Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозира, че приходите на авиокомпаниите през 2025 г. ще се увеличат до над 1 трлн. долара, а пасажерите ще достигнат рекордно висок брой, въпреки „неприемливите“ по думите на шефа ѝ Уили Уолш трудности при осигуряването на нови самолети.
Авиокомпаниите по света смятат, че растежът им ще бъде възпрепятстван от проблемите на Boeing и Airbus, които бавят доставките на самолети, пише Ройтерс.
Без по-нови, по-ефективни самолети авиокомпаниите казват, че не могат да намалят разходите за гориво, докато летят с повече хора.
"Дадохме им време. Мисля, че търпението ни се изчерпа. Ситуацията е неприемлива", коментира ръководителят на IATA пред репортери в Женева. Според Уолш производителите на самолети се държат като "квазимонополисти" и изглежда се облагодетелстват от проблемите, които причиняват.
„Ще трябва да увеличим натиска и може би да потърсим подкрепа, за да принудим ключовите доставчици да действат заедно“, казва Уолш, който е бивш ръководител на British Airways и нейната компания майка IAG.
Въпреки проблемите със самолетите IATA очаква индустрията да генерира нетна печалба за 36,6 млрд. долара през 2025 г. спрямо очаквана нетна печалба от 31,5 млрд. долара през 2024 г. Прогнозата предвижда, че догодина ще летят рекордните 5,2 млрд. пътници – с почти 7% повече спрямо очаквания брой на пасажерите тази година.
През 2025 г. обаче се смята, че средната сума, плащана от пътник, за да прелети една миля, ще спадне с 3,4% спрямо 2024 г., т.е. ръстът на приходите ще дойде от увеличението на пътуващите.
Само преди четири години индустрията се срина до загуба от 140 млрд. долара през 2020 г. заради пандемията, но се възстанови бързо заради силното търсене на пътувания.
Цените на самолетното гориво също се очаква да спаднат, което ще е допълнително облекчение за превозвачите.
Уолш е оптимистично настроен за втория мандат на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп, като казва, че действията му през първия му мандат са стимулирали сектора. „Индикацията е, че втората администрация на Тръмп вероятно ще отмени някои от действията, предприети при администрацията на (Джо) Байдън“, посочва той.
Все пак организацията вижда и рискове от новата американска администрация, която поема властта през януари. Митата и търговските войни вероятно ще намалят търсенето на въздушни товари и потенциално ще повлияят на бизнес пътуванията. Ако тези политики подновят инфлацията и се стигне до нов ръст на лихвите, отрицателните въздействия върху търсенето ще бъдат изострени, предупреждават от IATA.
Въпреки това несигурността, свързана с конфликтите в Близкия изток и Украйна, създава рискове за здравето на сектора, казват от IATA.
IATA подчертава широките предимства на нарастващата свързаност. Най-новите прогнози показват, че се очаква заетостта в авиокомпаниите да се увеличи до 3,3 млн. души през 2025 г. Заетите в глобалната авиационна верига достигат 86,5 млн. души, като генерират 4,1 трлн. долара икономическо въздействие, което представлява 3,9% от световния БВП. Свързаността е икономически катализатор за растеж в почти всички индустрии, добавят от асоциацията.
преди 1 месец А държава 404 отчита срив на полетите, но огромен ръст при авариите - "Investigations indicate that over 80% of lethal plane crashes involved aircraft registered and maintained in russia!" Това е положението, с рязък срив при полетите, изключително скромни, сравнени с европейските например, но пък държиш почти всички инциденти в света! Хахахаха! Безаналоговиидиотииии! отговор Сигнализирай за неуместен коментар