Трите мобилни оператора обжалват заповедта на председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова, с която се забранява прилагането от мобилни оператори на нелоялна агресивна търговска практика. Това съобщи Филипова по време на заседанието на парламентарната Комисия по икономическа политика и иновации, предава БТА.
Заповедта, която тя издаде на 4 септември, задължава мобилните оператори да не могат да начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор.
Филипова обясни, че административният съд се е произнесъл по две от делата и е отменил предварителното изпълнение на заповедта. Тя уточни, че се чака и произнасянето на Върховния административен съд.
"Голяма част от потребителите се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят, за да прекратят договора си. По този начин се нарушава правото на избор на потребителите с кой оператор да сключат договор", каза Филипова.
От КЗП посочиха, че мобилните оператори в момента налагат всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да го прекрати или да избере друга стока или услуга, или друг търговец.
Множество потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки, допълниха от КЗП.
В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от три стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно. Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от комисията.
Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване на договора заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.
преди 2 седмици Хайде да видим има ли държава? Изобщо не трябва да има неустойки, а т.к. Булсатком закъса да обявят нов търг и честоти. Дано го вземе някой индийски оператор, че КЗП няма да се сети да разследва картелно споразумение, а операторите синхронно вдигнаха цените от 5-10лв на 25 лв за няколко години. Тогава ще видим дали ще има индексация и такси над 10лв и пак ще са на прекомерна печалба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар