92,1% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си. Запазва се тенденцията за ежегодно нарастване на домакинствата с достъп до глобалната мрежа, като в сравнение с миналата година относителният им дял се е увеличил с 3,6 процентни пункта. Това показват резултатите от проведеното през тази година изследване на Националния статистически институт (НСИ) за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата.
Проучването показва, че от домакинствата, които са в градовете, 94,7% разполагат с интернет връзка, а при живеещите в селата относителният дял е 84,3%, като за десетгодишен период разделението по местоживеене намалява значително - от 29,6 на 10,4 пр. п.
Относителен дял на домакинствата с достъп до интернет по местоживеене
Източник: НСИ
Югозападният район e с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет (95,5%), а с най-нисък е Югоизточният район – 88,6%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 98,4% от тях имат интернет връзка спрямо 89,9% за домакинствата без деца.
Основната причина, поради която домакинствата нямат достъп до интернет в домовете си, е липса на умения за работа с интернет (3,6%), а 3,5% посочват, че нямат необходимост (интернет не е полезен, интересен и т.н.). За 1,2% от домакинствата разходите за достъп (оборудване, абонамент и др.) са твърде високи.
Използване на интернет
През 2024 г. 81,9% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място. Делът на хората, които никога не са сърфирали в интернет, намалява до 9,3%.
Най-активни потребители на интернет са учащите (96,7%) и лицата с висше образование – 94,5%, както и младите хора във възрастовите групи 16-24 и 25-34 години - съответно 93,9% и 95,4%. Все повече възрастни хора се възползват от възможностите, които предоставя глобалната мрежа, като за петгодишен период относителният дял на лицата на възраст 65-74 години, които сърфират редовно, е нараснал повече от два пъти.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 71,4% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat, Zoom, MS Teams, Webex). 65% участват в социални мрежи (Facebook, X, Instagram, Snapchat, TikTok и др.), а 64,9% разменят съобщения в реално време (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat, Skype, Discord, Telegram).
Най-голямо разделение по пол се наблюдава при търсенето на информация за здравето, като 47,4% от жените са използвали глобалната мрежа за тази цел при 32% от мъжете.
Електронно управление (е-управление)
През 2024 г. 31,8% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с административни органи и публични институции. В сравнение с миналата година относителният им дял се е повишил с 2,1 пр. пункта.
Хората с висше образование се възползват по-често от услугите на електронното управление (64,4%) при едва 6,1% за населението с основно и по-ниско образование. По възраст най-висок е относителният дял на лицата, взаимодействащи онлайн с административни органи и публични институции, във възрастовата група 35-44 години (45,5%), а най-нисък при тези на възраст 65-74 години (12%). Жените използват предлаганите онлайн услуги от администрацията повече от мъжете - съответно 32,9% и 30,6%.
Българските граждани използват електронното управление най-често с цел достъп до лична информация, съхранявана от административни органи и публични институции – 19,4%. Най-малко (1,5%) подават жалби или искове онлайн.
При взаимодействието с електронното управление, гражданите най-често се сблъскват с технически проблеми на уебсайтовете или в приложенията на административните органи (19,9%), а 12,1% отбелязват, че уебсайтовете са трудни за използване и разбиране, указанията не са ясни и процедурите не са добре обяснени. 4,9% срещат проблеми, свързани с използването на средство за електронна идентификация при заявяване на услуга от административен орган или публична институция.
Електронна търговия
През тази година 49,8% от лицата пазаруват онлайн за лични цели, като за петгодишен период относителният им дял се е увеличил с 18,9 процентни пункта. Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 51,6% и 47,9%. Най-активни при закупуването на стоки и услуги по интернет са хората с висше образование (74,2%), както и тези на възраст 25-34 години (72%).
Най-много са пазарувалите по интернет в Югозападен и Северен централен район - съответно 59,7% и 52,4%, а най-малко - в Югоизточен район (39,3%). Наблюдава се значително разделение при използването на електронна търговия по местоживеене, като 54,3% от градското население пазарува онлайн при 36,9% за живеещите в селата.
Най-често използваното „умно“ устройство е смарт телевизорът, което използват в ежедневието си 45,1% от хората, а 25,4% притежават смарт часовник или фитнес гривна. Свързани с интернет домакински електроуреди, като прахосмукачка-робот, хладилник, печка, кафе машина и др., използват 6,5% от лицата.
Основните причини, поради които лицата не използват интелигентни устройства и системи, са липса на необходимост – 38,8%; твърде висока цена – 11,9%; не знаят, че съществуват такива устройства и системи – 5,7%. При 5% липсват умения за използване на такива устройства и системи.
ИКТ и околната среда
През 2024 г. почти половината от хората (45,1%) пазят стария си мобилен телефон или смартфон в домакинството, a 20,3% го продават или подаряват. В пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци предават неизползваните си телефони едва 6,4% от лицата, а 3,1% ги изхвърлят без рециклиране.
При вземане на решение за покупка на мобилен телефон, смартфон, таблет или настолен компютър екологичните характеристики, които хората считат за важни са: енергийна ефективност – 8,2%; възможност за удължаване на живота на устройството чрез покупка на допълнителна гаранция – 6,5%, еко-дизайн – 4,1%; схема за обратно приемане, предлагана от производителя или продавача – 3,8%.
Все пак за по-голямата част от потребителите (68,4%) при покупка на електронни устройства определяща остава цената, а за 50,9% са важни марката, дизайна или размера. Техническите характеристики (параметри на твърдия диск, скорост на процесора) на устройството са от значение за 39,2% от хората.