IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След лятото на големите харчове във Великобритания може да дойде зимата на всеобщото недоволство

Горещините тласкат много британци да увеличат разходите си за различни видове стоки, но те трябва да бъдат готови за есенното поскъпване на енергията

07:38 | 15.08.22 г.
Британски плаж. Снимка: Pixabay
Британски плаж. Снимка: Pixabay

Нивата на реките са опасно ниски. На места във Великобритания има режим на водата, горски пожари, а хората ги очаква и зима, в която може да се стигне до прекъсване на доставките на електроенергия... Въпреки това британците са готови да загърбят предупрежденията на бизнеса и политиците и да се насочат към най-близкия плаж с чисто нов бански.

На фона на всички мрачни прогнози, от изменението на климата до цената на живота, британците се възползват максимално от високите температури - и харчат подобаващо. Това лято не се оказва толкова неприятно за търговците на дребно, компаниите за потребителски стоки и заведенията, пише Андреа Фелстед в коментар за Bloomberg.

Общите продажби на дребно в Обединеното кралство нарастват с 2,3% през юли спрямо предходната година, което представлява значително подобрение в сравнение със спада от 1% през юни, според British Retail Consortium и KPMG (въпреки че като се вземе предвид инфлацията, това може да означава, че обемът на продадените стоки действително е намалял).

Дрехите и обувките се радват на голям интерес. Next Plc заяви миналата седмица, че слънчевото време през юни и юли е стимулирало търсенето на основни летни продукти. Това, съчетано с желанието на потребителите да сменят гардероба, означава, че продажбите са по-силни от очакваното.

Може би хората са се вдъхновили и от любимите си сериали. Голяма част от новия сезон на Love Island съвпадна с екстремните горещини. Хитовият сериал отдавна е двигател на модата и тенденциите при грима (прашки бикини и филъри за устни например). Оскъдните тоалети и сезонната козметика може да са още по-привлекателни, ако навън се чувствате като в Майорка.

Британците също се запасяват с неща, от които се нуждаят, за да се разхладят, като ветрила, вино розе, олекотени завивки и надуваеми басейни.

Горещините стимулират търсенето на разхлаждащи продукти. Източник: John Lewis Горещините стимулират търсенето на разхлаждащи продукти. Източник: John Lewis

Картината при заведенията е малко по-смесена. Продажбите на напитки в пъбовете и другите подобни се повишиха през юли с покачването на температурите, според доставчика на данни CGA. На 18 юли те бяха с 9% по-високи, отколкото през същия ден през 2019 г. Но на следващия ден, когато температурите в страната надхвърлиха 40 градуса по Целзий за първи път, продажбите паднаха, тъй като хората избягваха да излизат, предпочитайки да ядат и пият вкъщи.

Високите температури държат британците далеч от пъбовете. Източник: CGA Високите температури държат британците далеч от пъбовете. Източник: CGA

Изборът да останете на закрито може отчасти да обясни защо търговците на храни също са спечелили от жегата. Ако британците изберат да се хранят в своя заден двор, те могат да предпочетат по-скъпа бутилка вино или да закупят повече премиум марки от супермаркети, дори на фона на по-широкото преминаване към по-евтини продукти. Барбекютата също увеличават търсенето на прясна храна, като пържоли, колбаси и салата, които обикновено са по-доходоносни за бакалиите. (Отпадъците също се увеличават, особено ако фризерите в супермаркетите работят неизправно).

И да не забравяме други лакомства за горещините. Сладоледът и пресните плодове – помислете за тези ягоди, череши и боровинки – имат страхотен сезон. Това е добра новина за бакалиите, но също и за производителите на сладолед като компанията зад Magnum, Unilever Plc.

Междувременно, на фона на хаоса при пътуванията, се очаква повече хора да може да прекарват почивните си дни в Обединеното кралство. Разходите за хотели и курорти през юли са с 1,9% по-високи от юни, според данни на Barclaycard. Търсенията в Google на „почивка“ са нараснали рязко.

Въпреки че високите цени на бензина може да са възпрели някого от посещение на плажа или на увеселителните паркове, много други изглежда са заменили опашките на летищата с вила на брега. Пешеходният трафик към крайбрежните градове остава по-висок спрямо юли 2021 г., изчислява Springboard.

Последните горещини вероятно ще удължат скока на разходите.

Ако температурите не достигнат нивата, наблюдавани през юли, на британците няма да им е твърде горещо, за да отидат най-близката бирария или пъб. Наистина, двете седмици до 6 август показаха пълни барове и ресторанти, които се радват на най-големи си ръст на продажбите на напитки след платинения юбилей на кралица Елизабет Втора преди два месеца, според CGA. Финалът на УЕФА по футбол за жени на Евро 2022 и новият сезон във Висшата лига на Англия също помогнаха за този резултат.

Търговците на дребно вероятно ще продължат да просперират, но ефектите може да са по-приглушени. Вече наближаваме периодът, в който есенните модни колекции пристигат в магазините. Температурите над средните през септември и октомври биха намалили търсенето на тежки палта и пуловери - освен ако, разбира се, купувачите не се запасят, за да си осигурят нужната топлина в домовете на фона на предстоящия скок в цените на енергията. Краят на горещото лято може също да помогне на компаниите за мебели и други по-скъпи артикули - особено ако отстъпките ги направят по-достъпни.

Все повече хора предпочитат да останат в домовете си по време на горещините. Източник: Google Trends Все повече хора предпочитат да останат в домовете си по време на горещините. Източник: Google Trends

Авиокомпаниите и туроператорите обаче може да нямат такъв късмет. Комбинацията от лошо време и кризата с разходите за живот може да накара британците да се въздържат от резервации за летни почивки през следващата година. Точно това се случи през 2019 г. след горещините през 2018 г., които допринесоха за колапса на туристическата компания Thomas Cook.

Истинският натиск върху портфейлите ще настъпи тази есен, когато пристигнат сметките за кредитни карти и горната граница на цената на енергията се увеличи през октомври. Като добавим и по-високите лихвени проценти, се очаква потребителите да свият харчовете. Търговецът TheWorks.co.uk Plc стана първата верига магазини в Обединеното кралство, която понижи прогнозата си за продажбите по време на коледните празници и предупреди за труден декември за целия сектор.

Тази зима ще бъде трудна както за потребителите, така и за тези, които им продават, заключва Фелстед.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още