Със стабилизирането на цените на енергията и намаляването на потреблението на газ в Европа терминалите за втечнен природен газ (LNG) рискуват да се превърнат в скъпи, блокирани активи, пише онлайн медията Emerging Europe.
Непосредствено след нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Европа стана свидетел на бърз скок в строителството на LNG терминали, вкл. и в Централна и Източна Европа, която беше най-силно зависима от вноса на руски газ.
Докато страните се опитваха бързо да се откажат от руския газ, неотложната необходимост от диверсификация на енергийните източници доведе до вълна от инфраструктурни инвестиции. Държави като Полша и Литва разшириха капацитета си за внос на втечнен природен газ, за да повишат енергийната си сигурност. Нови терминали започнаха да се строят, за да отговорят на нарастващото търсене.
Само две години по-късно амбициозното изграждане на LNG инфраструктура се изправя пред ново предизвикателство: недостатъчно използване. Тъй като глобалният енергиен пейзаж се измества към възобновяеми енергийни източници и подобрения на ефективността, възникват въпроси относно дългосрочната жизнеспособност на тази инфраструктура. Затова и бързото строителство на прекомерна инфраструктура за внос на природен газ може да е към своя край, според медията.
Според доклад, публикуван тази седмица от Института за енергийна икономика и финансов анализ (IEEFA), терминалите за внос на втечнен природен газ в Европейския съюз (ЕС) се използват по-малко, тъй като търсенето на синьо гориво продължава да намалява в целия континент.
Според European LNG Tracker на IEEFA вероятно се засилва осъзнаването, че инфраструктурата за внос на LNG в Европа ще става все по-недостатъчно използвана, тъй като употребата на газ намалява.
След като падна до 10-годишно дъно през 2023 г., потреблението на газ в Европа се свива с 5,4% на годишна база през първата половина на 2024 г. Потреблението на газ в ЕС спада с 3%.
Това намалява необходимостта от внос на LNG – вносът на втечнен природен газ се свива с 20 на сто в Европа и с 11 на сто в ЕС през първите шест месеца на 2024 г. Континентът вероятно вече е преминал пика на потреблението на LNG и IEEFA прогнозира, че търсенето в Европа ще се понижи с още 37 на сто до 2030 г.
Така средният процент на използване на терминалите в ЕС е спаднал от 62,8% през първата половина на 2023 г. до 47,2% през същия период на 2024 г.
„Бумът на строителството на терминали за втечнен природен газ в Европа може да е към своя край. Някои страни забавят или отменят изграждането на такава инфраструктура. От началото на 2023 г. се отлага или отменя строителството на нови терминали и разширения“, коментира Ана Мария Джалер-Макаревич, енергиен анализатор за Европа в IEEFA.
Миналата година латвийският терминал Skulte загуби подкрепата на правителството на страната, което счете, че вече не е необходим. Плановете за второ плаващо хранилище за регазификация на терминала в Гданск в Полша бяха отложени поради липса на интерес. През миналата година бяха отложени и терминалите Dioriga Gas (Гърция), Shannon (Ирландия) и Vlora (Албания).
От началото на 2022 г. Европа е увеличила своя капацитет за внос на LNG с 23 процента, или 58 милиарда кубически метра (bcm). Държавите с най-големи увеличения са Германия (16 млрд. куб. м), Нидерландия (13 млрд. куб. м), Турция (7,7 млрд. куб. м), Италия (7,5 млрд. куб. м), Франция (6,5 млрд. куб. м) и Финландия (пет млрд. куб. м).
Въпреки намаляващото търсене много европейски страни все още планират инвестиции в нова инфраструктура за внос на LNG. До 2030 г. IEEFA прогнозира, че това може да доведе до неизползване на три четвърти от капацитета за внос на втечнен газ на континента.
Европа същевременно увеличава вноса на руски втечнен природен газ с 11% на годишна база през първата половина на 2024 г., въпреки че ЕС се стреми да прекрати зависимостта си от руските изкопаеми горива до 2027 г.
Вносът на руски втечнен природен газ за Франция например се увеличава със 110%, този за Испания е непроменен, а този за Белгия намалява с 16%. Тези три страни представляват 87% от европейския внос на руски LNG през първите шест месеца на 2024 г.
През юни ЕС се съгласи да забрани руският втечнен природен газ да се трансбордира в пристанища на територията на блока и да се изпраща в трети страни. Забраната ще влезе в сила от март 2025 г. Европа увеличи претоварването на втечнен природен газ от руския терминал Ямал с 15 на сто на годишна база през първото полугодие на 2024 г.
преди 3 седмици Украинците нали спират транзита и вероятно руснаците ще ги гръмнат веднага... Така че спокойно - ще се ползват. Чакаме възхода на водорода и края на войната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 седмици мИ, нали руската газ, без нея ня да можехме!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар