IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Възраждането на оръжейната индустрия в Европа сблъсква местното с американското

Предвид напрежението със САЩ, мнозина на Стария континент искат заделените средства да бъдат разпределени у дома, а не в американски компании, които отдавна снабдяват НАТО

07:34 | 24.06.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейските оръжейни производители се борят с американските си конкуренти, за да спечелят своето парче от бързо растящия военен пай в региона, докато правителствата започват безпрецедентно увеличаване на разходите за отбрана, пише Bloomberg.

Надпреварата между европейските и американските компании беше в центъра на вниманието на авиоизложението в Париж миналата седмица, където се говореше за изтребители, дронове и ракети, вместо за поръчките на търговски самолети, които обикновено доминират на събитието.

Отбраната и сигурността заеха около 45% от площта на изложението - рязко увеличение в сравнение с две години по-рано, съобщиха организаторите му пред Defense News. Зад тази промяна стои нарастващата позиция на Европа, че регионът трябва да стане по-самостоятелен по въпроса за собствената си сигурност, тъй като заплахите нарастват, а САЩ дават сигнали за отстъпление при подкрепата с Доналд Тръмп като президент. Войната в Украйна бушува повече от три години, разкривайки заплахата, която представлява Русия на Владимир Путин, а Израел нападна Иран само няколко дни преди началото на събитието, което постави страните в Близкия изток в по-голяма опасност.

„След 80 години мир европейските държави не са развили „културата на отбраната“, която се наблюдава в САЩ, Русия и Израел“, заяви Роберто Чинголани, главен изпълнителен директор на италианската държавна отбранителна компания Leonardo SpA.

„Не бяхме толкова добре подготвени, защото почти бяхме забравили, че отново може да има война“, каза той. „Бяхме свикнали повече с мисиите за поддържане на мира, при които не развиваш истинска отбранителна система, а само такава за подпомагане. И нашата армия сега полага много усилия за повишаване на капацитета си".

Тъй като Тръмп изисква от съюзниците да отделят по-голям дял от ресурсите си за отбрана, се очаква разходите на европейското подразделение на НАТО да се удвоят до края на десетилетието и да достигнат 800 млрд. евро през 2030 г., според McKinsey.

Лидерите на алианса ще се срещат следващата седмица в Хага, за да обсъдят повишаването на настоящите цели за разходите.

Френската компания Dassault Aviation се възползва от възможността, рекламирайки своя боен самолет Rafale като „избор на суверенитета“ и провеждайки демонстрация над летище „Льо Бурже“.

Lockheed Martin също подложи своя F-35 на изпитания. Поне половината от 13-те настоящи ползватели на изтребителя в Европа говорят публично за закупуване на още, каза Франк Сейнт Джон, главен оперативен директор на Lockheed, а други страни търсят одобрение от САЩ за покупки. До края на десетилетието компанията очаква да има около 700 свои изтребители на континента.

„През следващите три до пет години се насочваме към период на увеличаване на бюджетите“, посочи Сейнт Джон, включително в САЩ, Япония и Австралия.

Boeing присъства по-приглушено на изложението заради самолетната катастрофа на Air India с един от нейните 787 Dreamliners миналата седмица. Американската компания вижда възможност за разширяване на дейността си в областта на отбраната в Стария континент с продукти като дрона MQ-28 Ghost Bat, предназначен да изпълнява разузнавателни и тактически мисии в тандем със самолети с екипаж, заяви пред репортери Бернд Петерс, вицепрезидент по бизнес развитието.

Американските компании изглежда са все по-склонни да сключват сделки с европейски партньори, за да представят по-добре своите продукти. Honeywell International заяви, че планира да придобие още фирми в региона и да разшири дейността си във Великобритания, Германия и Чешката република.

Lockheed увеличава инвестициите си с Rheinmetall за съвместно разработване на ракети и снаряди. Германският доставчик сключи отделно партньорство за безпилотни технологии с американския стартъп Anduril Industries, подчертавайки бума в търсенето на оръжия.

Германия, най-голямата икономика в Европа, поведе настъпващите промени. Нейните въоръжени сили намаляват с напредването на възрастта на военните, което възпрепятства най-големия натиск за превъоръжаване след Втората световна война. Преди няколко седмици правителството отмени ограниченията за разходите за отбрана, като по този начин разчисти пътя за стотици милиарди евро разходи.

Предвид напрежението със САЩ, мнозина в Европа искат заделените средства да бъдат разпределени у дома, а не в американски компании, които отдавна снабдяват НАТО.

„Дойде време да купуваме европейски продукти“, заяви в интервю Михаел Шьолхорн, който ръководи базираното в Мюнхен подразделение за отбрана на Airbus.

Но Европа се нуждае от оръжия сега, а нейните компании се борят да подготвят заводите и веригите за доставки, които биха задоволили търсенето. В тази връзка Франция и Испания подновиха ангажимента си към проблемния военен транспортен самолет A400M. Airbus, Thales и Leonardo работят по обединяването на своите сателитни и космически операции, а Leonardo, в партньорство с Rheinmetall, се стреми да поеме бизнеса с военни превозни средства на италианската Iveco Group NV.

И все пак не е сигурно дали тези сделки в крайна сметка ще бъдат осъществени, а публичният спор между Airbus и Dassault Aviation, френския партньор на компанията по европейската система за бъдещи бойни полети FCAS, напомни за предизвикателствата, които предстоят. Европейската отбранителна индустрия понастоящем се счита за твърде фрагментирана и водена от национални приоритети, за да може да се конкурира с американските, руските или китайските съперници.

За сегашния боен самолет Eurofighter Airbus се съюзява с Leonardo и британската BAE Systems, като се конкурира с F-35 и Rafale на Dassault Aviation. При следващото поколение FCAS германското и френското правителство са обединили Airbus с Dassault.

„Не е лесно да преминеш от съперник по програма за оръжия с висок залог към негов партньор по следващата програма“, коментира Жан-Брис Дюмон, ръководител на отдела за въздушни сили в Airbus.

„Трябва да направим „Европа на отбраната“. Това трябва да се случи“, каза той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:28 | 24.06.25 г.
Най-четени новини
Още от Сигурност и отбрана виж още

Коментари

Финанси виж още