Министерството на транспорта ще търси партньорство със стратегически инвеститор, който да осигури повишаване на товарооборота през пристанище Варна. Това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който обсъди със синдикално представените организации бъдещото развитие на пристанищни терминали Варна-изток, Варна-запад и "Фериботен комплекс - Варна", предава БТА.
По думите му акцентът в партньорството не трябва да е върху инвестициите или върху ежегодните плащания, тъй като държавата и фиска ще печелят от транзитния трафик на товари.
"Не става дума за концесия, а за по-широк кръг на партньорства, защото случаят е особен и изисква неконвенционални решения", каза министърът. Той си поставя срок следващата година да бъде привлечен такъв партньор.
Попитан дали има насока за държава или регион, откъдето ще се привличат инвеститори, Караджов поясни, че не са очертани такива, а при търсенето ще се спазват единствено реперите на сигурността, зададени от Европейската комисия, тоест сътрудничество с държави, откъдето не може да се очаква внос на несигурност.
„Варна лежи на един от най-важните коридори - Транскаспийският, който е най-краткият между източните държави, откъдето идват десетки милиони тонове стокооборот. Затова виждаме бъдещия партньор като някой, който има сериозни логистични операции и може да гарантира, че ще насочи част от товарите през Черно море към Варна и Бургас, бидейки по-кратко, бързо и евтино“, каза Караджов.
Той уточни още, че подходът към развитието на пристанище Варна е коренно различен от процедурите досега, когато за други обекти държавата е търсила първоначална такса и вноска, както и по-високи проценти като концесионни възнаграждения. „Тук ще обърнем уравнението, акцентирайки върху това кой е този "ангел" инвеститор, който може да доведе високо ниво на товари през Варна“, подчерта вицепремиерът.
По думите му промените в пристанище Варна ще доведат до необходимост от модернизация заради повишения товарооборот, ще се изисква и разкриване на нови корабни места. Това трябва да бъде част от инвестиционната програма на бъдещия стратегически партньор, заедно с по-високите приходи и възнаграждения.
На срещата присъстваха представители на КНСБ, КТ "Подкрепа", синдикат "Защита" и Българската морска камара. Очаква се до месец да са готови анализи на Световната банка, които касаят и бъдещето на пристанище Варна.


Билборд против зелената зона във Варна се появи на бул. "Княз Борис I"
Бизнесът е съгласен да има още два неработни дни около Нова година
Полицията във Варна с голям удар по контрабандните цигари
КНСБ отбелязва незначително изменение в цените на продуктите в малката потребителска кошница
След София най-високи са заплатите във Варна: Взимате ли над средното възнаграждение?
Проваленият спасителен фонд на UEFA струва на клубовете €200 млн. годишно
Тръмп одобри разширяване на приемните грижи
Превръща ли се Белгия в първата „наркодържава“ в Европа?
Бастиан от Delta: Колкото по-евтино е, по-малко хората го оценяват
Бастиан от Delta очаква нормализиране на трафика до дни
Как Dacia мисли да спечели рали Дакар
Най-екстремното Bentley получи 666 конски сили
10 автомобила, които губят най-малко от стойността си
Легендарни марки страдат все повече на собствена територия
Най-мощният Golf GTI беше оценен на 54 700 евро
Българска следа при пожар в ресторант в Инсбрук
Призовават Зеленски да промени начина си на управление заради корупцията
Желязков: Целта е след 21 ноември рафинерията да продължи дейност
Мъчителите на животни Габриела и Красимир вече са в затвора