Основният проблем на българския туризъм е липсата на ефективен маркетинг, който да позиционира България не само като бюджетна дестинация, а и като привлекателна туристическа локация с културни и природни забележителности. Това мнение изрази Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Имаме всички дадености, за да правим много добър туризъм на високо ниво – имаме природни, климатични дадености, археология, добра материална база, но липсва маркетингът на дестинацията и да решим какви туристи искаме“, коментира той. Според Дучев все още не знаем кои са онези 20% от туристите, които идват в страната ни и носят 80% от приходите в българския туризъм. „От 10-15 години не е правен сегментиран анализ. Какво търсят туристите, които идват в България, от какво са доволни и от какво са недоволни“, не спести критиката си мениджърът.
Той посочи, че София продължава да бъде "бяло петно" в картата на организаторите на събития по света, както и Пловдив, въпреки всичките природни и археологически дадености. Той смята, че на хората вече им е омръзнало да ходят на едни и същи дестинации като Париж и Барселона и предпочитат нови места като Любляна, както и други, по-малко посещавани, изгряващи дестинации.
Дучев настоява за реклама, която да показва възможности от съчетаване в работната програма на делова среща с разходка например до Пловдив, до Витоша, както и с прекрасен нощен живот и хубава храна. „Трябва да се подчертава и това, че ние сме изключително сигурна дестинация на фона на това, което се случва в Париж или в Брюксел“, съветва изпълнителният директор на туристическата организация.
Той цитира данните на Националния статистически институт за туризма през април, според които постъпленията от нощувки се увеличават със 17,5% за година, а приходите на хотелиерите у нас достигат 100 млн. лв.
Според него тези данни като цяло са добри, но могат да бъдат коментирани по няколко начина. „От една страна, има ръст от 17,5%, но това, което трябва да имаме предвид, сравнявайки месец към месец, е, че има няколко много добри съвпадения. Тази година католическият и православният Великден съвпаднаха и това се отрази на постъпленията от нощувки. Друг фактор, който има значение, е, че зимният сезон се проточи и през април все още се караха ски", отбеляза Дучев.
По думите му при 100 млн. лв. приходи от нощувки за хотелиерите и 1 милион нощувки излиза, че една нощувка е струвала 100 лева, но при съчетаването с друга цифра – 24% заетост на хотелската база, излиза, че приходът от хотелска стая е в размер на 24 лева на стая. Дучев подчерта, че този резултат е много под конкурентите ни от Румъния, Турция, Гърция, и несравнимо със Западна Европа.
Има ли национална туристическа стратегия за реклама? Къде България да търси възможности за растеж в туризма? Има ли свободни места по българските курорти в активния сезон? Може ли да се удължи туристическият сезон с юни и септември? Какво влияние на туристите ще окаже присъединяването на България към еврозоната?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.