Контролирането на ежедневието само с едно приложение е немислимо в Германия. Записване на лекарски прегледи, поръчка на храна, писане на съобщения с приятели, плащане на сметки: в Китай това обаче е реалност. Приложението там се казва WeChat. Това е дигиталният гръбнака за един милиард потребители, пише германската медия Tagesschau.
Този принцип работи и в Южна Америка: В Бразилия милиони хора използват WhatsApp не само за чат, но и за онлайн банкиране, поръчка на пица и извършване на незабавни плащания. Ежедневието там буквално протича през приложението. Бразилците прекарват средно около девет часа на ден, правейки това, показват данни на Boston Consulting Group и Statista.
Големите технологични компании се качват на сцената
Американският предприемач Илон Мъск, например, иска да създаде суперприложение, базирано на азиатския модел със своята платформа X – такова, което съчетава комуникация, финансови трансакции, пазаруване и съдържание. И тъй като плащането е основно изискване, X си сътрудничи с доставчика на картови услуги Visa. Първите функции би трябвало да са налични до края на 2025 г.
Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг не възнамерява да изостава: чат услугата WhatsApp ще се превърне в централната платформа за комуникация и електронна търговия, поддържани от изкуствен интелект - не само в Бразилия. Милиони потребители вече купуват продукти чрез платформата на Meta, Instagram. В бъдеще целият процес на покупка, включително плащането, може да се случва в приложението.
Рискове и странични ефекти
От гледна точка на доставчика, уравнението е просто: колкото повече функции са обединени в едно приложение, толкова повече данни се генерират - печалба за съответните компании, коментира Крис-Оливер Шикентанц, технологичен експерт и инвестиционен специалист в Capitell AG.
Според проучване на платформата за сравнение GetApp, интересът към суперприложенията е налице и в Европа - особено заради спестяването на време и удобството. Но с всяко кликване в рамките на затворена система, зависимостта на потребителя се увеличава - и пазарната сила на доставчика. Това има последствия, обяснява Марвин Павелчик, специалист по изкуствен интелект и облачни технологии в Bitkom, германската асоциация на информационната и телекомуникационната индустрия.
„Ако едно суперприложение стане твърде силно, това може да ограничи конкуренцията и да намали потребителския избор“, предупреждава Павелчик.
Не всичко в едно приложение
Едно от решенията би било насърчаването на лоялната конкуренция чрез подходящи правни решения, както и отворени стандарти и интерфейси, така че други доставчици също да имат достъп до тази платформа.
Когато става въпрос за чувствителни области като финансовите услуги, е в интерес на потребителите да не разчитат изцяло на едно приложение, за да намалят рисковете, коментира Холгер Хоос, професор по изкуствен интелект.
„Ако всичко е в едни ръце, зависимостта на потребителя расте. А освен това тази компания научава много за своите клиенти. А това не винаги може да е нещо положително“, изтъква експертът.
Европа се развива по различен начин
В Европа доставчиците на суперприложения трябва да положат повече усилия, за да реализират продукт поради няколко причини. Първо, налице е силна защита на данните. Това е ценен актив в ЕС, който компетентните органи защитават.
В Китай нещата са различни - от години се говори, че правителството използва WeChat, за да наблюдава гражданите си.
„Строгите насоки за защита на данните всъщност забраняват прехвърлянето на потребителското поведение от една област в друга. Следователно логиката на едно суперприложение не е напълно съвместима с европейското регулиране“, коментира Крис-Оливър Шикентанц.
Второ, съществува строго законодателство на ЕС в областта на конкуренцията.
Суперприложенията представляват риск от пазарно господство – с всички негативни последици за иновациите, конкуренцията и разнообразието. В Европа това е силно чувствителна тема - за разлика от Азия или Южна Америка. Платформите, които обединяват твърде много услуги, бързо попадат под контрола на антитръстовите органи.
И трето, съществуват и културни различия в готовността за взаимодействие и наличието на данни, подчертава Шикентанц. „Хората в Азия са много по-отворени и споделят покупките си от електронната търговия с приятели. Това няма как да се случи в същата степен тук, в Европа“, категоричен е той.
Кутията на Пандора?
Суперприложенията са нещо повече от дигитален мултифункционален инструмент. Те са бизнес модел - и потенциално врата към нова зависимост. Който и да ги контролира, има достъп не само до данни, но и до цели житейски реалности.
Но суперприложението може да е само началото. Истинската промяна се крие в следващия еволюционен етап: суперасистентът, който не само служи, но и мисли напред, управлява – и решава.
Който и да окупира този пазар, ако проработи, би могъл да контролира милиарди хора.