На днешния ден преди 20 години Джауид Карим качва 19-секунден клип с лошо качество, озаглавен „Аз в зоологическата градина“, в новата си платформа YouTube, и с това поставя началото на нова ера в онлайн видеото, пише CNBC.
Видеото на посещението на Карим в зоопарка в Сан Диего е първото, което се появява в YouTube – видео платформата, основана от него, Стив Чен и Чад Хърли. Тримата продават услугата на Google през 2006 г. за 1,65 млрд. долара и през почти двете десетилетия оттогава YouTube се превърна от обикновен сайт за споделяне на видео в глобален медиен гигант.
Ако беше самостоятелен бизнес, YouTube щеше да струва между 475 млрд. и 550 милиарда долара, изчисляват анализатори от MoffettNathanson. YouTube е вторият по посещения уебсайт в света, сочат данни на Similarweb, нареждайки се единствено след Google. А към април 2025 г. в него са качени повече от 20 трлн. видеоклипа, включително музика, кратки видеа, подкасти и други, съобщи YouTube в сряда.
„Това е победителят в стрийминга“, коментира партньорът основател на MoffettNathanson Майкъл Нейтънсън. „Те не трябва да инвестират в съдържание. Просто се надяват общността от създатели да дойде при тях и да изгради бизнеса им“.
YouTube е на път да се превърне в най-голямата медийна компания по приходи през 2025 г., изпреварвайки Disney, твърди Нейтънсън. Най-новият доклад Media Distributor Gauge на Nielsen постави YouTube на първо място по обща телевизионна гледаемост, тъй като компанията е отговорна за 12% от гледаното време, изпреварвайки Disney, Fox и Netflix.
Брад Ериксън, старши анализатор интернет услуги в RBC Capital Markets, е съгласен с оценката на Нейтънсън за YouTube, но тврърди, че общата гледна точка невинаги е най-добрият начин да се оценят отделните аспекти на интернт компаниите сами по себе си.
“YouTube печели от факта, че e част от бизнеса на Google“, коментира Ериксън. „Те разполагат с контекстуални данни за своята потребителска база от други части на бизнеса, които значително облагодетелстват способността им да таргетират и да увеличават стойността на рекламите си“.
YouTube остава ключов стълб в бизнеса на Google в момент, когато нейният основен източник на пари – търсачката Search, е под натиск от възхода на чатботовете с изкуствен интелект, като ChatGPT на OpenAI и Claude на Anthropic. Същевременно компанията е подложена на критика от американските регулатори, преследващи антимонополни дела.
Заедно с Google Cloud, YouTube е ключов двигател на растежа на компанията в близък до средносрочен план и може да служи за защита, ако и когато търсенето се забави, твърди Нейтънсън. Заедно те допринасят за повече от 30% от общите приходи на Alphabet, според MoffettNathanson.
Растежът на видео услугата е движен основно от нейните абонаментни предложения Premium, Music и YouTube TV. Нейтънсън изчислява, че YouTube Premium и Music имат около 107 млн. плащащи потребители, взети заедно, и очаква броят да нарасне до 145 млн. до края на 2027 г. Междувременно YouTube TV ще има около 11,5 млн. абонати до края на 2027 г.
Заплахата от TikTok и антимонополното законодателство
Един от ключовите конкуренти на YouTube е TikTok, който придоби популярност в САЩ в резултат на блокиранията по време на пандемията през 2020 г. В отговор Google инвестира в разработването на YouTube Shorts - функция за кратки вертикални видеа. Shorts се конкурира с TikTok и също така предлага програма за споделяне на рекламни приходи с творци.
Въпреки че Shorts помогна на Google да остане конкурентоспособна на пазара на кратки видеа, Нейтънсън твърди, че форматът е пречка за общите приходи на YouTube поради продължаващите предизвикателства пред монетизацията.
„Това вероятно им помага да стимулират ангажираността, но не мисля, че е допълнителна полза за приходите“, допълва той.
Въпреки възхода на TikTok, YouTube продължава да играе ключова роля в икономиката на създателите на съдържание. Между 2021 и 2024 г. YouTube е платил 70 млрд. долара на създатели, като възнагражденията нарастват с всяка година, твърди главният изпълнителен директор на YouTube Нийл Моън.
Сред тези създатели е 23-годишната Джаклин Далас, която публикува видеа в YouTube от 2015 г., когато е на 13 години. Далас натрупа блузо четвърт милион абонати оттогава.
„Смятам, че да си ютюбър е най-великото нещо на всички времена“, споделя Далас, чиято работа на пълен работен ден, след като завършва колеж, е да прави видеоклипове за своя канал NothingButTech.
Далас е публикувал повече от 500 видеоклипа в YouTube. Нейните видеа включват новини за иновациите в технологиите и интервюта с технологични лидери, включително главния изпълнителен директор на Google Сундар Пичай.
За 10-те години, в които е създател на съдържание, Далас твърди, че YouTube значително е променил начина, по който създателите могат да се ангажират с аудиторията си, как ютюбърите се възприемат от медиите и каква е стойността на абонатите. Гледайки напред, Далас казва, че се вълнува от новите все още необявени функции, които видео услугата на Google може да внедри, за да улесни авторите да достигат до зрители.
„Смятам, че YouTube е нещо като игра на знания и всеки би могъл да стане творец, ако вложи повече опити да научи какво прави едно видео страхотно“, коментира тя. „Данните ти дават възможност да го направиш“.
Ключово предизикателство пред YouTube ще бъде как компанията майка на Google – Alphabet, ще се справи във федералния съд.
Миналата седмица федерален съдия постанови, че Google притежава незаконен монопол на пазара на онлайн реклама. Не е ясно какви отстъпки ще изиска Министерството на правосъдието в този случай, но YouTube е ключов фокус и потенциален актив, от който Google може да бъде принуден да се откаже.