500-те най-ценни марки в света са увеличили стойността си с 10% през последната година, като през 2025 г. тя ще достигне 9,5 трлн. долара. Това контрастира на световния икономически растеж, който достигна едва 3%. Технологичните брандове водят този ръст, като три от петте най-големи бранда са технологични компании, пише Euronews.
Във вторник Brand Finance публикува доклада си Global 500, който представя 500-те най-ценни марки в световен мащаб за 2025 г.
Apple отново заема първото място с оценка на марката от 574,5 млрд. долара през 2025 г., според Brand Finance, което е увеличение с 11%. Брандът завзема лидерската позиция всяка година от 2021 г. насам, с изключение на 2023 г., когато остана с 1% разлика спрямо лидера Amazon.
Тази година Microsoft заема второто място, като оценката на марката се покачва с 35% до 461,1 млрд. долара. Google е трета с оценка на марката от 413,0 млрд. долара, което е с 24% повече в сравнение с миналата година.
Amazon е на четвърто място с оценка от 356,4 млрд. долара – с 15% повече на годишна база, а Walmart се нарежда пета с оценка на марката от 137,2 млрд. долара, или увеличение от 42%.
Samsung, TikTok/Douyin, Facebook, Nvidia и State Grid Corporation of China също са в челната десетка тази година. Nvidia влиза в списъка на 10-те най-големи марки за първи път, след като стойността на марката ѝ нарасна с 98% през миналата година.
TikTok/Douyin, DraftKings, Fanduel, Nvidia и AMD са някои от компаниите, които са отбелязали най-голям ръст на стойността на марката от 2020 г. насам, заедно с Pinduoduo, BYD, Apple, TSMC, Microsoft и Lilly.
„Нашият анализ на марките, които са се разраснали най-много от 2020 г. насам, разкрива, че технологичните компании нямат монопол върху устойчивия растеж на брандовете“, посочва в прессъобщение Дейвид Хайг, председател и главен изпълнителен директор на Brand Finance.
„Тази по-дългосрочна перспектива подсилва и друга важна глобална тенденция: как китайски марки като TikTok, Pinduoduo и BYD са водещи, като създават стойност и предизвикват утвърдените лидери на марки. Тъй като Китай продължава да усъвършенства стратегиите си за изграждане на марки и да се фокусира върху качеството, очакваме през 2025 г. все повече китайски компании да навлязат на световния пазар“, добавя той.
САЩ водят по стойност на марките
Според Brand Finance на САЩ се падат 52,9% от общата стойност на марките на 500-те най-големи компании с общо 194 бранда. Китай заема второ място с 15% и 69 марки, а трета е Германия с 5,8% и 27 марки.
Въпреки че на Япония, която е на четвърто място, се падат 5,1% от общата стойност, тя има по-голям брой марки от Германия – 36. В същото време Франция, на пета позиция, има 35 бранда, но на нея се пада само 4,4% от общата стойност.
Що се отнася до водещата индустрия по отношение на стойността, банковото дело заема короната с 12,7% от общата стойност, със 78 марки. Следваща е търговията на дребно е с 11,4% с 45 бранда, а медиите са на трета позиция с 10,3% с 24 марки. Електронната индустрия съставлява 8,2% от общата стойност, а интернет и софтуерната индустрия - 6,5%.