IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Над 80% от компаниите по света планират да прилагат AI решения до една година

До 5 г. бизнесите редовно ще управляват AI агенти като част от ежедневните си задължения

13:47 | 28.04.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Все повече бизнеси функционират, използвайки хибридни екипи от хора и агенти с изкуствен интелект (AI), за да увеличат ефективността и иновациите и повече ръководители залагат на дигиталния труд за повишаване на капацитета на работната сила. В същото време 82% от тях планират да прилагат решения, базирани на изкуствен интелект, в следващите 12 до 18 месеца.

Това се посочва в последния годишен доклад на Microsoft за тенденциите в работата (Microsoft Work Trend Index).

AI фундаментално е променил уравнението на трудовия капацитет

В условията на засилващ се икономически натиск организациите трябва да се възползват от потенциала на AI, за да преодолеят нарастващия дефицит между бизнес нуждите и човешките ограничения. Все повече ръководители залагат на дигиталния труд за повишаване на капацитета на работната сила, като 82% от тях планират да прилагат решения, базирани на изкуствен интелект, в следващите 12 до 18 месеца. В същото време 53% от ръководителите смятат, че продуктивността трябва да се подобри, но 80% от служителите и мениджърите споделят, че нямат достатъчно време и енергия, за да отговорят на нарастващите очаквания.

Хибридните екипи от хора и AI агенти

Докладът подчертава, че бизнесите преминават от традиционните йерархични структури към по-динамични, ориентирани към резултатите модели на работа, в които екипи от хора и AI агенти работят заедно за постигане на мащабни резултати. Тази тенденция е видима, тъй като 46% от лидерите посочват, че организациите им вече напълно автоматизират работни процеси с помощта на AI агенти, особено в области като обслужване на клиенти, маркетинг и продуктово развитие.

Докладът посочва, че с разрастването на хибридните екипи организациите трябва да намерят оптималния баланс между автоматизацията и човешкия надзор. Лидерите започват да оценяват съотношението човек – агент, като си задават ключови въпроси: кога AI превъзхожда традиционните методи, кога клиентите предпочитат човешки контакт и кога вземането на решения изисква човешка преценка и поемане на отговорност. 

Всеки служител става ръководител на AI агент

Отчита се нарастващата роля на служителите като ръководители на AI агенти – хора, които изграждат, възлагат задачи и управляват AI инструменти, за да повишат собствената си продуктивност. Очаква се в рамките на пет години екипите редовно да обучават и управляват AI агенти като част от ежедневните си задължения.

Въпреки това съществува значителна пропаст в усвояването на AI – 67% от ръководителите са запознати с работата на AI агенти, докато при служителите този дял е едва 40%. Освен това 79% от ръководителите вярват, че AI ще ускори кариерното им развитие, докато само 67% от служителите споделят този оптимизъм. Това подчертава спешната необходимост от обучение и повишаване на квалификацията в сферата на AI, сочи анализът.

„Констатациите от тазгодишния Доклад на Microsoft за тенденциите в работата ясно показват, че бизнесите трябва да преосмислят как използват AI, за да отключат пълния си потенциал. Възходът на компаниите лидери доказва, че онези, които стратегически интегрират интелигентността, водена от AI, и дават сила на хибридните екипи, ще бъдат начело в конкурентната среда“, коментира Калин Димчев, генерален мениджър на Microsoft за регион Адриатика.

Докладът, изготвен в партньорство с LinkedIn анализира мненията на 31 000 професионалисти от 31 държави, данни от LinkedIn Economic Graph, както и трилиони агрегирани сигнали от имейли, срещи и чатове в Microsoft 365.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:47 | 28.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още