW като най-продаваната марка автомобили в Китай. Снимка: Qilai Shen/Bloomberg
Най-неотложният проблем за Германия е да осъществи енергийния си преход. Достъпната електроенергия е ключова предпоставка за конкурентоспособността на промишлеността, а дори преди прекратяването на доставките на руски газ Германия имаше едни от най-високите разходи за електроенергия в Европа. Ако не успее да стабилизира ситуацията, това може да превърне потока от производители, които се насочват към други страни, в тълпа.
Берлин реагира на опасенията, като се стреми да ограничи цените на електроенергията за някои енергоемки отрасли като химическата промишленост до 2030 г. - план, който може да струва на данъкоплатците до 30 млрд. евро. Но това ще бъде временно решение и показва отчайващото положение на Германия по отношение на доставките.
След като затвори последните си ядрени реактори тази пролет и настояваше да се откаже от въглищата още през 2030 г., страната инсталира около 10 гигавата вятърни и слънчеви мощности през миналата година - половината от необходимото за постигане на климатичните цели.
Администрацията на Шолц има за цел до 2030 г. да монтира около 625 млн. слънчеви панели и 19 000 вятърни турбини, но обещанията за ускоряване на пускането в експлоатация от години на месеци все още не са дали резултат. Междувременно се очаква търсенето да нарасне рязко поради електрификацията на всичко - от отоплението и транспорта до производството на стомана и тежката промишленост.
„В момента наблюдаваме възраждане, ако искате, с някакъв реален пазарен импулс", заяви главният финансов директор на Siemens Energy AG Мария Фераро на събитие на Bloomberg New Voices във Франкфурт в четвъртък. „Имаме препълнен тефтер с поръчки“.
Горчивата реалност е, че ресурсите за производство на толкова много чиста енергия са ограничени поради сравнително малката брегова линия на Германия и липсата на слънце. В отговор на това страната се стреми да изгради огромна инфраструктура за внос на водород от страни като Австралия, Канада и Саудитска Арабия, залагайки на технология, която не е тествана в такъв мащаб.
В същото време Германия ще трябва да ускори изграждането на високоволтови мрежи, свързващи вятърните паркове по крайбрежието на север с гладните за енергия фабрики и градове на юг. Освен това страната разполага с малко съоръжения за съхранение на енергия, за да може да се справи с прекъсванията. На 15 април АЕЦ "Некарвестхайм 2" окончателно бе изключена. Снимка: Bloomberg
„Германия се нуждае от междупартийно споразумение за скоростта на разширяване на инфраструктурата за възобновяема енергия", казва Клаудия Кемферт, професор по енергийна икономика в изследователския институт DIW в Берлин. След следващите национални избори през 2025 г. „други политически констелации биха могли отново да забавят енергийния преход. Това не би било добре за Германия като място за бизнес“.
преди 10 месеца До: zelka007Не знам дали е случайно но от как пекна слънцето аз промишленият ток го платих 200 лв последния месец отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: OHЯ: тази, както я нарече, "изостанала азиатска държавица", в момента, удържа напъните на 54 западни икономики. И явно, си има индустрия, без да я е грижа, ти знаеш ли за нея, или не. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца и понеже иде реч за ел.ток и туканка всички разбира червенотиквеноковчета , я виждали я не сметка за ток и разтегат лукуми ... у нас промишленият ток лекинко варира но аз плащам почти 500лв за МВтч , в немско цената за по-големшките фирми е около 350лв за МВтч . производствената цена в Германия от вятърните турбини е около 140лв за МВтч . нашите въглищни централи имат производствена цена около 300лв за МВтч . да , когато има вятър има и ток и е възможно да няма вятър ... но все пак ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца в ЕС , както написах , не е само Германия . има Франция , има Холандия , има Швеция , има Испания , има Италия , има Полша , има Чехия , има Австрия , има Белгия , и не пренебрегвайте Великобритания и Швейцария , въпреки че "де юре" не са в ЕС ... всяка една от тези държави самостоятелно има огромен технологичен и технически капаците ... а всички заедно СМЕ и ставаме все ПО-ГОЛЯМА и сплотена сила , колкото и да се надрииссккват червенотиквениковчетата по форумите ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца на германците малко охлаждане на тази концентрация на технологии ще им дойде добре . беха се засилили да концентрират всичко да минава през тех и да зависи от тех ... е очевидно , кратковременно е било добре за тех , но не за съюза ... надявам се това ще ги отрезви ... ЕС не е само Германия . те няма да престанат да са ЕДИН ОТ ЛИДЕРИТЕ , поссттоо няма да са толкова откъснати пред другите ... !! ... немска машинария и технологии ще продължат да се използват в целият свят още дълги години ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца чета , разни червенотиквениковчета злорадства в некъф делириум ... ЕС това , Германия онова ... ми нефелници , освен че сте ултра далеч от всекви техники и технологии , освен тези в дращенето на некви ваши си вътрешни изрожденски/атакистки опорки друго нема кво да се напише ... :))) . да споделя неколко точки в/у които да медитирате ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: dataза да си купят хората електромобили и китайски климатици - после ще им го вдигнат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: corner1. Печатницата може да спаси всяка банка. 2. Мръсните производства винаги се изнасят в други държави до тяхното утвърждаване. 3. Да те питам и теб - Защо тока в Германия е по един от най-ядрената държава ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца От зелени коммундетта и трансхуманоиди толкоз! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: dataГермания , подобно на останалите европейски страни има нищожни политици , които не са способни да осъществят никакъв преход . Спънаха се в технологичния преход , автомобилната им индустрия ще свие драстично , Дойче Б - не виждам как ще я спасят . А това че зелената енергия била евтина е най- голямата измислица . отговор Сигнализирай за неуместен коментар