IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Български ли са горивата, произведени в "Лукойл Нефтохим" от руски петрол?

България се опитва да убеди ЕК, че трябва да продължава да изнася горива, произведени от руски петрол

16:19 | 30.11.22 г. 31
Снимка: Архив Ройтерс
Снимка: Архив Ройтерс

По всички европейски регламенти и митнически правила произведените в България горива са продукт с български/европейски произход, дори и да бъдат произведени от руски петрол. Това становище подкрепиха служебният зам.-министър на финансите Людмила Петкова и Павел Геренски от Агенция "Митници" в заседание на комисията по енергетика към Народното събрание.

Дискусията беше по повод предложение за законопроект от ДПС, забраняващ износа на горива от петрол, внесен по силата на дерогацията от ЕС относно ембаргото върху руския петрол. Текстовете бяха разгледани на първо четене в комисията и бяха подкрепени с 11 гласа "за", един "против", а 7 депутати се въздържаха. 

Служебният вицепремиер Христо Алексиев уточни още, че България не може да си осигури доставки от дизелово гориво, чието потребление в страната е около 2,5 млн. тона годишно, на фона на прогнозираните липси на пазара. Очакванията са за сериозни проблеми с доставките на горива в цяла Европа, когато влезе в сила ограничението за търговия на ЕК - 5 февруари 2023 година.

Източник на дизел за българския пазар в момента е рафинерията в Бургас, но при преработката на петрола се произвежда не само дизелово гориво, а и бензин и други съпътстващи продукти, някои от които не се използват в ЕС и които не могат да бъде пласирани изцяло само на българския пазар. България изнася и големи количества горива и за Украйна, коментира още Алексиев. Той потвърди, че се водят разговори с представители на ЕК относно възможността България да изнася до трети страни горивата, произведени от внесения руски петрол. По думите на вицепремиера един от мотивите на България е посоченото в регламента ограничение на износа на горива, получени от петрол, получен само по тръбопроводи, не и през морски терминали, какъвто е случаят с България.

В дневния брифинг в Брюксел говорител на ЕК коментира, че позицията ѝ не се променя - а именно износът на петролни проудкти ще бъде забранен, но заяви още, че се водят разговори с българските власти.

"За мен казус няма - има действащи регламенти", категоричен беше Пламен Геренски. Той коментира, че е присъствал на разговори с експерти от Брюксел, на които е било уточнено, че дерогацията е дадена, за да бъде запазен интересът на българските граждани и е единствената възможност да бъдат осигурени горива за българския пазар. Без износ обаче рафинерията "Лукойл Нефтохим" ще затвори.

По време на дебатите депутатът от ДПС Станислав Анастасов коментира, че в Брюксел се водят разговори относно таван на цената на петрола, което ще доведе до промени в регламентите в посока, в която предлагат и от партията в своя законопроект. Депутатът от "Демократична България" Ивайло Мирчев беше категоричен, че забраната за износ няма да доведе до спиране на рафинерията, която може да намери алтернативни доставки на петрол.

Драгомир Стойнев (БСП) заяви, че изход от ситуацията би бил петролопроводът "Бургас - Александруполис", по който е можело да бъдат осигурени алтернативни доставки. В момента другата опция е танкери, които да минават през Босфора, но това би удължило срока за доставки с 24-28 дни.

Председателят на енергийната комисия Делян Добрев (ГЕРБ/СДС) припомни, че целта на петролопровода е да пренася руски петрол от Бургас към гръцкото крайбрежие и не е било предвидено реверсивност на доставките. Нещо повече - проектът е повдигнал сериозни опасения за околната среда в Бургас.

Преди началото на заседанието по предложение на Добрев от дневния ред отпадна обсъждането по предложенията на "Продължаваме промяната" и ГЕРБ/СДС за прилагане на дерогацията на ЕС и за компенсация на потребителите заради скъпите горива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:19 | 30.11.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

31
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 1 година
До: Tikva007 абе ти можеш ли да четеш? няма значение чия собственост е, произхода не се сменя!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 1 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 година
До: alex8712: Остана само една дребна подробност: дали швейцарската фирма на Лукойл ще може да се мушне през тази вратичка, за да може България да се възползва от дерогацията, защото изключението е за България, а не за Швейцария, нали? А горивото, бидейки с произход България, все пак до един момент не е собственост на България и там има подводни камъни, които вероятно карат Лукойл да обмисля да мести всичко от Швейцария в България. Иначе благодаря за съветите - ще се възползвам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 1 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
Няма нужда чак пък толкоз да се образовам тепърва. До сега и с 4-ти клас добре се справям, щом успявам да прочета какво си ми написал. Знам също, още преди да захванем спора, че чисто формално, текстът за забрана на износа на нефт и нефтопродукти изрично е насочен към тръбния руски нефт, а ние получаваме на морски терминал и забраната не ни засяга изрично. Казано по най-простия начин, България има право да изнася горива от руски нетрол, или поне ни й е изрично забранено, както на Унгария.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 1 rate down comment 1
alex8712
преди 1 година
До: Tikva007 Написах ти го още в първия пост - дерогацията за БГ не забранява износа на нефтопродукти, произведени в БГ с руски петрол; това е и опорката на правителството ни в момента. Бъркаш основни категории на международната търговия - внос, експорт, реекспорт, страна на произход, какво и кога се декларира на митница и т.н. Не мога да ти обясня целия първи курс по международни икономически отношения в един коментар. Има достатъчно инфо в нета - ''търси и ще намериш'' Матей 7:7-11.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 1 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
До: alex8712: Да, абсолютно сериозно го написах! В митнически склад постъпва горивото, което Литаско е продала на Лукойл България. От това гориво зареждат вериги бензиностанции, складове, летища и пр. Горивато, което ще се продава извън България и е още собственост на Литаско, няма работа с българските данъци и акцици. Въпросът, на който не ми отговори е: Как Литаско ще продава гориво на Лукойл България, като регламентът забранява реекспорт. Защото промяната на собствеността е реекспорт
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 1 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 година
До: alex8712: Е какво друго да мислят? Горивото, което влиза за дистрибуция в България, се депонира на специални митнически складове, където с него се занимават органите, които си изредил. Горивото, което Литаско ще си го продава из Армения, Грузия, Молдова, Украйна и пр. няма никаква работа при тях и въобще не *стъпва* в България. Не съм бил счетоводител в Нефтохим, но точно около тези процеси по контрол върху количествата, които са за тук и тези за навън имаше доста кавги и даже баталии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 3 rate down comment 3
khao
преди 1 година
До: Tikva007 какво точно не разбра... щом е произведен в България, значи произхода му е България, даже сам си го цитирал... тоест ще може да се изнасят продукти руски петрол!Схемата с ишлимето е само зада пестят данъци и нищо друго, стандартна практика на всички мултинационални компании... още колко кофи вода ще донесеш зада ни "докажеш" че без Скапаната русия ще умрем... Като си купиш гаяи, кво пише на етикета? там където са ушити или там където са брали памука за тях?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 1 rate down comment 1
alex8712
преди 1 година
До: Tikva007 Човек, много сериозно си в грешка. Точно понеже има разлика между дерогациите за Унгария и тази за България произлиза спорът - примерът ти не е точен. ''как ще е българско горивото, като то не е по документи на българска територия, защото не е влизало през митница'' - ти сериозно ли го написа това?! Да пишеш веднага на НАП, НСИ и Евростат, че те друго мислят!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 3 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 година
До: alex8712: Възбраната в актуализацията на Регламент 833/2014 от 31 юли. касае точно износа на преработени от дерогиран руски нефт нефтопродукти, което по никакъв начин не е обвързано със статута на страна на произход на същите. Това означава, че дори Лукойл да изчисти схемата с ишлемето и вкара всичко в България, ако преработва само руски нефт, ще може да продава горивата и маслата само в България, а това значи да затвори. Ако кара скъп нефт от майната си, пак не се връзва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 2 rate down comment 2
Tikva007
преди 1 година
До: alex8712: Изобщо, как ще е българско горивото, като то не е по документи на българска територия, защото не е влизало през митница като гориво и как ще стане българско, без Литаско да ни го продаде (реекспортира)? Какво, като е с произход България, като остава във владение на Литаско, ако се спази регламентът. В момента Литаско продава горивата на Лукойл България, който ги *втася* в България, сиреч митници, акцизи, ДДС - като внос от не-ЕС. А след 05.12. как ще става тази работа?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още