IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg

Каква ще е съдбата на жп превозите – синдикати и министерство са на различни позиции

По какъв критерии ще се оценяват частните превозвачи настояват да разберат в КТ "Подкрепа", посочи Марио Нинов

18:24 | 05.12.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Към този момент нямаме яснота как е взето решението от Министерството на транспорта по процедурата за избор на железопътен превозвач за "Пътнически превози". Този коментар пред БНР направи Марио Нинов, главен експерт в КТ "Подкрепа" и председател на Националния стачен комитет там.

От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно.

Според плана на транспортното министерство железопътната мрежа се разделя на три лота – София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и всички останали линии. Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 г., като продължителността им ще е осем години. Дружеството БДЖ "Пътнически превози" трябва да бъде равноправен участник в процедурата. От ведомството уверяват, че работните места на служителите са гарантирани, а целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата.

„Какви са мотивите, критериите, как ще бъде прилагана тази процедура, по какъв критерий ще се оценяват участниците, как ще се отсяват", изброи Нинов какви отговори очакват в КТ "Подкрепа" от Министерството на транспорта.

Той подчерта, че дълго време са „държани на тъмно“ от страна на министерството, и е категоричен, че в социалния диалог няма как тези неща да стоят настрани.

"Затова искахме настойчиво да има такава среща с министъра на транспорта, на която да обсъдим всички тези въпроси и да ни се даде малко повече яснота. Такава среща се реализира в понеделник, но от нея така и не разбрахме почти нищо ново", съобщи синдикалистът. Той обясни, че преди срещата от синдиката са дали шест въпроса, на които са очаквали отговори, но това не се е случило.

Нинов отбеляза и доклад на Министерството на транспорта, качен на сайта на ведомството, от който синдикатите "са настръхнали и са били втрещени".

"Става ясно, че процедурата ще бъде разделена на три лота. Държавата, вместо да създава условия за конкуренция, така че услугата да бъде по-модерна, привлекателна за ползващите я, тя всъщност създава нови мини монополи. Пътникът нищо няма да спечели от т.нар. нова поръчка", коментира Нинов.

И съобщи, че в доклада се говори за прехвърляне на хора, работещи в момента в системата на железниците, към тези, които ще спечелят съответния лот.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:24 | 05.12.24 г.
Най-четени новини
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още