Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

България - един от най-малките и неактивни пазари на търговски площи в Европа

Източна Европа бие Западна по строителна активност в сектора на търговските имоти

България - един от най-малките и неактивни пазари на търговски площи в Европа

Mall of Berlin - един от най-новите молове в Европа. Снимка: архив, Ройтерс

България е 26-та от 32 държави в класацията на консултантската компания Cushman&Wakefield за най-големите пазари на търговски площи в Европа към края на 2014 г.

Що се отнася до строителната активност в сегмента на търговските имоти, страната ни е на опашката в Европа с малко над 26 хил. кв. м, показват данните на партньора на консултантската компания у нас Forton. Така се оказваме изпреварени дори от значително по-малките в момента пазари Сърбия и Босна и Херцеговина, показват данните на компанията. В страната ни в момента има само един по-голям проект в процес на реализация – Plaza West в столичния квартал „Люлин“. Останалите площи са в сгради със смесено предназначение и е малко вероятно да повлияят съществено на пазара като цяло, посочват експертите.

Данните показват още, че Русия, въпреки геополитическото напрежение и спада на активността на инвеститорите като цяло заради кризата в Украйна, е изместила Франция и вече е най-големият пазар на търговски площи в Европа с общ запас от 17,7 млн. кв.м. Франция следва със 17,66 млн. кв.м, а трета е Великобритания със 17,1 млн. кв.м.

Топ 10 на най-големите пазари на търговски площи в Европа се допълва от Германия, Италия, Испания, Полша, Турция, Холандия и Норвегия. Най-малкият пазар поне засега е Босна и Херцеговина, следвана от Люксембург, Сърбия, Латвия и Гърция.

Общият запас от търговски площи в Европа е нараснал с 3,3% през 2014 г. до 152,3 млн. кв.м, отчита още компанията. Две трети от тях са концентрирани в Западна Европа, но източните региони на Стария континент изглежда бързо наваксват разликата.

През втората половина на миналата година в Централна и Източна Европа на пазара са излезли 2,2 млн. кв.м нови търговски площи спрямо под 1 млн. кв.м в Западна Европа. Тенденцията се очертава да се задържи през тази и следващата година, тъй като в западните страни преобладават ремонтите и преустройствата на стари търговски центрове, докато в източните темповете на строителство се ускоряват заради разпространението на модерната търговия, експанзията на световните вериги и наплива от инвеститори, търсещи по-висока доходност и качествени активи.

От това се очаква да се облагодетелства целият регион на Централна и Източна Европа, а в по-близко бъдеще – Чехия, която заради стабилната си икономика е новият притегателен център за инвеститорите в имоти в региона след Полша.

Строителната активност в сферата на търговските площи в Европа ще продължи да се доминира от Русия и Турция. В Западна Европа се засилва активността на по-ненаситените пазари, като например Испания.

Молове на изток, молове на запад

В Западна Европа строителната активност се е ускорила през второто полугодие на 2014 г. Строителните компании продължават да се адаптират към потребителското търсене на повече разнообразие и забавления, което е активизирало серия от преустройства на шопинг центрове в установените, зрели пазари.

Общият запас от търговски площи в Западна Европа достига почти 105 млн. кв.м към края на 2014 г. Водещ пазар за региона е Франция, следвана от Великобритания и Германия.

Що се отнася до строителната активност, във фокуса на инвеститорите отново е Франция, като за 2015-2016 г. се очаква на пазара да излязат малко под 1,2 млн. кв.м нови търговски площи. Втората държава с най-активно строителство се очертава да е Италия с почти 650 хил. кв.м, а третата – Великобритания с малко над 317 хил. кв.м.

През втората половина на миналата година най-активната строителна площадка в сферата на търговските площи в Западна Европа е била Германия с нови 294 хил. кв.м, които са излезли на пазара. Втората позиция е за Норвегия с 283 хил. кв.м.

Очаква се през тази година в Западна Европа да бъдат завършени приблизително същите площи като през миналата. Според прогнозата на консултантите строителството ще се ускори през 2016 г.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

1
 
19
 
5
преди 5 години
Няма профилна снимка
Брокерчета пийте си хапчетата и по-спокойно, бетон ще има за всички :) и все повече ще става, ама няма кой да го купува :)
1
 
20
 
4
преди 5 години
Брокерчета пийте силни успокоителни и чекайте новио балон 2054 г.Белким имате събрана мазнинка от папането до 2009 ,Разни Пундита,Скептико-оптимисти зелени хуци и прочие офисна *** да го д*ухате бай ви Ваньо 5.
Дето ни купува ни продава ама мрази най-веке лъжците и манипулатьори и други рибари.Шарани нема веке.
СмЕх за залата.
ДВПМЛБЦ !!!!!
1
 
17
 
3
преди 5 години
Няма профилна снимка
2 300 000 са работещите в България. Ако вземем че БВП е 82 милиарда лева, то БВП на зает е 35 650 лева. Значи средната заплата трябва да е най-малко на наполовина на това, тоест 17 800 лева. А минималната заплата трябва да е 28% от БВП на зает, като в Германия, тоест 10 000 лева. Почасово минимално заплащане трябва да е 5 лева на час.
0
 
14
 
2
преди 5 години
Няма профилна снимка
2 300 000 са работещите в България. Ако вземем че БВП е 82 милиарда долара, то БВП на зает е 35 650 лева. Значи средната заплата трябва да е най-малко на наполовина на това, тоест 17 800 лева. А минималната заплата трябва да е 28% от БВП на зает, като в Германия, тоест 10 000 лева. Почасово минимално заплащане трябва да е 5 лева на час.
0
 
22
 
1
87
преди 5 години
Няма профилна снимка
А какви са причините за това? Нещо не се споменават в анализа.
Може би е неудобно да се каже, че търговските площи у нас не са особено привлекателни, защото потреблението у нас е ниско, то няма и какво да е заради дългогодишния нисък жизнен стандарт у нас. Няма потребление, съответно няма търсене, съответно и търговските площи са неатрактивни. Отделно, у нас ДДС-то е високо, за храната е 20%, а навсякъде в ЕС храната се облага с по-ниско ДДС.

Още от Анализи
Дворците на Ердоган: богатство въпреки икономическата криза