Социалната мрежа TikTok е изправена пред забрана в САЩ, след като апелативен съд отхвърли жалбата ѝ срещу закон, който изисква приложението да се отдели от китайската си компания майка до 19 януари, предаде БГНЕС.
Потенциалната забрана може да обтегне отношенията между САЩ и Китай точно в момента, когато новоизбраният президент Доналд Тръмп се подготвя да встъпи в длъжност на 20 януари.
Правителството на САЩ твърди, че TikTok позволява на Пекин да събира данни и да шпионира потребителите. То твърди също, че приложението е канал за разпространение на пропаганда, въпреки че Поднебесната империя и собственикът на приложението ByteDance категорично отричат тези твърдения.
Но Тръмп се превърна в неочакван съюзник на TikTok, твърдейки, че забраната би била от полза най-вече за Meta Platforms и Facebook, собственост на Марк Зукърбърг.
Законът, подписан от президента Джо Байдън през април, ще блокира TikTok в американските магазини за приложения и уеб хостинг услуги, освен ако ByteDance не продаде платформата до 19 януари.
Сега делото вероятно ще бъде отнесено до Върховния съд на САЩ.
В днешното съдебно решение тричленен съдебен състав отхвърли основните аргументи на TikTok, че опасенията за сигурността на САЩ, обосноваващи закона, са спекулативни. Те също така не се съгласиха, че по-малко драстични алтернативи от продажбата от ByteDance биха решили въпросите, повдигнати от правителството на САЩ. Съдиите отхвърлиха и изложената от TikTok теза, че законът всъщност се отнася до цензуриране на съдържанието, а не до сигурността.
„Това заключение е подкрепено от множество доказателства, че законът е най-малко ограничителното средство за постигане на непреодолимите интереси на правителството в областта на националната сигурност“, казват съдиите в своето становище.
Позицията на Доналд Тръмп отразява по-широките консервативни критики към Meta за предполагаемо потискане на дясно съдържание, включително забраната на Тръмп да ползва Facebook след бунта в Капитолия на 6 януари 2021 г. Тя бележи обрат от първия му мандат, когато той се опита да забрани TikTok поради подобни опасения за сигурността.
Промяната на мнението на Тръмп съвпада с връзката му с Джеф Яс, основен донор на републиканците с инвестиции в ByteDance.
Новоизбраният президент стартира свой собствен акаунт в TikTok през юни, като набра 14,6 млн. последователи, но не е публикувал съдържание от деня на изборите.
„Уолстрийт джърнъл“ съобщи, че главният изпълнителен директор на Tiktok Шоу Зи Чу е потърсил подкрепа от Илон Мъск, който има близки връзки с Тръмп.
Въпреки несигурността, присъствието на TikTok в САЩ продължава да расте. Платформата отчете 100 млн. долара продажби на Черния петък за новото си подразделение за пазаруване, а Emarketer прогнозира, че приходите от реклама в САЩ ще достигнат 15,5 млрд. долара през следващата година, което представлява 4,5% от общите разходи за дигитална реклама в страната.
Водещият анализатор на Emarketer Жасмин Енберг предупреди, че забраната би нарушила значително пейзажа на социалните мрежи, като би облагодетелствала Meta, YouTube и Snap, докато би навредила на създателите на съдържание и малките фирми, зависими от TikTok.