IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

От робуста към арабика: Как българите посрещнаха новата кафе култура?

Висококачественият сорт кафе поскъпва с 40% за последната година, цените ще скачат още, казва Красимир Рангелов, управител на Julius Meinl България

22:00 | 12.08.22 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Пазарът на кафе в България расте с 5-6% през всяка от последните няколко години, като се наблюдава и значителна промяна във вкусовите предпочитания на потребителите към по-мекия сорт арабика. Търсенето на арабика се увеличава и в световен мащаб и вече достига 60% от общите продажби. В България също е налице засилено търсене на висококачествена стопроцентова арабика. Това посочи Красимир Рангелов, управител на Julius Meinl България, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

"До 1989 г. се консумираше основно 100% робуста и еталонът за перфектно кафе беше много горчиво със страхотен дебел каймак. В последствие вкусът еволюира и започна да търси нови аромати и послевкуси и това автоматично движеше пазара към влизане на повече арабика в пакета. Арабиката измести робустата като по-голям процент преди 15-20 години... в последните години имаме изключително търсене на 100% висококачествени арабика, която може да струва два или три пъти повече", разказа гостът.

Той отбеляза, че средната консумация на кафе в България е около 3.3 кг годишно на човек. За сравнение в Румъния консумацията е с 15% по-малка, но значително по-висока е тя в Сърбия и Хърватия (съответно с 30% и 50%); в Австрия продажбите са с над 100% над нивото в България.

По-слабите реколти на арабика заради суши и измръзвания при основните производители Бразилия и Колумбия допълнително ще повиши цените, които са отбелязали ръст от над 40% за последната година, каза Рангелов и добави, че в такива моменти се увеличават доставките от Етиопия, Индия, Гватемала, Никагаруа, Коста Рика.

Драстичното поскъпване на енергийните ресурси и пакетиращо фолио също ще имат негативен ефект, обясни Рангелов. "За да стигне суровината до магазините и заведенията, тя трябва да се изпече, което се случва основно на газ или ток... За кафе компаниите в Европа има още един фактор - скъпият долар - което ги поставя в допълнително по-лоша ситуация и цената определено върви нагоре", каза гостът.

Цената на транспорта също се е увеличила няколко пъти в резултат на пандемията, а забавянията в доставките налагат държането на по-големи стокови наличности, което обременява складовете.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Последна актуализация: 08:57 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Bloomberg TV Bulgaria виж още

Коментари

Финанси виж още