IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Apple обвинява веригата за доставки и икономиката за проваленото празнично тримесечие

Ограниченията заради Covid в Китай допълнително утежниха положението, като затрудниха доставката на достатъчно iPhone-и

09:13 | 03.02.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Американският технологичен концерн Apple Inc. отчете най-лошите си резултати за празничното четвърто тримесечие от четири години насам, след като проблеми с доставките и забавянето на икономиката засегнаха продажбите на iPhone, разкривайки пукнатини в една от най-устойчивите технологични компании. 

Приходите са спаднали с 5,5% до 117,2 млрд. долара през декемврийското тримесечие, което е най-големият период на продажби на Apple през годината, и се оказаха далеч под средната оценка на Wall Street за 121,1 млрд. долара, предава Bloomberg. Това е първият тримесечен спад за Apple от 2019 г. насам и първият път, в който компанията не успява да изпълни прогнозите на анализаторите за празничните продажби от 2015 г. насам. 

Акциите поевтиняха с цели 5,6% в следборсовата търговия след отчета, въпреки че редуцираха част от загубата в стойност, след като главният изпълнителен директор Тим Кук обсъди възстановяването в Китай, който излиза от строгите правила за Covid-19. Той също така заяви, че производствените проблеми на Apple са отшумели.

През последното тримесечие iPhone и Mac отчитат особено слаби резултати за Apple, повлияни от по-широкия спад, засегнал пазара на мобилните устройства и компютрите. Ограниченията заради Covid в Китай допълнително утежниха положението на Apple, като затрудниха доставката на достатъчно количество от най-популярните версии на iPhone. Друг проблем беше таймингът: компанията пусна на пазара нови Mac-ове и HomePods едва през последните седмици, пропускайки края на празничното тримесечие. 

„Светът продължава да се сблъсква с безпрецедентни обстоятелства - от инфлацията до войната в Източна Европа и трайните последици от пандемията - и ние знаем, че Apple не е имунизирана срещу тях", каза Кук по време на конферентен разговор с анализаторите. „Но пред каквито и условия да сме изправени, нашият подход винаги е един и същ. Ние действаме внимателно и обмислено“.

Светът продължава да се сблъсква с безпрецедентни обстоятелства - от инфлацията до войната в Източна Европа и трайните последици от пандемията - и ние знаем, че Apple не е имунизирана срещу тях.
Тим Кук
главен изпълнителен директор на Apple

През първото фискално тримесечие, приключило на 31 декември, печалбата възлиза на 1,88 долара на акция спрямо средн а оценка за 1,94 долара на акция.

Базираният в Купертино, щата Калифорния, технологичен гигант не предостави подробна прогноза за второто фискално тримесечие, продължавайки подхода, който възприе в началото на пандемията през 2020 г., но изложи някои очаквания.

Apple заяви, че резултатите ѝ през тримесечието ще бъдат аналогични на тези от първото тримесечие. Това означава, че приходите могат да намалеят с около 5% в сравнение с 97,3 млрд. долара година по-рано. Положително е, че компанията заяви, че приходите от iPhone ще се ускорят през мартенското тримесечие и че приходите от услуги ще нараснат. Приходите от iPad и Mac обаче вероятно ще намалеят. 

Акциите на Apple затвориха с ръст от 3,7% на ниво 150,82 долара в Ню Йорк. През тази година те са поскъпнали с 16%.

Apple е генерирала приходи за 65,8 млрд. долара от iPhone през периода, което не отговаря на прогнозата за 68,3 млрд. долара. Това представлява и спад спрямо 71,6 млрд. долара, които продуктът донесе година по-рано. 

Макар че последният iPhone е по-значителна актуализация от предишната версия, фабриките, произвеждащи популярните Pro модели в Китай, бяха затворени за седмици през тримесечието поради пандемични ограничения. 

Компанията е генерирала приходи за 7,74 млрд. долара от Mac, което е далеч от прогнозата за 9,7 млрд. долара. Това е и значителен спад в сравнение с 10,9 млрд. долара от преди година. Неприятните празници за Apple. Графика: Bloomberg LP Неприятните празници за Apple. Графика: Bloomberg LP

Сравнението на годишна база беше трудно, като се има предвид, че през предходния празничен период Apple пусна обновена линия MacBook Pro. Този път тя не актуализира моделите MacBook Pro и Mac mini до текущото тримесечие.

Подразделението за носими устройства, дом и аксесоари - подразделение, което включва Apple Watch, високоговорителите HomePod, Apple TV, AirPods и продуктите на Beats - е генерирало 13,5 млрд. долара приходи. Това не отговаря на очакванията на Wall Street за 15,3 млрд. долара. Продажбите на подразделението също така отбелязаха спад спрямо миналогодишните 14,7 млрд. долара.

Други области са се представили по-добре. Приходите от iPad възлизат на 9,4 млрд. долара, което надхвърля прогнозата за 7,8 млрд. долара. През октомври Apple пусна на пазара малки актуализации на iPad Pro и обновен модел от начално ниво. Това генерира ръст спрямо по-слабото тримесечие на iPad преди година.

Услугите са довели до приходи от 20,8 млрд. долара, надхвърляйки прогнозите за 20,5 млрд. долара и нараствайки спрямо 19,5 млрд. долара година по-рано. Повишаването на цените е помогнало за това. Цената на Apple Music се повиши с 1 долар на месец, а на Apple TV+ - с 2 долара. Категорията включва също App Store, клиентското обслужване и ремонтите AppleCare и предложения като Arcade и News+.  

Главният финансов директор Лука Местри отбеляза, че приходите от услуги са за рекордна обща сума и че без отчитане на валутните колебания компанията е увеличила общите си продажби.

А Кук добави, че Apple ще продължи да усъвършенства своята верига за доставки.

„Последните три години бяха доста трудни - между Covid, недостига на чипове и други подобни", каза той. „Мисля, че имахме много устойчива верига за доставки“. 

"Вместо с попътни ветрове сега те играят с насрещни ветрове", коментира пред WSJ технологичните отчети Трип Милър, управляващ партньор в Gullane Capital Partners LLC, който е инвеститор в Apple, Amazon и Alphabet. 

Инвеститорите приветстваха в четвъртък плановете за преструктуриране на Meta. Meta, Amazon, Google и Microsoft започнаха да закриват работни места в отговор на глобалното икономическо забавяне. Досега Apple успяваше да избегне съкращенията, които обхванаха корпоративните редици на нейните технологични колеги. Компанията наемаше служители с по-бавни темпове по време на пандемията. През последните три години работната сила на Apple се е увеличила с около 20 %, докато конкуренти като Meta и Amazon почти удвоиха броя на служителите си за същия период.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:13 | 03.02.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още