IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg

Ще стане ли въглеродно неутрален въздушният транспорт до 2050 г. и каква ще е цената?

Планът на британското правителство Jet Zero се сблъсква със скептицизма на някои експерти и повдига въпроси относно цената, която пътуващите ще платят

13:20 | 14.12.24 г. 7
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Това е идеалното начало на ваканцията: самолетният ви билет е евтин, ръчният ви багаж е безопасно прибран, двигателите монотонно бръмчат - и пилотът обявява, че няма нужда да се тревожите за въздействието на този полет върху околната среда.

Това е Jet Zero – британска визия, при която пътуването със самолет е изцяло въглеродно неутрално благодарение на новите технологии и екологичните начинания, които компенсират въздействието върху околната среда. Планът беше изготвен през 2022 г., когато премиер на Обединеното кралство беше още Борис Джонсън, отбелязвайки стъпка към правното задължение на правителството да достигне въглеродна неутралност до 2050 г. Лейбъристкото правителство наскоро даде подобно обещание и в допълнение иска всички вътрешни полети и летищни операции на страната да спрат да отделят емисии до 2040 г., пише BBC.

Това не е лесно постижение, когато вземете предвид мащаба на предизвикателството: един пътник, летящ с полет в икономична класа от Лондон до Ню Йорк, генерира 309 кг въглероден диоксид, чието усвояване от 10 зрели дървета ще отнеме приблизително една година. Умножете това в глобален мащаб и авиационната индустрия ще трябва да засажда приблизително 100 милиарда зрели дървета всяка година, за да компенсира своите емисии. Само за емисиите в Обединеното кралство ще ви трябва гора почти с размера на Уелс.

Идеята

И така, колко реалистичен е планът за Jet Zero до 2050 г.? И какви са допълнителните разходи за пътниците?

По-рано тази година Антъни Браун, който беше министър на авиацията в правителството на консерваторите по това време, казва, че според него всяко увеличение на цените на билетите ще бъде „незначително“.

„Не смятаме, че разликата ще бъде забележима за повечето потребители“, изтъква той.

Но някои експерти твърдят, че политиците не са реалисти. Сър Дитер Хелм, професор по икономическа политика в Оксфордския университет, твърди, че „определено ще има по-висока цена“.

Но в крайна сметка цената зависи от методите, използвани за намаляване на емисиите.

Въглеродните емисии от авиационната индустрия растат постепенно до пандемията от коронавирус. Графика: BBC Въглеродните емисии от авиационната индустрия растат постепенно до пандемията от коронавирус. Графика: BBC

Предишното правителство заяви, че има за цел да достигне Jet Zero, като се съсредоточи върху „бързото развитие на технологиите“, както и върху някои оперативни подобрения и – наред с други неща – по-устойчиви видове горива.

Това не е съвсем ново хрумване. Самолетите по света непрекъснато подобряват своята горивна ефективност от 1969 г., когато първите турбовитлови двигатели биват интегрирани в новия самолет Boeing 747. През годините след това се появяват други нововъведения, включително обърнати нагоре върхове на крилата на съвременните самолети, което намалява съпротивлението и спестява средно 4% гориво на полет.

Предстоят още разработки, включително нов тип реактивен двигател от Rolls Royce, наречен UltraFan, който ще намали средния разход на гориво с 10%.

Проблемът обаче е свързан с това, че макар двигателят да е тестван за първи път през 2023 г., е малко вероятно да бъде поставен на търговски самолети преди 2030 г. поради сроковете за производство.

Авиационните емисии се генерират предимно от реактивни двигатели, използващи богати на въглерод изкопаеми горива, които произвеждат въглерод при изгаряне, така че има опити да се създаде алтернативен вид, произведен от възобновяема биомаса и отпадъчни ресурси, известен като устойчиво авиационно гориво (SAF).

Първият полеви тест на SAF се проведе с полет между Лондон и Амстердам през 2008 г. с гориво, получено от смес от бразилски ядки бабасу и кокосови орехи.

Последна актуализация: 13:11 | 14.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 16
гъбко
преди 1 месец
До: evlogi Я виж центъра на София как се разреди трафика в пиковите часове, па в извън пиковете е рахат направо. Много добро решение това с ниско емисионните зони!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 17
гъбко
преди 1 месец
До: evlogi ... Хе, не ги мисли купилите самальоти ... :))) ... Забраниха ли влизането по всички европейски, а и не само, столици на коли с нисък еко стандарт? То вече има от световните столици само с електрички можеш да влизаш. И тук така ще стане. Ще забранят кацанията на стари самальоти на определени летища. А който няма кинти да лети с електрически самальот ... ами няма да лети ... таман ще разредят и без това претовареният въздушен трафик. Продължаваш да живееш в някакъв имагинерен свят!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 22 rate down comment 1
evlogi
преди 1 месец
Удивително е как може въобще да се пишат подобни глупости.В момента двата основни производителя на самолети имат поръчки за доставка за следващите 8 години.Около 9000 броя.Тези самолети ще са в експлоатация поне 30 години.Т.е .ако сега изведнъж спрат ВСИЧКИ нови поръчки за такива самолети пак през 2050 повечето самолети ще са като сегашните. И това е без да вземам предвид навлизането на COMAC в бранша.Крайно време е да спрем да гоним еднорози и да се насочим към изпълними неща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 19
гъбко
преди 1 месец
До: cyclop Ето ти го и в движение ... :))) ... https://***.youtube.com/watch?v=q-coSloGPRs
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 21
гъбко
преди 1 месец
До: cyclop Психо, електрическите самальоти идат, както се упражняваше в/у електричките, така дойдоха, така и тук. Както виждаш на никой не му дреме за клошовете. Я виж какви роботи внедряват в Поднебесната за разпознаване на хора, проследяване и обездвижване, предполагам с електро шок ... :))) ... ще ти допадне! Скоро и в Европа ... https://***.youtube.com/watch?v=jPmC79Gdre4
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 24 rate down comment 3
cyclop
преди 1 месец
Аджендичката е недвусмислена - целта е НИКАКВО летене със самолети от обикновени хора. Интересно, че тези, които съчиняват и налагат аджендичката, се събират със стотици частни самолети, за да обсъждат злите си планове - все едно самите те не вярват на булшита, който проповядват?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още