IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Луксът наистина не е толкова лош, колкото казва пазарът

Луксозният сектор е изправен пред поредна трудна година

14:35 | 20.06.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Луксозната индустрия е изправена пред поредна загубена година, сочи нов доклад на Bain & Co. и Altagamma, италианската асоциация за луксозни стоки. Инвеститорите обаче са твърде мрачно настроени по отношение на стоките от висок клас. За тези, които са готови да гледат в дългосрочен план, може да има начини да се възползват от бляскавата кървава баня, пише Андреа Фелстед в коментар за Bloomberg.

Според Bain се очаква през първото тримесечие на 2025 г. продажбите на персонални луксозни стоки да са спаднали между 2% и 4%, без да се отчитат валутните колебания. Това беше преди сътресенията на световните пазари на облигации и акции, предизвикани от атаката с митата на американския президент Доналд Тръмп. Второто тримесечие може да бъде още по-болезнено.

Луксозният сектор е изправен пред поредна загубена година. Графика: Bloomberg Луксозният сектор е изправен пред поредна загубена година. Графика: Bloomberg

Най-вероятният сценарий за цялата 2025 г. е продажбите в индустрията, като се изключат валутните колебания, да намалеят между 2% и 5%, допълва докладът. Това би било дори по-слабо от 2024 г. и най-лошият спад от финансовата криза, без да се отчита понижението по време на пандемията. Bain твърди, че има 20% вероятност за още по-рязък спад през втората половина на годината.

Най-вероятният изход за луксозната индустрия тази година е стабилен спад. Графика: Bloomberg Най-вероятният изход за луксозната индустрия тази година е стабилен спад. Графика: Bloomberg

Малкият бум на луксозните стоки в САЩ в началото на годината се изпари на фона на митата на Тръмп и спада на фондовите и облигационните пазари. Междувременно търсенето от страна на китайските потребители, което се беше стабилизирало, също беше засегнато от търговската война. Това оставя и двата двигателя на растеж „засегнати“, според Bain. И все пак, нито един от пазарите не е „счупен“.

Тази оценка изглежда правилна. Всъщност някои скорошни данни са по-положителни.

Разходите с кредитни карти на Citigroup за водещи луксозни марки в САЩ останаха непроменени през май в сравнение с предходната година след три месеца на спад. Продажбите на луксозни бижута и най-вече на кожени изделия се подобриха в сравнение с предходния месец. Това вероятно отразява възвръщането на фондовите пазари от дъната им и продължаващия растеж на цената на биткойна. Продажбите на дребно в Китай също бяха по-добри от очакваното през май. Най-лошият удар от така наречения „Ден на освобождението“ може би вече е зад гърба ни.

Покупките на луксозни стоки в САЩ се подобриха през май. Графика: Bloomberg Покупките на луксозни стоки в САЩ се подобриха през май. Графика: Bloomberg

Анализаторът в Bernstein Лука Солца всъщност повиши прогнозата си за глобалното търсене на луксозни стоки тази година, като очаква да останат без промяна. Това едва ли е твърде категорично, но все пак е по-добре от спада от 2%, който очакваше по-рано.

Последна актуализация: 14:35 | 20.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Мода виж още

Коментари

Финанси виж още