В световната търговска война Boeing е големият губещ, пише Wall Street Journal.
Китайските ръководители поискаха от местните авиокомпании да не правят нови поръчки за самолети на Boeing и изискват от авиопревозвачите да искат одобрение, преди да приемат доставката на вече поръчани самолети, съобщават запознати с въпроса източници.
Сътресенията с митата водят до все по-тежки последици за най-големия износител в Америка – големите и крехки вериги за доставки на Boeing изпитват затруднения с края на десетилетния им безмитен статут. Boeing е изправена пред ответни мита от други страни. А авиокомпаниите се готвят за спад в търсенето на пътувания по въздух.
Тези развития подлагат на допълнителен натиск изпитващия затруднения самолетопроизводител, който пръсна 14 млрд. долара миналата година и целеше да постигне положителен паричен поток до края на тази година. В дългосрочен план новите мита може да подкрепят европейския конкурент на Boeing, Airbus.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че митата целят да подкрепят промишленото производство в страната му. Но търговската война засяга, а не помага на една от малкото големи компании, които произвеждат високотехнологични продукти тук, коментира анализаторът на Bank of America Рон Епстейн.
Дори ако Китай разреши доставките на самолети Boeing, авиокомпаниите може да изберат да ги отложат, за да избегнат високите мита. Според прогнозите Китай се очертава като най-големия пазар на Boeing през следващите две десетилетия. Самолетопроизводителят ще поеме удар от 1,2 млрд. долара, ако Китай спре всички доставки тази година, сочат изчисления на компанията за анализи Bernstein. Самолетопроизводителят обяви приходи от 67 млрд. долара миналата година.
Китай спря доставките на самолети Boeing след две катастрофи с жертви на самолети MAX през 2018 и 2019 г. и започна отново да приема поръчаните самолети едва миналото лято. Boeing, която от години работи за изчистване на самолети от наличностите си, е доставила много от дълго отлаганите самолети на Китай по-рано тази година. От 130-те самолета, които компанията е доставила в света в годината до март, 18 са отишли за китайски авиокомпании.
Малко стоки в света струват повече от пътнически самолет. Един 737 MAX е с офертна цена от над 100 млн. долара.
Авиокомпаниите в света от години се борят за повече самолети на Boeing, тъй като пътуванията по въздух нараснаха след пандемията. Сега нагласите на потребителите се влошават и някои американци започват да отлагат плановете си за пътуване поради нарастващите цени и опасенията, че икономиката може да изпадне в рецесия.
Ирландската Ryanair, една от най-големите авиокомпании в Европа, ще получи 25 самолета Boeing 737 през август, но може да отложи вземането на самолетите до следващата пролет, каза главният изпълнителен директор на компанията Майкъл О’Лиъри тази седмица в интервю за Financial Times.
Главният изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг заяви, че е притеснен от последиците от митата върху веригата на доставки на Boeing и способността на самолетопроизводителя да изнася наред с преките разходи, които ще произтекат от митата върху части и материали.
Непосредствените последици от хода на Китай са смекчени от факта, че търсенето на самолети Boeing далеч изпреварва темпа на производство на самолетопроизводителя. Boeing има поръчки за около 5500 самолета. Самолет, поръчан днес, ще бъде доставен едва след около десет години.
По-дългосрочните последици може да бъдат по-сериони за бизнеса на Boeing в Китай, страна, която представлява една пета от търсенето на самолети в света.
Китайската компания Comac C919, която произвежда конкурентен самолет на модела 737 на Boeing, ще се нуждае от години, за да се превърне в световна сила и все още разчита на американски доставчици за части. Тя е доставила едва 13 самолета през 2024 г.
Но търговското напрежение и по-високите разходи за американските самолети може да помогнат на Airbus, която вече изпреварва Boeing в Китай, да увеличи преднината си, ако авиокомпаниите започнат да отменят поръчки. Airbus има две линии за финално сглобяване в Китай. Boeing не строи самолети там, но има център, в който довършва почти готови самолети.
Boeing и най-големите му доставчици разчитат на огромна мрежа от доставчици, някои от които са малки бизнеси с нисък марж, изпитващи затруднения с недостига на работна ръка и по-високите разходи. Мрежата беше осакатена от годините на спиране и започване на производство, което доведе до производствени проблеми. Те достигнаха кулминацията си миналата година, когато фюзелажен панел се откъсна по време на полет на Alaska Airlines.
Доставчиците са изправени пред ново нарушаване на дейността след отмяната на търговска сделка, която от 80-те години на миналия век позволяваше на Boeing, Airbus и други аерокосмически производители да строят самолети до голяма степен без мита.
„Всички казват: Не знаем кой плаща, но при всички случаи няма да сме ние. Това е опасно, защото поръчките ви може да замръзнат“, коментира Ричард Абулафия, управляващ директор на консултантската компания в областта на аерокосмическата индустрия AeroDynamic Advisory.