IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Стартиращи компании се стремят да извлекат печалба от краха на търсенето в Google

Те разработват инструменти, които помагат на компаниите да продават стоките и услугите си онлайн, тъй като потребителите все повече използват чатботове за търсене

15:56 | 06.07.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Нова вълна от стартиращи компании залагат на бързия крах на традиционното търсене в Google, пише Wall Street Journal.

Най-малко десет нови компании инвестират милиони долари в софтуер, предназначен да помогне на марките да се подготвят за свят, в който клиентите вече не сърфират в интернет, а разчитат на ChatGPT, Perplexity и други чатботове с изкуствен интелект да го правят вместо тях.

Стартиращите компании разработват инструменти, които да помогнат на бизнеса да разбере как чатботовете с изкуствен интелект събират информация и да се научат как да ги насочват към марките, така че те да се появяват в търсенията с изкуствен интелект. Наречете го оптимизация на търсачките за следващата глава на интернет.

„През последните 10-20 години компаниите оптимизираха уебсайтовете си за версията на Google с „десет сини линка“, казва Андрю Ян, съосновател на Athena, една от стартиращите компании. „Тази версия на Google се променя много бързо и и завинаги“, допълва той.

Компаниите, големи и малки, се борят да разберат как генеративните AI инструменти, третират тяхното онлайн съдържание – благодат за новата вълна от стартиращи компании, които казват, че привличат нови клиенти с бързи темпове. Интересът на клиентите е първи признак за това как AI променя търсенето и как компаниите се опитват да изпреварят промените.

Ян е напуснал екипа на Google, отговарящ за търсенето, по-рано тази година, когато решил, че традиционното търсене не е бъдещето. Athena започнала дейност миналия месец с финансиране от 2,2 млн. долара от стартъп акселератора Y Combinator и други компании за рискови инвестиции.

Софтуерът на Athena разглежда различните модели на изкуствен интелект, за да определи как всеки от тях намира информация, свързана с дадена марка. Софтуерът може да проследява разликите в начина, по който моделите говорят за дадена марка, и да препоръчва начини за оптимизиране на уеб съдържанието за изкуствен интелект.

Ян казва, че компанията вече има над сто клиенти по целия свят, включително фирмата за онлайн покани Paperless Post.

Ръководителите на Google и анализатори не очакват традиционното търсене да изчезне. Компанията, която обработва около 90% от онлайн търсенията в света, работи по включването на AI функции във флагманската си търсачка и очаква хората да продължат да я използват заедно с други инструменти като Gemini, нейния AI модел и чатбот.

Но компанията, която е част от Alphabet, е под натиск да се конкурира с ChatGPT на OpenAI и други нововъзникващи компании за изкуствен интелект, които заплашват основния ѝ бизнес. Тя рискува да загуби трафик и приходи от реклама, ако потребителите преминат към AI-базирани алтернативи.

Главният изпълнителен директор Сундар Пичай заяви, че AI Overviews, функция, която обобщава резултатите от търсенето в горната част на страницата, е отбелязала значителен ръст в използването, откакто компанията я пусна на пазара през 2024 г. По-рано тази година Google започна да внедрява AI Mode, който отговаря на запитванията на потребителите в разговор като с чатбот с много по-малко линкове от традиционното търсене.

В сравнение с традиционното търсене, запитванията към чатботовете често са по-дълги и по-сложни, което изисква чатботовете да извличат информация от няколко източника едновременно и да я обобщават за потребителя. AI моделите търсят по различни начини – една платформа може да извлича информация от сайта на дадена компания, докато друга може да разчита в по-голяма степен на съдържание от трети страни като например сайтове за мнения.

Сред стартиращите компании, които помагат на фирмите да се справят с тази сложност,  Profound е набрала над 20 млн. долара от компании за рисков капитал, включително Kleiner Perkins и Khosla Ventures.

Компанията основава своята платформа за наблюдение и анализ на многобройните входящи данни, които влияят върху начина, по който AI чатботовете предават на потребителите информация, свързана с марката. От стартирането си миналата година Profound е привлякла десетки големи компании като клиенти, включително финтех компанията Chime.

„Виждаме бъдещето на интернет без кликвания, където потребителите взаимодействат само с интерфейси като ChatGPT, а агенти или ботове ще станат основните посетители на сайтовете“, казва съоснователят на компанията Джеймс Кадваладер.

Фондът за рисков капитал Saga Ventures е един от първите инвеститори в Profound. Съоснователят на Saga Макс Алтман, чийто брат е главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман, казва, че интересът към платформата на стартъпа е надминал очакванията му.

„Самото показване на представянето на марките е изключително ценно за пазарните участници, дори повече, отколкото си мислехме. Те наистина летят напълно на сляпо“, допълва той.

Saga счита, че конкурентите на Profound са набрали общо около 21 млн. долара, въпреки че някои от тях не са разкрили финансирането си.

Стойността на такива компании все още е незначителна в сравнение с тази на индустрията за оптимизиране на търсачките, която помага на брандовете да се появяват в традиционните търсения и беше оценена на около 90 млрд. долара миналата година.

SEO консултантът Сайръс Шепърд казва, че в началото на годината почти не е работил по видимостта на AI, но сега тя заема 10%-15% от времето му. Той очаква, че до края на годината тя може да заема половината от времето му.

Той експериментира с платформи за стартиращи компании, които обещават AI търсене, но все още не е решил дали те ще предлагат полезни съвети за това как да се увеличи видимостта в AI търсенията, особено като се има предвид, че моделите продължават да се променят.

„Бих ги класифицирал като бета версии“, отбелязва Шепърд.

Компанията Clerk, която продава технологии за софтуерни разработчици, работи със стартиращата компания Scrunch AI за анализ на AI търсения. Алекс Рап, маркетингов директор на Clerk, казва, че между януари и юни компанията е отбелязала увеличение с 9% на регистрациите за платформата си, идващи от AI търсения.

Тази година Scrunch е набрала 4 млн. долара. Тя има над 25 други клиенти и работи върху функция, която да помага на компаниите да приспособяват съдържанието, формата и контекста на своите уебсайтове за използване от AI ботове.

„Не е нужно сайтът ви да изчезва. Но 90% от човешкия трафик към него ще изчезне“, казва съоснователят Крис Андрю.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:54 | 06.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още