IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

"Шенген", "дубайски шоколад" и "санитарен кордон" са българските думи и изрази на 2024 г.

Най-споменаваната личност в медиите у нас е Доналд Тръмп, следван от Бойко Борисов

09:08 | 20.01.25 г. 1
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

„Шенген“ с 37%, „дубайски шоколад“ с 26 на сто и „санитарен кордон“ с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024 година за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи „Думи на годината с Как се пише?“. Сред първите десет са „Гунди“, която беше на косъм да влезе в челната тройка, „избори“, „дезинформация“, „безводие“, „Тръмп“, „Ново начало“ и „Олимпиада“.

Графика: Как се пише? Графика: Как се пише?

Инициативата за пореден път откроява най-важните теми през изминалата година, като се изследва езиковата употреба сред хората и в медиите. Във финалния етап всеки можеше да даде вота си в анкета за три думи и изрази, а медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. Любопитно е да се отбележи, че между двете класации има само две съвпадения – едната пресечна точка е името на американския президент Доналд Тръмп, което оглавява подредбата на най-популярните личности в медиите, а другата дума е „избори“.

Думата победител „Шенген“ ясно сигнализира за европейската ориентация на българите, които оценяват ползите от членството ни в ЕС, отбелязват организаторите на инициативата – д-р Павлина Върбанова, създателка на „Как се пише?“, и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Тук можем да направим съпоставка с миналогодишния първенец – словосъчетанието „изкуствен интелект“, което ни свърза с глобалните тенденции. „Санитарен кордон“, обратно – показва обществото ни отвътре – разделителните линии и поляризацията, невъзможността да постигнем съгласие за развитието на страната ни, допълват те.

Интересен би бил анализът на словосъчетанието, заело второ място – „дубайски шоколад“, смята д-р Върбанова. Един от прочитите му според нея е, че родната действителност ни е втръснала и търсим удоволствие в нещо външно и извън политиката. Друг и доста по-тревожен прочит е, че силата на социалните мрежи създава все по-големи рискове и както тази година избираме дубайския шоколад, така скоро може да дадем шанс на някой TikTok политик да се сдобие с огромна власт.

Проучването сред нагласите на хората протече в три етапа. В първия всеки имаше възможност да даде предложения за думи на годината на страниците на „Как се пише?“ във Facebook, Threads и в Х. Обобщеният списък съдържаше 227 различни думи и словосъчетания. Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 6-членното жури отся 10. Кои 3 от тях са най-значимите за хората е определено чрез анкета в третия етап.

За 2023 г. първенци бяха „изкуствен интелект“, „сглобка“ и „времеубежище“. През 2022 г. на челни позиции се озоваха „война“, „инфлация“, „Украйна“ и „избори“. А през 2021 г. на първите три места в анкетата се наредиха некнижовната дума „преценям“, „антиваксър“ и „изчегъртване“.

Медиен анализ

9,6 млн. публикации в над 10 хил. информационни онлайн източника на български език за периода 1 януари – 31 декември 2024 г. са проверени в рамките на медийния анализ на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika.

20-те най-често споменавани думи са: „България“, „Европа“, „САЩ“, „Русия“, „дете“, „война“, „Украйна“, „помощ“, „политика“, „министър“, „президент“, „подкрепа“, „избори“, „цена“, „партия“, „семейство“, „правителство“, „социален“, „управление“, „лекар“.

Графика: Как се пише? Графика: Как се пише?

„Дете“ и „война“ отново, както и миналата година, са водещи за медиите и се нареждат непосредствено след най-тиражираните собствени имена – България, Европа, САЩ, Русия. Тревогата за децата трайно се е настанила в обществения и медийния дискурс. Две нови думи се включват в първите 20 – „социален“ и „лекар“, което показва, че социалната сфера и здравеопазването са сред най-актуалните теми в медиите наред с политическите.

Числата показват общия брой на споменаванията на най-популярните личности в медиите

За втори път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На първо място е Доналд Тръмп, следван от Бойко Борисов, който е с много близки резултати до двамата след него – Владимир Путин и Делян Пеевски. Нататък в подредбата са Румен Радев, Джо Байдън, Кирил Петков, Володимир Зеленски, Николай Денков, Ахмед Доган, Асен Василев, Мария Габриел, Корнелия Нинова, Калин Стоянов, Еманюел Макрон, Васил Терзиев, Костадин Костадинов, Илон Мъск, Борислав Сарафов, Григор Димитров.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:43 | 20.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Политика виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 1
penkiler1415
преди 3 седмици
Докато '"мир"не влезе в челната тройка,няма да има оправия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още