Китайските и индийските рафинерии ще получават повече петрол от Близкия изток, Африка и Америка, което ще повиши цените и разходите за товари, тъй като новите санкции на САЩ върху руските производители и кораби ще ограничат доставките за водещите клиенти на Москва, считат трейдъри и анализатори, цитирани от Ройтерс.
В петък Министерството на финансите на САЩ наложи санкции на руските петролни производители „Газпром Нефт“ и „Сургутнефтегаз“, както и на 183 кораба, които са превозвали руски петрол, прицелвайки се към приходите, които Москва използва, за да финансира войната си с Украйна.
Много от танкерите са били използвани да пренасят петрол до Индия и Китай, след като западните санкции и таванът върху цените, наложен от страните от Г-7 през 2022 г., пренасочи търговията с руски петрол от Европа към Азия. Някои танкери са превозвали и петрол от Иран, който също е подложен на санкции.
Руският петролен износ ще бъде засегнат тежко от новите санкции, които ще принудят китайските независими рафинерии да намалят занапред рафиниращото си производство, съобщават двама китайски източници, запознати с търговията. Те са отказали да бъдат назовани, тъй като нямат разрешение да говорят с медии.
Сред новосанкционираните кораби 143 са петролни танкери, които са обработили над 530 млн. барела руски суров петрол миналата година, около 42% от общия износ на суров петрол по море на страната, коментира водещият товарен анализатор на компанията Kpler Мат Райт в бележка.
От тях около 300 млн. барела са доставени на Китай, докато по-голямата част от останалото количество е отишла към Индия, допълва той.
„Санкциите значително ще намалят флотилията от налични кораби за доставка на суров петрол от Русия в краткосрочен план, тласкайки нагоре цените на товарите“, коментира Райт.
Базиран в Сингапур трейдър заяви, че посочените танкери са превозвали близо 900 хил. барела дневно руски суров петрол за Китай през последните 12 месеца.
За първите 11 месеца на миналата година вносът на руски суров петрол на Индия е нараснал с 4,5% на година до 1,764 млн. барела дневно, или 36% от общия внос на страната. Обемът на Китай, включително доставките на тръбен петрол, се е увеличил с 2% до 99,09 млн. тона (2,159 млн. барела дневно), или 20% от общия му внос през същия период.
Китайският внос е предимно на руски суров петрол ESPO Blend, продаван над ценовия таван, докато Индия купува предимно петрол сорт „Уралс“.
Анализаторката от Vortexa Емма Ли казва, че износът на суров петрол ESPO Blend ще бъде спрян, ако санкциите бъдат стриктно прилагани, но ще зависи от това дали новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп няма да отмени ембаргото, а също и от това дали Китай признава санкциите.
Алтернативи
Новите санкции ще върнат Китай и Индия на регламентирания петролен пазар, за да търсят повече доставки от Близкия изток, Африка и Америка, считат източниците.
Спот цените на близкоизточните, африканските и бразилските сортове вече нараснаха през последните месеци поради увеличеното търсене от Китай и Индия, след като доставките на руски и ирански петрол се затегнаха и той стана по-скъп, допълват източниците.
„Цените на близкоизточните сортове вече растат“, заяви представител на индийска компания за рафиниране на петрол. „Няма друг вариант освен да изберем близкоизточен петрол. Може би трябва да потърсим и американски петрол“, допълва той.
Втори източник от индийска рафинираща компания казва, че санкциите върху руските петролни застрахователи ще накарат Русия да определи цена на суровия си петрол под 60 долара за барел, така че Москва да може да продължи да използва западни застрахователи и танкери.
Хари Чилингуириан, ръководител на анализите в компанията Onyx Capital Group, казва, че „индийските рафинерии, основните купувачи на руски суров петрол, вероятно няма да чакат и ще побързат да намерят алтернативи в Близкия изток и Атлантическия басейн“.
„Силата на дубайския бенчмарк може само да нараства оттук-нататък, тъй като вероятно ще видим агресивно наддаване за товарите през февруари със сортове като Oman или Murban, което ще доведе до по-малък спред Брент/Дубай“, допълва той.
Миналия месец администрацията на Байдън посочи още кораби, които превозват ирански суров петрол преди очакваните по-строги действия от бъдещата администрация на Тръмп, което накара Shandong Port Group да забрани на санкционирани танкери да акостират в пристанищата ѝ в източната китайска провинция.
В резултат на това Китай, който е основният купувач на ирански суров петрол, също ще се насочи към по-тежкия близкоизточен петрол и най-вероятно ще увеличи до максимум доставките си на канадски суров петрол от тръбопровода Trans-Mountain, казва Чилингуириан.