Ръстът на продажбите на дребно в САЩ се е забавил значително през април. Това показва, че потребителите са намалили разходите си за автомобили, спортни стоки и други категории вносни стоки поради опасенията за повишаване на цените вследствие на митата на президента Доналд Тръмп, предаде Bloomberg.
Стойността на покупките на дребно, некоригирана спрямо инфлацията, се е увеличила с 0,1% след ръста от 1,7% през март, сочат данни на Министерството на търговията от четвъртък.
7 от 13-те категории в доклада са отбелязали намаление. Разходите в ресторанти и барове - единствената категория от сектора на услугите в доклада за търговията на дребно, са нараснали стабилно за втори месец.
След като се заредиха с покупки, за да изпреварят митата на Тръмп, потребителите са свили разходите си, подхранвайки опасенията за по-слаб икономически растеж. Компаниите, инвеститорите и икономистите са предпазливи по отношение на перспективите, тъй като настроенията на потребителите се влошават.
Опасенията за перспективите пред потребителските разходи и икономиката като цяло бяха донякъде облекчени по-рано тази седмица, когато САЩ и Китай постигнаха временно споразумение за деескалация на търговската война. Въпреки това Тръмп предупреди, че митата могат отново да се повишат, а според прогнозите налозите все пак ще ускорят инфлацията и ще намалят растежа.
Данните за търговията на дребно сочат още, че т.нар. контролни продажби - които се използват при изчисляването на правителствените разходи за стоки за брутния вътрешен продукт - са спаднали с 0,2% през април, поставяйки слабо начало на второто тримесечие. Показателят не включва хранителните услуги, автотърговците, магазините за строителни материали и бензиностанциите.