IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Чакащите пред Босфора и Дарданелите петролни танкери са натрупали сметки за около 13 млн. долара

Русия събира „сенчест флот" от кораби, за да заобиколи ограниченията и да продължи да доставя суров петрол до места като Индия и Китай

22:13 | 08.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В резултат на ограничаването на цените на петрола и съпътстващите го нови разпоредби понастоящем на някои петролни танкери е забранено да преминават през пролива Босфора в Турция. Турското министерство на транспорта съобщи в четвъртък, че в момента 15 танкера чакат да бъдат проверени, за да се гарантира, че застрахователните им полици са все още валидни. През южния проток на Дарданелите могат да преминават само застраховани танкери, предава DPA.

От понеделник е в сила регламент на ЕС, който принуждава Русия да продава петрол на цена отмаксимум 60 долара за барел (159 литра) на клиенти в други държави. Оттогава насам западните застрахователни компании могат да застраховат доставки на руски петрол само ако се спазва ценовият таван. В противен случай те трябва да очакват санкции. Страните от Г-7 и Австралия подкрепят горната граница на цените на петрола. 

Задръстването, което забави милиони барели петрол в близост до ключовите морски проливи на Турция, вече се превръща в огромна и спорна сметка за времето на чакане. Въз основа на закъсненията на танкерите, които в момента се намират в близост до проливите Босфора и Дарданелите, корабите са понесли допълнителни разходи за превоз на товари в размер на около 13 млн. долара, тъй като в момента не могат да преминат. Според корабни брокери, собственици и търговци дневните тарифи за изчакване през последните седмици са около 100 000 долара или повече, предава Bloomberg.

Досега около 26 танкера не са успели да преминат през пролива, след като Анкара наложи ново правило, изискващо от собствениците да представят доказателства, че корабите им са застраховани за транзитно преминаване, сочат данните от проследяването, събрани от Bloomberg. Турция говори за по-малък брой.

Анкара заяви, че този ход се дължи на ограничението на цените на руския петрол, наложено от Г-7 и Европейския съюз, което затруднява проверката дали товарите са застраховани. В четвъртък тя заяви, че броят на корабите, чакащи да преминат транзитно, не трябва да се използва за оказване на натиск за промяна на нейните правила. Застрахователите, от своя страна, се притесняват да дават такива гаранции за отделни части от пътуванията. 

Междувременно западни представители обвиниха Турция за прекъсването на доставките на суров петрол през Черно море, като подчертаха, че няма причина да се блокира трафикът през турските проливи, пише Financial Times. 

На най-малко 22 танкера със суров петрол не бе разрешено да прекосят турски води заради опасения в Анкара, че товарите може да не са застраховани поради правилата, забраняващи на танкерите с руски суров петрол достъп до европейска морска застраховка, освен ако петролът не се продава при цена под 60 долара за барел.

Двама западни представители казаха обаче, че на корабите, повечето от които са натоварени с петрол от Казахстан, а не от Русия, трябва да бъде разрешено да преминат.

„Изглежда, че всички без един от около 20-те натоварени със суров петрол танкери, чакащи да прекосят проливите, превозват казахстански петрол", каза пред вестника западен служител, участвал в определянето на тавана на цените.

Петролът, произведен в Казахстан от компании, включително Chevron и ExxonMobil, се изнася по тръбопровод през Русия до пристанища на руското черноморско крайбрежие, където се товари на танкери, преминаващи през турските проливи до Средиземно море. Преносът на черното злато от Казахстан не е ограничен от руските санкции на Запада.

Турция заяви, че таванът на цените на Г-7 е увеличил рисковете от незастраховани кораби в нейните води и поиска всички танкери със суров петрол, преминаващи през турските проливи, да докажат, че имат валидна застраховка за покриване на инциденти като петролни разливи и сблъсъци.

Международната застрахователна група P&I Clubs, която предоставя застраховки на 90% от сектора, заяви, че не може да се съобрази с искането на Турция застрахователната компания да гарантира покритие, дори ако се окаже, че кораб е нарушил санкциите.

Британското министерство на финансите заяви, че Обединеното кралство, САЩ и ЕС работят в тясно сътрудничество с турските власти, за да постигнат решение. „Няма причина на корабите да бъде отказан достъп до Босфора поради опасения за околната среда или здравето и безопасността", посочва министерството.

Ръководни представители от сектора на корабоплаването обаче твърдят, че се е увеличил рискът в турските проливи, произтичащ от кораби, които са без застраховка или със застраховка от по-малко надеждни застрахователи.

Русия заяви, че няма да продава петрол на нито един купувач, който  се съобразява с тавана на цените, и събра „сенчест флот" от кораби, за да заобиколи ограниченията и да продължи да доставя суров петрол до места като Индия и Китай, твърди FT.

Последна актуализация: 21:42 | 08.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още