IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Китай влиза в търговската война с истинска армия от роботи

Огромните инвестиции в заводско оборудване и изкуствен интелект дават на Китай предимство в производството на автомобили и в други сектори

07:03 | 24.04.25 г.
Снимка: Zeekr/Twitter(X)
Снимка: Zeekr/Twitter(X)

Китай си има свое собствено тайно оръжие в търговската война – армия от заводски роботи, задвижвани от изкуствен интелект (AI), които революционизираха производството, пише New York Times.

Фабриките в Китай се автоматизират с главоломни темпове. С инженери и електротехници, грижещи се за флотилиите от роботи, разходите за производство намаляват, а в същото време качеството се подобрява.

В резултат на това цените на много от китайските експортни стоки – двигател на икономиката на страната – остават конкурентоспособни дори при високата стена от мита, която американският президент Доналд Тръмп издигна. Китай се сблъсква и с нови търговски бариери от страна на Европейския съюз (ЕС) и развиващите се страни – от Бразилия и Индия до Турция и Тайланд.

Заводите в Китай вече са по-автоматизирани, отколкото в САЩ, Германия или Япония. На всеки 10 хил. работници в производството в Китай се падат повече заводски роботи, отколкото във всяка друга страна с изключение на Южна Корея и Сингапур, показват данни на Международната федерация по роботика.

Стремежът на Китай към автоматизация се ръководи от правителствени директиви и е подкрепен с огромни инвестиции. И докато роботите заместват работниците, автоматизацията позволява на Китай да продължи да доминира в масовото производство дори когато работната сила застарява и намалява желанието си да заема работни места в промишлеността.

Посетители разглеждат движеща се роботизирана ръка по време на Световната конференция за роботи в Международния изложбен и конгресен център "Етронг" в Пекин, Китай. Снимка: EPA/WU HAO Посетители разглеждат движеща се роботизирана ръка по време на Световната конференция за роботи в Международния изложбен и конгресен център "Етронг" в Пекин, Китай. Снимка: EPA/WU HAO

Хъ Лян, основател и главен изпълнителен директор на Yunmu Intelligent Manufacturing, един от най-големите китайски производители на хуманоидни роботи, казва, че Китай се стреми да превърне роботиката в изцяло нов бизнес сектор.

„Очакванията към хуманоидните роботи са да създадат нова индустрия за електрически автомобили“, казва той. „Така че от тази гледна точка това е национална стратегия.“

Роботите заместват работниците не само в автомобилните заводи, но дори и в хилядите по-малки работилници в Китай.

В крайпътната работилница на Илон Ли в Гуанджоу – търговския център на югоизточен Китай, работят 11 работници, които режат и заваряват метал, за да изработват евтини фурни и оборудване за барбекю. Сега той се готви да плати 40 хил. долара на китайска компания за роботизирана ръка с камера. Устройството използва изкуствен интелект, за да наблюдава как работник заварява страните на фурна, и след това дублира действието с минимална човешка намеса.

Само преди четири години същата система се предлагаше само от чуждестранни компании за роботи и струваше близо 140 хил. долара. „Преди никога не бих си представил, че ще инвестирам в автоматизация“, казва Ли и добавя, че един човешки служител „може да работи само осем часа на ден, но една машина може да работи 24 часа“.

По-големите компании залагат много повече на автоматизацията.

В Нинбо огромната фабрика на китайския производител на електромобили Zeekr разполага с 500 робота, когато отваря врати преди четири години. Сега те са 820, а се планират още много.

Роботизирани колички извозват алуминиеви слитъци до автоматичен асансьор, който издига металните блокове до пещта на върха на 40-метрова произведена в Китай машина. След като се разтопи, алуминият се отлива във формите на различни части на каросерията на автомобила и други компоненти. Още роботизирани колички и понякога човек, управляващ мотокар, занасят компонентите до склад.

Още роботи пренасят панелите до монтажната линия, където стотици роботизирани ръце, работещи в екипи до 16 машини, изпълняват сложен танц, за да ги заварят в каросериите на автомобилите. Зоната за заваряване е т.нар. тъмна фабрика, което означава, че роботите могат да работят без работници и с изключено осветление.

(Продължава на следващата страница)

Последна актуализация: 07:58 | 24.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още