Бизнесът в луксозния свят на суперяхтите процъфтява, като супербогатите искат все по-големи плаващи дворци, пише ВВС.
Паула Трифиро знае някои неща за суперяхтите – тя и съпругът ѝ са били собственици на над десет през годините.
Италианската двойка, която е натрупала състояние в областта на правото и продължава да управлява глобална правна кантора, обича да плава по света в луксозна обстановка.
Трифиро определя яхтите им, чиято дължина може да достига над 50 м, като плаващи петзвездни хотели. Тя обича да се включва в процеса на проектиране.
Един от критериите, на които държи, е екипажът да разполага с достатъчно голяма кухня, за да може да приготвя гурме ястия за до 15 души.
„Ако сте свикнали да се храните добре, не навсякъде [по света] има достатъчно добри ресторанти“, обяснява Трифиро.
Тя казва също, че големият размер на плавателните съдове е успокояващ. „Дали плават край гърбати китове или са приветствани от рибари на островите Фиджи, моите яхти ми позволяват да плавам...с енергия и в безопасност“.
Но какво точно е суперяхта? Макар да няма официална световна класификация, специализираният сайт и списание Boat International я определя като „луксозна, частна яхта с дължина 24 метра или повече и с професионален екипаж“.
Списанието отбелязва, че продажбите в света са постигнали силен ръст след Covid. Тъй като супербогатите изведнъж загубиха възможност да посещават луксозни хотели поради затварянето им по време на пандемията, много от тях са се преориентирали към суперяхтите.
В резултат на това през 2022 г. по целия свят са били построени или поръчани 1024 суперяхти, с 25% повече спрямо 2021 г. и тогавашен рекорд, според данните на Boat International. През 2023 г. броят им се е увеличил до 1203, което е нов рекорд.
„След пандемията хората започнаха да разглеждат суперяхтите си като безопасни острови както за себе си, така и за близките си“, казва Барбара Армерио, съсобственик на италианската семейна компания за производство на суперяхти Amer.
Тя добавя, че милиардерите ценят още повече личното си пространство и независимостта си. „Те поискаха по-големи прозорци, повече външна площ и възможност да се докосват по-лесно до морската вода“, казва Армерио.
Макар че се очаква общият брой суперяхти, които се строят или са поръчани, да намалее леко тази година до 1138, средната им площ се увеличава, сочат данни на Boat International. От началото на годината са построени 61 суперяхти с дължина от 76 м или повече, ръст спрямо 55 през 2024 г.
А в групата от 46 до 60 м броят им е нараснал от 159 на 175. Междувременно продажбите на най-малките суперяхти с дължина между 24 и 27 м са намалели до 286 спрямо 321.
„Ясно е, че някои от новите клиенти, които индустрията намери през годините на Covid-19, се преориентират към по-скъпи модели“, казва Армерио.
Главният редактор на Boat International Стюарт Кембъл казва, че независимо от размера на суперяхтата, която хората купуват, „проектантите и корабните архитекти стават все по-умели в това да събират все по-голям обем в корпусите, предоставяйки на собствениците много повече пространство на борда“.
В резултат на това днешните суперяхти все по-често разполагат с всичко – от хеликоптерни площадки до кина, фитнес зали, салони за красота и сауни.
Както можете да си представите, цените са изключително високи. Цената на нова, по-малка яхта, може да достигне 36 млн. евро, а на 105-метров плавателен съд – до 295 млн. евро с всички допълнителни екстри.
Половината от всички суперяхти продължават да се строят в Италия, като в момента корабостроителниците в страната работат по яхти с обща дължина от 22 195 м, или приблизително 22 км. Турция е на второ място, следвана от Нидерландия, Великобритания, Тайван, Германия, САЩ и Китай.
През 2023 г. италианските корабостроители са заработили 8,3 млрд. евро от производството на суперяхти, което е рекорд.
Армерио казва, че нейната корабостроителница произвежда само няколко висококачествени суперяхти на година, които са „шедьоври с неповторими детайли“.
Тя добавя, че италианските производители на яхти като нейната компания са подкрепени от стабилна мрежа от местни занаятчии. "В Италия намираме всичко, от което се нуждаем“, отбелязва тя.
Армерио посочва, че ако има нужда да поръча мрамор, може да отиде с кола до каменоломните в Тоскана от базата на компанията си на брега на Лигурия.
По отношение на милиардерите и мултимилионерите, които купуват суперяхти, Boat International съобщава, че повечето от тях са от САЩ. Все пак изданието посочва, че все повече богаташи идват от Турция, Индонезия и Мексико, тъй като икономиките на тези страни растат.
Междувременно продажбите на руски купувачи са спаднали поради санкциите срещу страната и нейните елити в резултат на нашествието на Русия в Украйна.
Ако привлекателността на суперяхтата не е очевидна от пръв поглед, Трифиро казва, че тя ѝ позволява да види света и да задоволи жаждата си за пътувания. Освен това ѝ харесва да е на кормилото на плавателния съд.
„Любопитството ми да изследвам нови места ме подтиква да кръстосвам океаните, докато съм на кормилото“, споделя тя.
Трифиро допълва, че екипажът ѝ получава двойно по-висока заплата от тази, която би получавал на сушата, „тъй като е много важно да са доволни. Нашият капитан работи за нас от 22 години“.