IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Делойт: В дългосрочен план банките ще трябва да търсят нови източници на стойност

Новият икономически ред през следващите няколко години ще наложи на банковия бизнес променен модел за обслужване на клиенти

22:00 | 06.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Вълнообразните ефекти от една по-крехка и нестабилна глобална икономика ще се усетят различно в цялата световна банкова индустрия. Големите, добре капитализирани и диверсифицирани банки ще съумеят да устоят на предизвикателствата сравнително добре, посочва в доклад консултантската и одиторска компания „Делойт“.

В дългосрочен план банките ще трябва да търсят нови източници на стойност отвъд границите на банковия продукт, индустрията или бизнес модела. Какви тенденции се налагат и какво ще бъде важно за банкирането на дребно, потребителските плащания, търговското и инвестиционното банкиране при нестабилна глобална икономика, открои в доклада си „Делойт“.

От доклада „Глобална прогноза за развитие на банковите и капиталовите пазари за 2023 г.“ става ясно, че несигурността доминира поради безпрецедентно съвпадение на фактори – инвазията на Русия в Украйна, прекъсванията на веригите за доставки, покачването на инфлацията и затягането на паричната политика в целия свят. А потенциалът за лека рецесия или стагфлация в определени икономики е висок.

„Новият икономически ред, който вероятно ще се появи през следващите няколко години, ще изисква от банковите лидери да вървят напред с увереност и да останат отдадени на ролята си на пазители на капиталовите потоци“ – подчертава Силвия Пенева, управляващ съдружник на „Делойт България“.

Банкиране на дребно

В близко бъдеще банкирането на дребно ще трябва да се справи с по-високи ставки, инфлация и по-нисък растеж. Нетният лихвен доход трябва да нарасне в много банки в световен мащаб, въпреки че напрежението на жилищния пазар може да намали печалбите, прогнозират в „Делойт“.

Експертите на компанията посочват, че клиентите очакват разширяване на обхвата на банковите услуги, например възможности за  извършването на различни трансакции чрез банките, като покупка на застраховка, винетка или дори извънбанкови услуги, като поръчка на такси, резервации за хотели.

През последните години сме свидетели на нарастване на значението на услугите с добавена стойност, които се оказват ефективни инструменти за подобряване на ангажираността и лоялността на клиентите. В дългосрочен план банките е нужно да разработят нови приложения за ESG, вградени финанси и цифрови активи, съветват консултантите.

Потребителски плащания

В краткосрочен план макроикономическата картина за 2023 г. предвещава, че по-високите лихвени проценти трябва да повишат нетните лихвени маржове на банките за картови портфейли, но постоянната инфлация, изчерпването на спестяванията и потенциалното икономическо забавяне може да повлияят на нивото на потребителските плащания.

От своя страна дигиталните плащания трябва да бъдат ускорени и трансформирани, така че да удовлетворяват нужните на потребителите. Нужно е дигиталната идентичност да бъде развита до такава степен, че да играе роля на уравновесяваща сила за смекчаване на рисковете от измами в дългосрочен план, съветват от „Делойт“.

Търговско банкиране

Инфлацията, по-високите лихвени проценти, постоянните шокове във веригата на доставки и потенциалната рецесия предвещават по-стресираща среда за компаниите. Докато нетният лихвен доход на търговските банки се очаква да се подобри, тъй като централните банки повишават лихвите, банките от своя страна също могат да бъдат принудени да повишат лихвите по депозитните продукти, за да задържат клиентите, които търсят възможности за по-висока лихва.

В „Делойт“ очакват, че въпреки лоялната клиентска база търговските банки вероятно ще се изправят пред ожесточена конкуренция, за да спечелят по-голям дял от портфейлите на корпоративните клиенти. Това ще изиска дигитални, богати на данни решения и персонализирани съвети и на банките ще им се наложи да се отличат с нов модел за обслужване на клиенти.

„Безпроблемното дигитално изживяване вече се превърна в синоним на доверие и разбирателство в търговското банкиране. Клиентите не само искат някой, на когото имат доверие, да наблюдава сметките им, но и да разполагат с дигитални функционалности, които да облекчат общуването им с банките“, коментира Силвия Пенева.

Междувременно борбата с изменението на климата представлява огромна възможност за банките да мобилизират финансиране, за да подпомогнат прехода на корпоративните клиенти към нулеви нетни въглеродни емисии.

Транзакционно банкиране

Бизнесът за транзакционно банкиране е стабилен въпреки несигурността на пазара напоследък, потвърждават от „Делойт“. За много банки тези подразделения са постоянен източник на приходи и печалби. В близко бъдеще обаче се очаква макроикономическата несигурност и геополитическите рискове да подложат на изпитание тяхната устойчивост, става ясно.

В дългосрочен план банките ще трябва да се борят с нови рискове от разпокъсаност на техните пулове от приходи и оперативен модел. Междувременно сравнително бавният темп на дигитализация може да намали бъдещия потенциал.

Транзакционните банки трябва да се съсредоточат върху изграждането на модерна и ефективна технологична платформа, за да осигурят цялостен изглед в реално време на клиентските трансакции и да позволят иновации, с които ще обслужват клиентите по-добре, отбелязват от компанията.

Инвестиционно банкиране

Инвестиционните банки трябва да запазят ролята си на посредници на капиталовия пазар в резултат на деглобализацията, стремежа към зелена икономика и възхода на частния капитал. Тъй като изискванията на клиентите се развиват, те също трябва да подобрят потребителското изживяване, като позволят модернизация отпред назад. Ускоряването на цифровизацията ще остане ключово за отключването на бъдещи източници на стойност. Банките също трябва да бъдат гъвкави и решителни в отговор на новата динамика на талантите и нарастващия натиск върху разходите.

Пазарна инфраструктура

Клиентите изискват от доставчиците на пазарна инфраструктура пакет от услуги през целия жизнен цикъл на търговията, които да опростят работните им процеси и да им осигурят конкурентно предимство.

Най-спешните приоритети за големите борси включват въвеждане на нови технологии в мащаб, като микроуслуги с активиран облак, инструменти за пазарни данни и анализи и дигитализирани процеси за търговия, посочват от „Делойт“. Те също така следва да се възползват от средносрочни до дългосрочни възможности в търговията с въглеродни емисии, криптопазарите и масовата токенизация на финансови активи.

Последна актуализация: 22:02 | 06.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Банки и застрахователи виж още

Коментари

Финанси виж още